Jag kommer bygga mitt eget kök och har några frågor kring kökets uppbyggnad. Jag eftersträvar en relativt enkel konstruktion samtidigt som jag vill att det ska kännas gediget och genuint. Därför känns limfog som ett bra val.
I de flesta kök jag sett är skåpen byggda separat så att man får en dubbel stomme när det sätts ihop. Är detta nödvändigt? Kan man inte "dela" på en stomme från båda sidor?
Jag undrar också vilken dimension som är lämpligast, behövs 27mm eller kan man nöja sig med 18mm (både om man har enkel eller dubbel stomme)?
I de flesta kök jag sett är skåpen byggda separat så att man får en dubbel stomme när det sätts ihop. Är detta nödvändigt? Kan man inte "dela" på en stomme från båda sidor?
Jag undrar också vilken dimension som är lämpligast, behövs 27mm eller kan man nöja sig med 18mm (både om man har enkel eller dubbel stomme)?
Välkommen till forumet!ullemont skrev:
Jag kommer bygga mitt eget kök och har några frågor kring kökets uppbyggnad. Jag eftersträvar en relativt enkel konstruktion samtidigt som jag vill att det ska kännas gediget och genuint. Därför känns limfog som ett bra val.
En av poängerna med att platsbygga är att man verkligen bygger på plats. Man ska inte imitera ett box-kök genom att bygga egna boxar.
Jag hade byggt enkla väggar mellan skåpen. 18 mm limfog räcker. Spånplatteköken är också 18mm, och limfogen är betydligt starkare än spånplatta.
Lycka till med köket!
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Visst kan man dela på mellanväggen. Vi körde på 27mm pga utseendet. För hållfastheten är jag helt övertygad om att 18 räckt och blivit över.ullemont skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Med lite tankearbete sätter man dolda gångjärn och systemborrning saxat i höjdled så det inte krockar.
Protte
Protte
Jag bygger i 18 mm, eftersom alla skåp konstrueras med inramning av luckor och lådor blir det aldrig något problem att skruvar möts. Det blir starkt, särskilt med baksidor i 4 mm plywood.
Ett exempel, ett inte helt färdigt underskåp till sittdel men jag tror konstruktionen syns:
Djupet är drygt 62 cm.
Ett exempel, ett inte helt färdigt underskåp till sittdel men jag tror konstruktionen syns:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Djupet är drygt 62 cm.
Men det ser ut som du har dubbla skivor där gångjärn/lådskenor kommer hamna?nanowire skrev:
Jag bygger i 18 mm, eftersom alla skåp konstrueras med inramning av luckor och lådor blir det aldrig något problem att skruvar möts. Det blir starkt, särskilt med baksidor i 4 mm plywood.
[bild]
Djupet är drygt 62 cm.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 573 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 573 inlägg
För knappt 10 år sedan platsbyggde jag vårt kök. Det är ett ytmässigt väldigt litet. Enkelväggiga underskåp i 15mm MDF och 3mm MDF som lådsidor. Det har aldrig varit några problem med hållbarhet eller funktion. Yt- och volymmässiga vinster jämfört tex med motsvarande IKEA inte att förringaullemont skrev:
Tack för alla bra svar!
Jag har nu två olika skisser, där jag i båda fallen valt att köra på 27mm till stommen samt 27x27mm reglar emellan och/eller framför.
I det första alternativet är stommen rektangulär av en 27mm tjock limträskiva med 27x27mm framförliggande vertikala reglar som går ner som stöd, samt tvärgående reglar i samma dimension som håller ihop det.
I det andra alternativet tänker jag att stommen är oregelbundet sågad och fortsätter ner som ben och den framförliggande regeln slopas. I övrigt är det samma konstruktion med de horisontella reglarna.
Vilken tror ni är enklast att bygga själv? Vill gärna ha så få moment som möjligt. Jag har begränsad tillgång till verkstad och maskiner.
Jag har nu två olika skisser, där jag i båda fallen valt att köra på 27mm till stommen samt 27x27mm reglar emellan och/eller framför.
Logga in
Skapa konto
I det första alternativet är stommen rektangulär av en 27mm tjock limträskiva med 27x27mm framförliggande vertikala reglar som går ner som stöd, samt tvärgående reglar i samma dimension som håller ihop det.
Logga in
Skapa konto
I det andra alternativet tänker jag att stommen är oregelbundet sågad och fortsätter ner som ben och den framförliggande regeln slopas. I övrigt är det samma konstruktion med de horisontella reglarna.
Vilken tror ni är enklast att bygga själv? Vill gärna ha så få moment som möjligt. Jag har begränsad tillgång till verkstad och maskiner.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Det enklaste (och vanligaste?) är väl att man ställer dem på en separat sockel. Om du verkligen vill ha ben känns 27x27 lite skraltigt även om det förmodligen håller.ullemont skrev:
Tack för alla bra svar!
[bild]
[bild]
Tänk på två saker; Hur du blandar fiberrikning i de olika delarna kan vara väldigt avgörande, breda partier kommer röra sig märkbart i dessa dimensioner och det behöver du planera för så det inte gör något, tex att låta alla skåp expandera ut från väggen. Om du inte har ett golv som är jämt i våg på mm-nivå kommer du få svårt att få dina skåp i våg med din benkonstruktion. Bygger man en sockel kan den fixerad i våg innan stommarna placeras ovanpå.ullemont skrev:
Tack för alla bra svar!
[bild]
[bild]
Förstår inte riktigt vad du menar med fiberriktning och att det kommer expandera ut från väggen?nanowire skrev:
Tänk på två saker; Hur du blandar fiberrikning i de olika delarna kan vara väldigt avgörande, breda partier kommer röra sig märkbart i dessa dimensioner och det behöver du planera för så det inte gör något, tex att låta alla skåp expandera ut från väggen. Om du inte har ett golv som är jämt i våg på mm-nivå kommer du få svårt att få dina skåp i våg med din benkonstruktion. Bygger man en sockel kan den fixerad i våg innan stommarna placeras ovanpå.
Jag har tänkt att komplettera benen med justerbara "benskruvar" så att det kan ställas in i den rätta höjden.
Funderar på att byta från 27mm till 18mm enkla stommar. Skulle detta vara till fördel eller nackdel utifrån det du menar?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Fiber riktningen på bilden ser ut att vara vågrätt, då kommer största rörelsen att vara uppåt nedåt och det blir inte så bra med dörren. med stående fiber så märks det inte så mycket om dörren flyttar in en millimeter eller två.
Bygg sockel, väldigt enkelt att få den i våg och sedan bara stapla stommar, med ben direkt i sida blir en hel del pyssel att kapa in benen rätt (den som läst sin Nalle Puh vet hur det går)
Protte
Bygg sockel, väldigt enkelt att få den i våg och sedan bara stapla stommar, med ben direkt i sida blir en hel del pyssel att kapa in benen rätt (den som läst sin Nalle Puh vet hur det går)
Protte