Hej!
Jag behöver tips på hur man kan få en bra lösning på att bygga kök runt en 90 graders vinkel. Det finns en mängd lösningar för skåp och lådor i hörn, men väldigt få (inga?) färdiga skåplösningar för att bygga runt ett utstående hörn. Problemet är följande:

1. Murstocken står i princip i mitten av huset. Köket ska byggas på två sidor med öppen planlösning mot matrummet. Spis och ett bänkskåp(lådor) ska stå mot murstocken som är ca 1x1m. resten av köket mittemot.
2.Brevid spisen ska vi ha ett bänkskåp m förvaring (kastruller,grytor mm), därefter viker köket av mot matrummet.
3. Bakom bänkskåpet brevid spisen ska vi ha någon form av lösning (stort skåp?) som utnyttjar utrymmet ca 80 cm).
4. Det är viktigt att arbetsytan ovanpå bänkskåpen är hyfsat stor då vi tänkt att man kommer stå och laga mat där.
5. Nischen (se bild) vill vi behålla och ska sätta in nya hyllor m spottar i.

Vi ska ha ekbänkskiva på skåpen. En lösning är att sätta två skåp brevid varandra, men då får man ingen dörr vid spisen. En annan är att ett skåp öppnas vid spisen och den andra på andra sidan (så är det idag, dock otroligt oproffsigt utfört och aningen ofräscht!!) Vi är alltså ute efter samma upplägg som idag men smartare och snyggare... se bild!!

Tacksam för all hjälp!!
//dennis

• DSC00129.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror inte jag hänger med på hur köket ser ut, du kan inte komma med en ritning?!

En mycket isnabbt mproviserad ritning. En symbios mellan IKEAs program och MS Paint...Hoppas ni får en bättre bild av hur det ser ut. Det är alltså det rödmarkerade som vi behöver hjälp med. Jag har ritat in hur dörrarna öppnas idag... inte en optimal lösning som sagt.
Åter igen: tacksam för hjälp!!
//dennis

• köket_skiss.jpg
    Skapa konto
Aha, nu tror jag att jag förstår lite bättre! Men ska ni ha kvar spisen på "andra sidan" köket? Vi hade så tidigare och jag tyckte det var besvärligt att bära över det man hackat rätt över köksgolvet. Sitter fönstret på vänstra väggen lågt eller skulle du kunna ha ett L-format kök istället?

Jag håller med pokergirl. Ett kök av någondera formen härnedan skulle vara att föredra för "arbetstriangelns" skull, dvs det mest praktiska för er.

Vet ju inte vad budgeten är för er, men det går att uppfylla med även en liten insats. Kan förklara närmare ifall ni undrar hur.

• kÖket_skiss2.jpg
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.