falkn skrev:
Det är inga problem, det är ju väldigt vanligt i moderna kök. Angående ventilation så har jag aldrig upplevt något sådant behov från en inbyggnadsugn.
Tack för svar!

IKEA har inget högskåp för diskmaskin, upphöjningen byggs bl a av lågt skåp o täcksidor...
Spara pengar och montera stommarna själv.
Jag skulle prioritera bänkyta före upphöjd dm. Ugnarna ventilerar framåt och för att få bort oset är närhet till fläkten viktig men viktigast är hur bra utsug fläkten har. Jämför kubik/tim.

Jag skulle inte överhuvudtaget flytta spis eller ugn ifrån den sida där vattnet är onödigt flyttande over golv med mat som skall in och ur ugn mindre risk för att olyckor vid hantering

Konstiga höjdargument. I diskmaskinen lägger man ner smutsig disk. I ugnen tar man ut tunga saker som är 200grader varma. Diskmaskinen är inbyggd hos mig och står på golvet, ugnen i arbetshöjd. Den tidigare använder vi mer än fem gånger så ofta, men jag skulle aldrig få för mig att byta plats på dem.

Det jag tänker på annars är att du verkar ha planerat en liten enkelho. Jag vet inte hur mycket mat ni lagar, men så har jag svårt att jobba. Det betyder även att disken blir stående på bänken när maskinen kör. Alternativt ockuperar den enda vasken.

Sedan håller jag med om inbyggd kyl/frys - mycket snyggt och rent. Stora rostfria saker är lite .. 2000?

• Gilla
falkn
  • Laddar…
JakeoMalin skrev:
Tänk på att ett ikeakök ofta är dyrare att leja snickare att montera då det är platta paket. Det man sparar i pengar på att köpa platta paket förlorar man mycket av i timkostnad på en snickare.
Sen är kvalitetsfrågan också en sak. Och ja det är stor skillnad på leverantörer. Jag har provat flera och ska faktiskt byta snart igen efter 4år med nuvarande. Kök byter vanligt folk inte så ofta så att bara tänka på pris då är väldigt konstigt tänkt.
Skulle jag sitta i en bil tex 8h per dag i flera år skulle jag inte välja en billig och sparsamt utrustad bil.
En snickare har inte många extra timmar för att sätta i hop stommar från ikea , så den kostnaden är försumbar .
Ikeas kök är minst lika bra kvalité om inte bättre mot andra kända märken .
Men jag skulle aldrig ta vitvaror från ikea .

luscious skrev:
Men hur lat är man om man inte orkar böja sig ner i diskmaskinen? ☺️ I ett seniorboende kanske ja, men annars nej... Och är den i normalhöjd kan barnen hjälpa till -man slipper böja sig!
Har du haft en upphöjd diskmaskin och går tillbaka till en som står på golv , då lovar jag dej att du skulle vilja ha tillbaka den upphöjda.

Polos skrev:
Har du haft en upphöjd diskmaskin och går tillbaka till en som står på golv , då lovar jag dej att du skulle vilja ha tillbaka den upphöjda.
Jag har som sagt haft en upphöjd maskin tidigare, ändå kändes det inte alls aktuellt för mig när jag planerade mitt nya kök så det där är ingen universell sanning.

TowaTei skrev:
Jag har som sagt haft en upphöjd maskin tidigare, ändå kändes det inte alls aktuellt för mig när jag planerade mitt nya kök så det där är ingen universell sanning.
Jag känner ett par som inte har någon diskmaskin över huvudtaget .
Sen finns det dom som har ugn under häll , så självklart tycker inte alla lika om allt .

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Polos skrev:
Jag känner ett par som inte har någon diskmaskin över huvudtaget .
Sen finns det dom som har ugn under häll , så självklart tycker inte alla lika om allt .
Men du vågar ändå ge löften? :)

Jag och min fru+ pojk idag6 år bodde i ett hus utan diskmaskin. Vi bodde där i tio år och det sista två hade vi diskmaskin.
Kan hålla med ovanstående att gå igenom köket med en 200 grader varm form känns lite osmart. Har du pratat med dom på IKEA? Dom brukar ha några bra ideer.

Alltid kul att rita nytt kök.. vi hade många förslag innan vi bestämde oss.!
Gå till en "riktig" köksbutik och ge dom en ritning på köket så kommer ni få ytterligare någon lösning att titta på det brukar inte kosta något. :)

Lite tråkigt att det blir en diskussion om höjd på diskmaskin! Ja det finns för och nackdelar och vi tycker olika men när några har sagt sitt så räcker det väl? deras köksplaner kommer inte framåt med den diskussionen!

Ett förslag skulle kunna vara: behåll ugn och mikro ta bort högskåpet på den sidan bredvid vasken.
Vi fick till en bredare häll som sitter i Ikeas 80 bänk. Det är vi super nöjda med. Vi har bara en vask men tog en så stor att en plåt går ner. Har aldrig saknat 2 små vaskar efter det.

Vi har också Kyl och frys efter en annan vägg. våra står så att det är lätt att packa upp allt direkt på matbordet men blir lite längre till spis när man lagar mat men det fungerar bra inget som man stör sig på. Känner ni att ni behöver ett högskåp så prova att flytta ut kyl och frys och sätt högskåp innanför.
(personligen så ville jag att kyl och frys skulle bryta av, det blev för mycket av det goda om dom också skulle vara inbyggda i vårt fall.)

en tanke är också att försöka få till linjen även under spis och vask så att den går hela vägen om det är så att ni har ritat in med rätt luckor?

