Vi ska bygga nytt kök och är orolig för att göra fatala misstag. Planeringsprocessen har pågått i säkert ett halvår och vi har förkastat flera idéer. I den senaste ritningen har vi tagit bort högskåp till förmån för en öppen känsla i köket. Vi kommer ha väldigt mycket mer skåpsutrymme än vi har idag ändå, men hur pass bra är ett högskåp jämfört med vanliga bänkskåp? Utrymme? Översikt? Dessutom har vi problem med kakel. Köket kommer att vara i amerikansk ek med Wengeskiva. Vitt kakel?  :-?

Beror ju lite på om du tänkt ha lite av ett "städskåp" i köket.. svårt att få in dammsugare och sopskyfllar i ett bänkskåp..

Rent skafferimässigt så har vi valt 2st karusellskåp istället, tycker man får bättre överblick på varorna.. Man slipper klättra in med halva kroppen för att se vad som är på hyllan längst in=)

Vi har väl tänkt att ha dammsugare o dyl i hallen där plats finns och samtliga bänkskåp är utdragbara. Tycker du att karuseller är avsevärt bättre än utdragbara lådor?

Karuseller är ganska värdelösa, men en bra kompromiss om man inte kan undvika hörnskåp. Utdragbara lådor är helt suveränt.

Om man har ett högskåp så blir det ganska bra med utdragbara hyllor. Framförallt funkar det då även med ganska smala högskåp typ 40cm. Varianten med hela inredningen utdragbar ser OK ut på köksutställniingarna, men när alla hyllplanen är fullpackade blir det ganska trögt att dra ut, alltihop väger då lätt 100kg eller mer. Man får ta i lite för att flytta en sådan massa.

Du kan ju alltid bygga in ugn och micro
i ett högskåp.
Och få dom på bättre höjd.

Mvh Putte

Vi tog ett högskåp för inbyggnadsugn samt micro men i ö har vi nästan bara bänkskåp med fullutdragslådor samt ett par liggande överskåp. Köket har blivit luftigt och med massor av plats i lättåtkomliga lådor. Trots att köket inte är helt färdigt ännu så är vi helnöjda. Valde ett benvitt kakel som fogas 50 x 200 men som kaklas som hela plattor 200x 200. Ljust men inte sterilt och lätt att hålla rent.
Har redan glömt hur eländigt vårt tidigare kök var...

Det verkar som att de flesta har klämt in ett högskåp ändå... Vårt kök är ganska litet (bara ca 3x4 m) och ett högskåp skulle medföra att vi fick lov att offra bänkyta vilket är ngt vi definitivt saknar i köket idag. Bänkyta vs. Skåpsyta allstå...

Nä vi har inga högskåp och saknar dem inte! vi har liksom ni dammsugare och sopskyffel i en garderob i hallen. Jag älskar mina utdragbara lådor på 60 bredd som är vårt skafferi!

co skrev:
Nä vi har inga högskåp och saknar dem inte! vi har liksom ni dammsugare och sopskyffel i en garderob i hallen. Jag älskar mina utdragbara lådor på 60  bredd som är vårt skafferi!
Vad skönt att du säger det! :)

Ni gör helt rätt som skippar högskåp tycker jag! Räcker med kål/frys! Vi slänger ut vårt högskåp och får en 2,5 m. lång trevlig bänk istället!! Vi kommer få lite mindre skåp än nu men det är bara att rensa!!! (Det mår man bra av!!!) Och ang. kakel, vitt är aldrig fel!!! Lycka till!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.