P
Behöver lite hjälp med hur jag skall lägga golvet till min köksö. Jag skall lägga cableboard (frigolitskivor som värmekabeln skall ligga i) sedan värmekabel och sedan klinkers (60x30) och naturligtvis floorflex emellan, golvet kommer väl bygga ca 5cm. Nu till problemet: Skall jag lägga allt detta runt där köksön skall vara, så det blir ca 5cm lägre golv där köksön skall vara (hoppas ni förstår)?????
Efter detta har jag funderat att fylla hålet med betong för att få samma höjd på köksön som golvet...... är det rätt eller fel?

Fråga 2 blir hur jag skall lägga klinkersen? Skall jag först ställa dit köksön och lägga klinker runt/mot sockel eller skall jag ställa köksön på klinkersen (känns onödigt att lägga klinkers under köksön(ca 2,5kvm)

Kanske blev lite krångligt, hoppas ni förstår skall börja lägga cable.boarden på fredag :)

MVH/Dadde
 
Dadde skrev:
Behöver lite hjälp med hur jag skall lägga golvet till min köksö. Jag skall lägga cableboard (frigolitskivor som värmekabeln skall ligga i) sedan värmekabel och sedan klinkers (60x30) och naturligtvis floorflex emellan, golvet kommer väl bygga ca 5cm. Nu till problemet: Skall jag lägga allt detta runt där köksön skall vara, så det blir ca 5cm lägre golv där köksön skall vara (hoppas ni förstår)?????
Efter detta har jag funderat att fylla hålet med betong för att få samma höjd på köksön som golvet...... är det rätt eller fel?

Fråga 2 blir hur jag skall lägga klinkersen? Skall jag först ställa dit köksön och lägga klinker runt/mot sockel eller skall jag ställa köksön på klinkersen (känns onödigt att lägga klinkers under köksön(ca 2,5kvm)

Kanske blev lite krångligt, hoppas ni förstår skall börja lägga cable.boarden på fredag :)

MVH/Dadde
Skall du ha el eller vatten/avlopp på köksön? Svaret på detta påverkar dina val ovan.
Hur har du tänkt att förankra köksön till golvet? Det kan också påverka svaren ovan.
 
P
El och vatten är redan draget till ön, har sågat en ränna i plattan som jag nu gjutit igen, så avlopp och el kommer upp mitt i plattan. Ön har jag bara tänkt ställ på golvet/betongen, sedan kommer det en granit-skiva på ca 350kg på denna :)
 
Nu är jag inte klar över exakt vilken golvvärme du lägger, men av din skrivning antar jag att det är elslingor?

Många (inta alla) elslingor tål inte att läggas med för dålig värmeavgvining, de kan bli överhettade om inte golvet kyler. Om du då ställer köksön över så skulle jag tro att du har risk för överhettning. Det handlar då framförallt om slingans livslängd.

Vissa fabrikat är självreglerande, om slinga blir för varm så minskar effekten och värmen avtar. Men det är som sagt inte alla modellr som fungerar så.

Jag har lagt klinker under vår köksö (eller bänk är väl mer relevant i vårt fall, ingen häll eller vask i den). Men dels är det bara ca 1 kvm, dels har vi ganska billig klinker.
 
Hej!
Jag tycker att du ska lägga klinkern så att det ser ut som att den finns under köksön, mao som att plattorna går in under, sedan om du sätter plattor under hela eller ej är väl skräp samma, ingen kommer att se det och du lär inte lägga nytt golv av bara farten?! På samma sätt är det väl onödigt att lägga slingor under, vem ska ha nytta av dem?
fiddeli
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.