Hej,

Vi har under en längre tid planerat vårt kök och landat i nedanstående planlösning och design. Det är ett parallellkök med en sida mot trädgården och där matplatsen är till höger om lågskåpet och således till vänster om diskmaskinen.

Valet av köksleverantör är Marbodal. Luckorna är vita, diskbänken helt i rostfritt (även under häll) och bänkskivan på motsatt sida av ek.

Vi vill gärna ha era synpunkter på ritningen och det vi funderar särskilt över är följande.

* Vi har bl.a. valt att flytta vårt fönster ungefär en halvmeter till höger för att kunna placera kyl och frys i ett hörn så att de inte tar för mycket av ljuset. I dagsläget har vi bara plats för kylskåpet där.

* Genom flytten av fönstret och valet av en 80cm häll med tillhörande 80cm stomme har vi inte sett någon annan vettig lösning än att bygga in mikro och ugn i ett lågskåp. Hur fungerar då ventilation av ugnarna? Vi kommer troligen att välja husqvarnas produkter. Har dessa ventilation av varm luft rakt fram och träffar personer som står framför?

* Kommer det att vara ett problem att ugn och diskmaskin inte kan öppnas samtidigt?

* Är det osmart att ha så många breda lådor i köket? Är 80-lådor med porslin tunga att dra ut?

Är det något som vi missat och som vi borde ändra på?

Tacksam för synpunkter!

/Caroline

• Kök Hussida.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök Trädgårdssida.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för avstånd mellan ugn och diskmaskin? Är det 120 cm eller mer så borde det inte vara något problem.

Jag tycker att det ser ut att vara ett bra planerat kök! Det enda jag möjligen hade ändrat är att jag nog hade valt enbart lådor mellan kyl/frys och ugnarna (dvs två lådor i bredd som är lite bredare än de som är inritade nu).

Ser inga konstigheter med köket direkt, men spontant hade jag övervägt att ändra designen kring diskmaskinen så att den blir lite mer upphöjd, mer ergonomiskt att hantera disken i den då.

//

Jag hade också valt bort alla vanliga skåp och istället haft 600/800-lådor överallt.

Problemet är att det är 150 cm mellan kyl och ugn så det går inte jämt upp med 600/800-lådor. Därav det lilla 30-skåpet.

Vi har funderat på att höja upp diskmaskinen men det är väldigt svårt att få till en bra sådan lösning med det utrymme vi har att jobba med.

Har inte Marbodal 500-lådor? Vid hällen; får ni plats med 3x600 istället?

Jag tror inte heller ni ska prioritera upphöjd diskmaskin i detta läge. Det skulle minska bänkytan och dessutom agera visuellt hinder när man kommer in i köket. Av de anledningarna är jag inte heller helt förtjust i att höja upp ugn/micro precis vid dörren, men det är en smaksak.

Det är ett ganska litet kök; är det ett krav att ha fyll kyl och full frys? Om ni nöjer er med en kombinerad så slipper ni flytta fönstret vilket jag misstänker är inte helt gratis. Man kan ha extra inbyggnadsfrys under bänkskiva för att komplettera, alt ha extrafrys i källaren.

Det där är nästan exakt som vi har det. Fast kanske har ni lite större mått, vårt kök är ca 3,5 m långt. (Och vi har skåp ovanför bänken där ni har fönster. Och ugn under spisen. Och städskåp till vänster om frys.)

Vårt kök lider av för små bänkytor, det är ont om plats att laga mycket mat. Jag skulle gärna ha hela bänkytan som ni nu kapar mha ugnarna.

Tack för alla synpunkter!

Vi var ute lite i sista minuten med att posta inlägget här... Vi har precis varit och beställt köket så det känns bra att vi troligen inte gjort några större missar... :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.