Hej önskar hjälp med grov planering av köket vi kommer ingenstans. Vart ska vitvarorna samt vasken vara, det skulle va till stor hjälp. Inga direkta åsikter om nått förutom att det ska kännas stort och luftigt. Vitt lantkök och 80 cm häll är vi sams om, allt annat blir bara tjafs. Golvet ska ner till grunden så el och avlopp är inget hinder. HJÄLP tack. Bifogar ritning straxt
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Min erfarenhet är att nästan allt prepjobb i ett kök görs i ytan mellan häll och ho, så den ytan bör inte göras för trång. Minst 80cm men gärna mer.
Håller med Gnagaren förutom då man som vi har en köksö (ej häll) med ho och soplåda. Vi står alltid och gör allt prepjobb vid köksön.
Och den där triangeln blir ofta en rektangel i moderna kök då man ofta(st) har ugn o mikro på annat ställe än vid spishällen.
Att nan får ta några steg i köket är bara bra för cirkulationen. Det viktigaste är att spishällen är på samma sida som en ho så att man inte behöver bära heta pastakastruller tvärsöver golvet.
Och den där triangeln blir ofta en rektangel i moderna kök då man ofta(st) har ugn o mikro på annat ställe än vid spishällen.
Att nan får ta några steg i köket är bara bra för cirkulationen. Det viktigaste är att spishällen är på samma sida som en ho så att man inte behöver bära heta pastakastruller tvärsöver golvet.
Tycker IKEAs köksplaneringsprogram är ganska bra för att få en uppfattning om proportionerna, även lätt att se så inte skåpsluckor- / lådor krockar och så. Väldigt styltigt att "gå omkring" i skissen dock.Quisth skrev:
En annan mer praktisk variant vi kört, som fungerar om utrymmet är helt tomt. Är att markera med tejp på golv och väggar var man ska placera all fast inredning. Sen helst även ta in typ stolar, tomma kartonger eller nått lättflyttat och ställa upp i hörnen där man ska ha en bänk, kyl etc. för att få lite känsla för hur det kommer bli att röra sig i utrymmet. Lätt att ändra för olika skissade förslag.
Vi har planerat i Ikeas program men vi är helt enkelt inte bra på detta och ekonomin att ta in en inredare finns inte då vi gör detta isamband av råttsanering i golven ner till grunden så det ligger massa pengar redan där tyvärr
Jag skulle börja med att sätta kyl, frys och skafferi (3*60 cm) mot murstocken, så är de ur vägen.
Fundera sedan på var det blir bäst att ha matplatsen, av ritningen att döma skulle jag säga den vänstra väggen.
Därefter är det ju "bara" att bestämma sig. Rimligtvis ett L-kök, jag föreslår spis med fläktkåpa någonstans mot ytterväggen, diskho och överskåp mot hallen, då syns fönstret i hörnet också. Diskmaskin nånstans inte allt för långt från matplatsen.
Fundera sedan på var det blir bäst att ha matplatsen, av ritningen att döma skulle jag säga den vänstra väggen.
Därefter är det ju "bara" att bestämma sig. Rimligtvis ett L-kök, jag föreslår spis med fläktkåpa någonstans mot ytterväggen, diskho och överskåp mot hallen, då syns fönstret i hörnet också. Diskmaskin nånstans inte allt för långt från matplatsen.
Att sätta kyl/frys mot murstocken är inte så smart om ni eldar mycket och murstocken blir varm. Ni förlorar då en möjlighet att använda värmen i köket och även kyl och frys får det svarare att få bort värmen.
Enklaste sättet att diskutera och bestämma inredning är att göra en ritning ett tomt kök. Sedan klipper ni ut alla skåp / bord /stolar / spis /diskbänk /mm. i färgglad papper.
Sedan kan ni flytta runt alla grejor tills ni tycker att det passar bäst.
Därefter kan ni börja göra lite bättre skisser och kolla vad ni behöver köpa.
Sedan kan ni flytta runt alla grejor tills ni tycker att det passar bäst.
Därefter kan ni börja göra lite bättre skisser och kolla vad ni behöver köpa.