13 046 läst ·
46 svar
13k läst
46 svar
Köksplanerings hjälp, blir bara bråk
Du har inte lust att göra en snabb skiss då detta är långt ifrån hur det är planerat i dagsläget o det är det vi vill. Mvh DanielAnna_H skrev:Jag skulle börja med att sätta kyl, frys och skafferi (3*60 cm) mot murstocken, så är de ur vägen.
Fundera sedan på var det blir bäst att ha matplatsen, av ritningen att döma skulle jag säga den vänstra väggen.
Därefter är det ju "bara" att bestämma sig. Rimligtvis ett L-kök, jag föreslår spis med fläktkåpa någonstans mot ytterväggen, diskho och överskåp mot hallen, då syns fönstret i hörnet också. Diskmaskin nånstans inte allt för långt från matplatsen.
Några frågor för att kunna ge bättre råd....
1) används murstocken, dvs eldar ni så den blir varm eller är det en kvarleva från förr?
2) vill ni/tänker ni er att alltid äta i köket eller har ni matsal/matbord i annat rum?
3) har ni tänkt er ugn under häll, eller i högskåp på ergonomisk höjd?
4) Hur känner ni inför väggskåp; gärna eller helst inte?
5) Har någon av er extrastort intresse för matlagning eller bakning?
Utan att veta sådana enkla saker går det inte riktigt att råda om planlösning....
Är det fönster du markerat på vänstra och övre väggen? Hur högt sitter de i så fall från golvet?
1) används murstocken, dvs eldar ni så den blir varm eller är det en kvarleva från förr?
2) vill ni/tänker ni er att alltid äta i köket eller har ni matsal/matbord i annat rum?
Utan att veta sådana enkla saker går det inte riktigt att råda om planlösning....
Är det fönster du markerat på vänstra och övre väggen? Hur högt sitter de i så fall från golvet?
1) ja murstocken används i v-rum för mys eldning tjock ut mot kök så den blir inte ens ljumenKristinaRT skrev:Några frågor för att kunna ge bättre råd....
2) matplats i köket
3) lös häll ca 80 cm, samt ugn o micro ergonomiskt
4) väggskåp, ingen åsikt bara det blir fint
5) nej inget extra intresse. Jag försöker men inget extra. Gillar när det är snyggt vilket vi aldrig får till alltid finare hos andra. Så känner vi iaf
Ja det är fönster. Det till vä på 100cm dom andra på 90 cm. Det funkar för oss att ha skåp framför dom "låga" fönstren alt höja dom när det är dags att byta dom.
Mvh Daniel
I så fall hade jag satt kyl, frys och ett ellr två högskåp mot murstocken, inkl ett högskåp med ugn och micro. Det får plats om väggen är 180.
Hade sedan gjort ett vinkelkök åt höger eller vänster - beroende på åt vilket håll ninhelst tittar när ni äter (förmodligen vänster...
Jag hade satt väggskåp på väggen mot hallen (om det får plats på djupet i förhållande till fönstret) och diskmaskin och vask under dvs mot hallen. Länhs ytterväggen hade jag låtit bli överskåp och placerat häll+fläkt till vänster om det högra fönstre, kanske några öppna hyllor till vänster om den. Köksbänkar etc avslutas ca halvvägs ner vilket ger gott om plats för bord och stolar, även om man lägger i en extraskiva när man får gäster.
Utan överskåp längs ytterväggen ser det luftigt ut, och om man sätter högskåpen mot murstocken smälter de in i en befintlig struktur och ser mindre ut. Det är mycket praktiskt att höja diskmaskinen, men knte alltid praktiskt - fundera på hur ni vill göra. En diskbänk är extremt praktiskt runt vask och diskmaskin, och glas, tallrikar etc placeras med fördel precis ovanför diskmaskinen, så man slipper springa runt med sakerna...
Om ni väljer kombinerad kyl/frys har ni dessutom ett helt högskåp som kan använda som skafferi, vilket är skönt. Grytor, kastruller etc är enklast att ha under hällen, och hörnskåp idag sväljer väldigt mycket så jag tror inte ni får problem med förvaring även om ni har begränsat med väggskåp.
Hade sedan gjort ett vinkelkök åt höger eller vänster - beroende på åt vilket håll ninhelst tittar när ni äter (förmodligen vänster...
Jag hade satt väggskåp på väggen mot hallen (om det får plats på djupet i förhållande till fönstret) och diskmaskin och vask under dvs mot hallen. Länhs ytterväggen hade jag låtit bli överskåp och placerat häll+fläkt till vänster om det högra fönstre, kanske några öppna hyllor till vänster om den. Köksbänkar etc avslutas ca halvvägs ner vilket ger gott om plats för bord och stolar, även om man lägger i en extraskiva när man får gäster.
Utan överskåp längs ytterväggen ser det luftigt ut, och om man sätter högskåpen mot murstocken smälter de in i en befintlig struktur och ser mindre ut. Det är mycket praktiskt att höja diskmaskinen, men knte alltid praktiskt - fundera på hur ni vill göra. En diskbänk är extremt praktiskt runt vask och diskmaskin, och glas, tallrikar etc placeras med fördel precis ovanför diskmaskinen, så man slipper springa runt med sakerna...