Istället för att kakla så satte jag ett laminat golv bakom vasken, och ett fotografi med glasskiva framför på andra väggen. (Nu blir jag säkert sågad på detta forum med ett golv bakom vasken men när vi diskar blir det inte mer vatten på den väggen en när man torkar golv..:) ) Jag tycker det blev riktigt bra dessutom var det billigt:)

Dyrt - ja det blir det ju alltid när man håller på, men vi gjorde allt arbete själva.
Eftersom vi flyttade vår ugn så behövde vi hjälp av en elektriker för det var något om rätt grovlek på kablarna och säkringen till ugnen.
Vi tog bara stommar, luckor, lådor, inredning och belysning från Ikea, bänk, vask och övrigt kommer från andra leverantörer.

Tips! lägg in IKEAs led i lådorna det blir riktigt bra och känns lyxigt.

Resultatet ser du på bilderna kanske kan du få någon idé.

Lycka till!

IMG_3627.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_3628.JPG
Skapa konto

IMG_3629.JPG
Skapa konto

vi har hemma en IKEA skap och har monterat ett inbygtdiskmaskin i ett ungnskap ifran IKEA,detta kravde en del eget arbete PGA att man maste saga bort sidorna av skapet for fa in diskmaskin,men har du skapet i mellan 2 hoga skap sa fungerar det perfekt,vi har haft den nu i 4 ar.
varan kyl o frys finns i ett ikea sjutdorrskap avsedd for kladkammare,detta for att ifall kyl eller frys pajar sa behovs inte bada bytta............och denna losningen passar alldeles fint i koket 20160217_114129.jpg
Skapa konto
20160217_114129.jpg
Skapa konto
20160217_114143.jpg
Skapa konto
20160217_114314.jpg
Skapa konto

mer bilder kan ni fa om ni maila mig
michel66@hotmail.fr

ha en bra vecka

Polos skrev:
En snickare har inte många extra timmar för att sätta i hop stommar från ikea , så den kostnaden är försumbar .
Ikeas kök är minst lika bra kvalité om inte bättre mot andra kända märken .
Men jag skulle aldrig ta vitvaror från ikea .
Det förvånar mig att du säger så om montagetid. Vår snickare sa precis motsatsen. Vi har ca 20skåp varav fem högskåp, monterar du ihop det på försumbar tid?

Angående kvalitet på Ikea så har jag förstått det som att i stort sett alla stommar från våra leverantörer produceras i samma fabrik. En skillnad är sedan finish där tex Ikea sprutmålar tre ggr men tex Vedum fem. Det var iaf deras info för fem år sedan.

elpaco skrev:
Det förvånar mig att du säger så om montagetid. Vår snickare sa precis motsatsen. Vi har ca 20skåp varav fem högskåp, monterar du ihop det på försumbar tid?

Angående kvalitet på Ikea så har jag förstått det som att i stort sett alla stommar från våra leverantörer produceras i samma fabrik. En skillnad är sedan finish där tex Ikea sprutmålar tre ggr men tex Vedum fem. Det var iaf deras info för fem år sedan.
Det är en dags jobb för en snickare att montera ihop de skåpen. Vi pratar alltså ca 3000 kronor efter ROT. Det som tar längst tid är att spika bakstyckena och detta gör man med fördel med dyckert- eller klammerpistol istället om man är professionell snickare, vilket sparar enormt med tid.

Att stommar tillverkas i samma fabrik har ingenting med respektive kvalité att göra då detta såklart kan anpassas efter vad kunden vill ha. Att IKEA dock skulle ha sämre stommar eller att Kvik skulle ha bättre är rent trams. Sen är i princip alla stommar i melaminbelagd spånskiva oavsett så de sprutmålas mig veterligen inte alls. Vedum är dessutom enligt mig också ett budgetkök och levererar t.ex. kök till nyproduktion av hyresrätter o.s.v. där kvalitén är därefter. Kvalitén på luckor kan ju sedan skilja avsevärt även inom olika tillverkare. IKEA har ju vissa väldigt billiga luckor i spån, andra i lackerad MDF, vissa lite dyrare med högglansfolie och andra i massivt laserat trä. Kostnadsskillnaden kan vara en faktor 5 mellan de dyraste och billigaste.

• Gilla
Ulric
  • Laddar…
Kul att tråden fick liv! :D

Vi har bestämt oss för att ha ugnarna på samma sida som häll och vatten. Diskmaskinen kommer att stå på golvet. Vi tänker att det är bra att kunna ställa av det man haft i ugnen snabbt. Det känns inte optimalt att vingla över hela köksgolvet med en varm plåt med småbarn springande runt benen. Samtidigt känns det naturligt att ha skafferi, kyl och frys på samma sida, blir lättare när man handlat.

Diskmaskinen då? Visst hade det varit bekvämt med den i knähöjd. Det kommer att göra bygget mer omständligt (har tänkt att göra mycket själv) och vi förlorar bänkyta, Ljusinsläppet blir också sämre med ett högskåp mot balkongen. Ingen av oss har någonsin reflekterat över att det är jobbigt att böja sig lite och plocka ur maskinen. Inte jobbigare än att knyta skorna.

Nu återstår bara att börja riva och bygga :rolleyes:

Kök Voxtorp.jpg
Skapa konto

• Gilla
Peter_Stockholm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.