Hej önskar hjälp med grov planering av köket vi kommer ingenstans. Vart ska vitvarorna samt vasken vara, det skulle va till stor hjälp. Inga direkta åsikter om nått förutom att det ska kännas stort och luftigt. Vitt lantkök och 80 cm häll är vi sams om, allt annat blir bara tjafs. Golvet ska ner till grunden så el och avlopp är inget hinder. HJÄLP tack. Bifogar ritning straxt

2015-10-09 09.32.00.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det finns en princip som går ut på att den som arbetar i ditt kök alltid ska kunna ta sig mellan tre olika punkter: kyl, ugn/spis och vask. Dessa tre punkter bör ligga nära varandra och inte ha några hinder mellan varandra.
kitchen_work_triangle_200.gif

• Gilla
Christel Månsson
  • Laddar…
Också värt att tänka på är att det är tråkigt att pyssla i köket. Därför är det bra om man kan titta ut genom fönstren medan man pysslar.

• Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Min erfarenhet är att nästan allt prepjobb i ett kök görs i ytan mellan häll och ho, så den ytan bör inte göras för trång. Minst 80cm men gärna mer.

• Gilla
Christel Månsson och 1 till
  • Laddar…
Ok men jag behöver hjälp med en grov skiss, vi kommer inte fram till något samt svårt att se att saker o ting om det blir bra om vi inte har fysiska saker att flytta omkring där av hjälp sökes att göra en skiss

Hemmakatten
Håller med Gnagaren förutom då man som vi har en köksö (ej häll) med ho och soplåda. Vi står alltid och gör allt prepjobb vid köksön.

Och den där triangeln blir ofta en rektangel i moderna kök då man ofta(st) har ugn o mikro på annat ställe än vid spishällen.

Att nan får ta några steg i köket är bara bra för cirkulationen. Det viktigaste är att spishällen är på samma sida som en ho så att man inte behöver bära heta pastakastruller tvärsöver golvet.

• Gilla
Christel Månsson och 3 till
  • Laddar…
engs
Quisth skrev:
Ok men jag behöver hjälp med en grov skiss, vi kommer inte fram till något samt svårt att se att saker o ting om det blir bra om vi inte har fysiska saker att flytta omkring där av hjälp sökes att göra en skiss
Tycker IKEAs köksplaneringsprogram är ganska bra för att få en uppfattning om proportionerna, även lätt att se så inte skåpsluckor- / lådor krockar och så. Väldigt styltigt att "gå omkring" i skissen dock.

En annan mer praktisk variant vi kört, som fungerar om utrymmet är helt tomt. Är att markera med tejp på golv och väggar var man ska placera all fast inredning. Sen helst även ta in typ stolar, tomma kartonger eller nått lättflyttat och ställa upp i hörnen där man ska ha en bänk, kyl etc. för att få lite känsla för hur det kommer bli att röra sig i utrymmet. Lätt att ändra för olika skissade förslag.

• Gilla
Teres77
  • Laddar…
harry73
Sen kan det vara bra att ge med och låta partnern bestämma. Det är mycket möjligt att bådas förslag är bra och genomtänkt men att kompromissen inte blir det

• Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Vi har planerat i Ikeas program men vi är helt enkelt inte bra på detta och ekonomin att ta in en inredare finns inte då vi gör detta isamband av råttsanering i golven ner till grunden så det ligger massa pengar redan där tyvärr

Jag skulle börja med att sätta kyl, frys och skafferi (3*60 cm) mot murstocken, så är de ur vägen.

Fundera sedan på var det blir bäst att ha matplatsen, av ritningen att döma skulle jag säga den vänstra väggen.

Därefter är det ju "bara" att bestämma sig. Rimligtvis ett L-kök, jag föreslår spis med fläktkåpa någonstans mot ytterväggen, diskho och överskåp mot hallen, då syns fönstret i hörnet också. Diskmaskin nånstans inte allt för långt från matplatsen.

harry73
Att sätta kyl/frys mot murstocken är inte så smart om ni eldar mycket och murstocken blir varm. Ni förlorar då en möjlighet att använda värmen i köket och även kyl och frys får det svarare att få bort värmen.

Du har inte lust att göra en snabb skiss då detta är långt ifrån hur det är planerat i dagsläget o det är det vi vill. Mvh Daniel

harry73
Enklaste sättet att diskutera och bestämma inredning är att göra en ritning ett tomt kök. Sedan klipper ni ut alla skåp / bord /stolar / spis /diskbänk /mm. i färgglad papper.
Sedan kan ni flytta runt alla grejor tills ni tycker att det passar bäst.
Därefter kan ni börja göra lite bättre skisser och kolla vad ni behöver köpa.

• Gilla
Senior och 1 till
  • Laddar…
En kaxig variant är att sätta en rejäl spis mot murstocken, så att man har all preppning och ho mot fönstren, och sedan spisen alltid lätt åtkomlig och ett naturligt centrum i rummet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.