Om ni väljer kombinerad kyl/frys har ni dessutom ett helt högskåp som kan använda som skafferi, vilket är skönt. Grytor, kastruller etc är enklast att ha under hällen, och hörnskåp idag sväljer väldigt mycket så jag tror inte ni får problem med förvaring även om ni har begränsat med väggskåp.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tre frågor:
- Budget, dvs vilken köksleverantör har ni kikat på? (då vet vi vilka skåp som kan användas, deras standardmått.. högskåp osv.. skiljer mellan vissa leverantörer)
- Vill ni ha möjlighet att äta typ frukost inne i köksdelen, typ liten bardisk.. eller rent av hel matplats?
- Lagar ni mycket mat / spenderar mycket tid i köket?
MVH Sandra
-
PS - ni verkar ha ett jättefint utrymme för köket
- Budget, dvs vilken köksleverantör har ni kikat på? (då vet vi vilka skåp som kan användas, deras standardmått.. högskåp osv.. skiljer mellan vissa leverantörer)
- Vill ni ha möjlighet att äta typ frukost inne i köksdelen, typ liten bardisk.. eller rent av hel matplats?
MVH Sandra
-
PS - ni verkar ha ett jättefint utrymme för köket
HejSnigla skrev:Tre frågor:
MVH Sandra
-
PS - ni verkar ha ett jättefint utrymme för köket![]()
1) Vi kör nog ikea. Tittade först på Marbodal då frugan har rabatt men blev inte impad av kvaliten jämfört med halva priset på ikea. Vitt lantkök dock ingen porslinsho.
2) vi har en bardisk eller ställ allt skit här.. Så en ren matplats.
3) snygghet framför funktion tror jag passar oss bäst. Vardagsmat och julbak är väll det ärligaste svaret.
Tycker du utrymmet ser bra ut! För oss är det en mardröm men det gäller allt tom tapeter tar veckor att bestämma. Har du inget att göra får du gärna skissa ner nått förslag på vanligt papper duger för oss 😊
Ett tips är att köksleverantörer ofta ritar ett kök gratis, vi håller på och funderar på kök, har varit på två olika firmor och ritat, en var riktigt bra, en mindre bra. Jag hade iofs en ganska klar bild vad vi ville ha, men de är ändå vana vilka moduler man kan ha etc. Ena leverantören kom med ett mindre bra förslag, och den som hjälpte oss först verkar ha slutat... Men den andra leverantören var riktigt bra, men tyvärr lite för dyr, iallafall då vi ville isåfall ha en av de dyrare varianterna de hade. Vi har inte valt än, vi har en hel del annat byggjobb kvar innan. Troligen blir det ingen av dessa.
Jag har efter detta ritat in allt i IKEAs program, så kan man utan att skämmas skicka ritningar till nån annan leverantör och få ett pris. Alla verkar ha olika mått och moduler, men grovt pris kan man ju få och på det välja vilka man vill kolla närmare på.
Jag har efter detta ritat in allt i IKEAs program, så kan man utan att skämmas skicka ritningar till nån annan leverantör och få ett pris. Alla verkar ha olika mått och moduler, men grovt pris kan man ju få och på det välja vilka man vill kolla närmare på.
Boka in ett möte med Elgigantens kökssäljare (kostnadsfritt) så hjälper de er. Epoq är IMO ett bättre val än Ikea och 20% rabatt fram tills höstlovet gör priset riktigt konkurrenskraftigt också.
http://www.elgiganten.se/cms/bestall-tid-kokssaljare/epoq-bestall-tid/
http://www.elgiganten.se/cms/bestall-tid-kokssaljare/epoq-bestall-tid/
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
...och jag tycker att Ikea är ett bättre val, så boka in ett möte där med eller kör en drop-in så får ni hjälp att rita av säljarna där.
I slutet av 90-talet skulle vi bygga om i vårt 70-tals barkök. Inte heller frugan och jag var överens om hur vi ville ha det. Jag tyckte att barkök var bra medan hon ville göra om köket till ett gammaldags "bonn"-kök utan bardel.
Eftersom köket i första hand är frugans "lekstuga" var det bara att ge sig. Hon fick som hon ville och jag tycker trots allt också att det blev bra.
Fast det bästa av allt är nog i alla fall att varje gång frugan "klagar" tex på att det är slut på plats i skåpen och jag kommenterar "jag sade ju att det blir för litet skåputrymme" så får jag alltid svaret att allt är jättebra som det är.
Hon är nöjd och då blir jag också nöjd!
Vi anlitade en köksarkitekt och det var väldigt bra för då undviker man dom värsta misstagen och får dessutom ett och annat bra tips på vägen. Dom pengar detta kostade är väl använda pengar jämfört med att dom kommande 20 åren behöva gå omkring och reta sig på någon idiotisk lösning man gjort i ren okunskap.
Per L
Eftersom köket i första hand är frugans "lekstuga" var det bara att ge sig. Hon fick som hon ville och jag tycker trots allt också att det blev bra.
Fast det bästa av allt är nog i alla fall att varje gång frugan "klagar" tex på att det är slut på plats i skåpen och jag kommenterar "jag sade ju att det blir för litet skåputrymme" så får jag alltid svaret att allt är jättebra som det är.
Hon är nöjd och då blir jag också nöjd!
Vi anlitade en köksarkitekt och det var väldigt bra för då undviker man dom värsta misstagen och får dessutom ett och annat bra tips på vägen. Dom pengar detta kostade är väl använda pengar jämfört med att dom kommande 20 åren behöva gå omkring och reta sig på någon idiotisk lösning man gjort i ren okunskap.
Per L