Hej!
jag tänkte höra om någon med lite mer koll vet vad detta kan vara för problem?
Mina köksluckor ser inte ut att vara riktigt i schack. Dom är olika långt ut och ser helt enkelt inte bra ut finns det något sätta att fixa detta på utan att byta luckor?

Se bild för bedömning!
Tacksam för svar
Mvh Egon

• Närbild på två vita köksluckor där en är längre ut än den andra, vilket orsakar ojämnhet i linjeringen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksluckor som inte är i linje; den ena luckan sticker ut mer än den andra.
    Skapa konto
  • Köksskåpsluckor med olika djup och justeringsproblem, ojämnt inpassade och med synlig mellanrum mellan luckorna.
    Skapa konto
  • Köksluckor i vitt, där en lucka sticker ut längre än de andra, vilket skapar ojämnheter i linjerna.
    Skapa konto
  • Närbild av ett skåp med ett gångjärn där köksluckan verkar vara feljusterad och inte stänger ordentligt.
    Skapa konto
  • Kökskåp med en ojusterad lucka, exponerade skruvhål och synligt gångjärn som sitter snett.
    Skapa konto
T
Det brukar gå att justera gångjärnen för att hantera det här. Som du ser på gångjärnsfästena så har de ovala hål och om du släpper på skruvarna lite så kan du justera upp eller ner litegrann för att få samma höjd på luckorna.

När det gäller ut/in så kolla om du inte kan hantera det med att flytta in eller ut gångjärnet lite i fästet.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Om du vickar lite på dörrdämparen jag har ringat in så borde du hitta justerskruvar bakom. Ta tag i den och dra den fram och tillbaka, inte upp och ber.

Sen får du prova dig fram och se vilken skruv som gör vad. Borde finnas 3 stycken

Gångjärn på köksskåp med markerad dörrdämpare, skruvar synliga för justering, del av textinstruktioner om skruvar för inställning.
Skapa konto

Såhär ser mina gångjärn ut i mitt kök, före och efter jag har tagit bort dörrdämparen. 1-2-3 är justeringsskruvarna.
Gångjärn på köksskåp med dörrdämpare och justerskruvar bakom, visar hur dämpare ser ut när borttagen.
Skapa konto

Närbild på ett köksskåpsgångjärn med tre justeringsskruvar markerade med röda siffror 1, 2 och 3.
Skapa konto

IgelSpikey IgelSpikey skrev:
Om du vickar lite på dörrdämparen jag har ringat in så borde du hitta justerskruvar bakom. Ta tag i den och dra den fram och tillbaka, inte upp och ber.

Sen får du prova dig fram och se vilken skruv som gör vad. Borde finnas 3 stycken

[bild]

Såhär ser mina gångjärn ut i mitt kök, före och efter jag har tagit bort dörrdämparen. 1-2-3 är justeringsskruvarna.
[bild]

[bild]
Tack så mycket!
ska testa det direkt. Jag uppdaterar på om det funkade

IgelSpikey IgelSpikey skrev:

[bild]

[bild]

[bild]

• Skruvmejsel justerar gångjärn på ett vitt skåp.
    Skapa konto
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
Jag lyckas inte skruva av denna har du något tips?

Och hur skruvar jag av denna?

• Detaljbild av en metallbeslag med flera skruvar, en av dem av typen stjärnskruv, monterad på en ljus yta.
    Skapa konto
T
Egon125 Egon125 skrev:
Byt till en stjärnmejsel... ;)

T Testarn skrev:
Byt till en stjärnmejsel... ;)
jag har så jäkla dåliga mejslar

• En välanvänd stjärnskruvmejsel med sliten spets, hålls i en hand.
    Skapa konto
Men hur gör jag med skruven hör inne?

• Close-up av metallbeslag med flera skruvar, en central skruv verkar vara i fokus för diskussion.
    Skapa konto
T
Då är det nog bra att skaffa lite bättre mejslar innan du drar sönder skruvarna (å andra sidan ser ju din mejsel ut att vara av kinesium... då den drar inte sönder skruvarna iaf)

Kan även vara bra med en bitsmejsel .

T
Egon125 Egon125 skrev:
I hålet? Finns ingen skruv där väl?

Egon125 Egon125 skrev:
Du ska inte skruva av dem. De är justerskruvar som man kan skruva åt båda hållen.

Diagram över justerskruvar för dörrbeslag, visar tre steg av justering i olika riktningar med pilar.
Skapa konto

Ovan är ett diagram över justeringsmöjligheterna.

Det kan vara så att du helt enkelt inte har en skruv i mitten.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
T
Egon125 Egon125 skrev:
Den vänstra skruven justerar in/ut, den högra justerar höger/vänster och de andra två höjden på luckan

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.