Vi håller själva på att rita kök, och det är inte lätt att få till det på ett bra sätt.... Några av mina egna erfarenheter vi har stött på under vår planering:

- Avställningsyta vid kyl är ett måste! Eventuellt skulle ytan jämte spisen kunna användas, men jag tycker att det ser bra ut som det är nu. Men, kom ihåg att vända dörren på kylen åt rätt håll.

- Som tidigare kommenterats är arbetsytan mellan spis och diskho i minsta laget. Om jag minns rätt rekommenderas det att den skall vara mellan 80 - 120 cm.

- Om möjligt skulle jag ta bort en av lådorna så att ugn/micro hamnar längre ner. Nuvarande lösning fungerar, men det finns en viss risk att få varmt material över sig då något skall tas ut från micron (gäller särskilt om ni har barn!).

- Att ha diskmaskinen upphöjd är bra, men svårt... I ert kök misstänker jag att det kan bli en hel del bärande på tallrikar och glas efter det att disken är klar. I alla fall om tallrikar, glas, koppar etc skall upp i överskåpen.

Ett alternativ att fundera över skulle kunna vara att byta plats på diskmaskin och ho. Fördelarna är att arbetsytan mellan diskho och spis ökar, samt att det blir kortare sträcka mellan diskmaskin och överskåp. Men, samtidigt gäller det att tänka på att det kan bli problem med spill om diskhon är alltför nära en kant. Utsikten med fönster framför diskhon försvinner, men det kanske kan ändras om ni skall bygga nytt (det skulle då även ge plats för fler överskåp om ni önskar). Det gäller också att diskmaskinen hamnar tillräckligt långt ifrån bänken där spisen står. Annars blir det problem med att öppna lådorna och nå överskåpen då luckan är öppen.

Lycka till!

Som tidigare kommenterats är arbetsytan mellan spis och diskho i minsta laget. Om jag minns rätt rekommenderas det att den skall vara mellan 80 - 120 cm.
Jag har pratat med två kökstillverkare som båda säger att detta är fullt tillräckligt. I hörn mäter man inte bara framkanten utan tar med även vinkeln, eller i alla fall en del av den, eftersom den ju också blir arbetsyta. I så fall blir det här 160 cm.

- Om möjligt skulle jag ta bort en av lådorna så att ugn/micro hamnar längre ner. Nuvarande lösning fungerar, men det finns en viss risk att få varmt material över sig då något skall tas ut från micron (gäller särskilt om ni har barn!).
Jag satte bara in skåpet utan att fundera mer på det. Det är möjligt att det går att flytta om lite som man vill. Jag ska kolla upp det! Vi köper vitvarorna från hustillverkaren. Hoppas att de passar... Ytterligare en sak som ska kollas upp!

- Att ha diskmaskinen upphöjd är bra, men svårt... I ert kök misstänker jag att det kan bli en hel del bärande på tallrikar och glas efter det att disken är klar. I alla fall om tallrikar, glas, koppar etc skall upp i överskåpen.

Ett alternativ att fundera över skulle kunna vara att byta plats på diskmaskin och ho. Fördelarna är att arbetsytan mellan diskho och spis ökar, samt att det blir kortare sträcka mellan diskmaskin och överskåp. Men, samtidigt gäller det att tänka på att det kan bli problem med spill om diskhon är alltför nära en kant. Utsikten med fönster framför diskhon försvinner, men det kanske kan ändras om ni skall bygga nytt (det skulle då även ge plats för fler överskåp om ni önskar). Det gäller också att diskmaskinen hamnar tillräckligt långt ifrån bänken där spisen står. Annars blir det problem med att öppna lådorna och nå överskåpen då luckan är öppen.
Och byter man plats på dem blir det istället mer bärande från bordet och till diskmaskinen ;). Min lömska tanke är att barnen istället för att passera diskmaskinen för att ställa sina tallrikar på bänken ska stoppa in dem när de ändå går förbi!

Jag bestämde just att vi trots allt ska ha diskmaskinen på golvet. Det stjäl ju både ljus och bänkyta (eller i alla fall arbetsyta) att bygga upp den. På så vis blir det även fler överskåp så det blir förvaring närmare diskmaskinen. Och mer estetiskt tilltalande med den stil vi vill ha. Känns skönt att ha fattat det beslutet!

A
Tycker att det låter som en bra idé! Lätt att köra fast i tänket ibland :)

Jag har tidigare haft diskmaskinen mellan diskhon och spisen i köket, behövde bara stäcka på mig lite för att under matlaningen för att ställa in använda bunkar och vispar... En lösning som fungerade för mig. Lycka till / Tanja

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.