Funderar på om man kan tillveka köksluckor av plywood, vad tror ni? Kan man få det att hålla i mer än fem minuter?
Jag tänker att man låter bygghandeln såga upp skivorna i rätt mått, sen behandla med osmo dekorvax och top-oil hårdvaxolja, på med handtag, montera, klart!
Plättlätt, eller hur?
Men som sagt, håller det?
 
Ja det håller.
Enligt mig, jättefult.
Det finns 18 mm björkplywood som är helt plan, tunnare furu kan vara skeva.
Kanterna som bygghandeln sågar blir nog i fransigaste laget, blir mycke slipning.

Protte
 
Finns det inte något som heter marin plywood som tål vatten? Kanske kan vara bra med tanke på att det ibland kommer vatten på köksluckor.
 
  • Gilla
Emil1991
  • Laddar…
Over there...på youtube. Så gör dom luckor i plywood, men sätter äkta trä som kantlist.
Det behöver inte vara marin eller vattenfast om man oljar eller målar, det lilla stänket gör ingen skillnad.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Det går, se på alla nya hippa barer, de har kopparrör till lamporna och svarta rördelar till ölkranarna.
Lite råare stil än tidigare
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Marinplywood är onödigt dyr. All björkplyfa är vattenfast. Som de säger ovan är 18mm björk tillräckligt rak. Den billigaste (BB/C ext) har svarvat faner. Fult för yrkesmän som vill ha smala knivskurna faner lagda kant i kant när det handlar om björk. Alla andra tycker att det är fint, så skit i oss yrkes-strebrar som gärna mästrar normal vettig smak. Tänker du måla dem så spelar det ingen roll alls hur faneret ser ut. Då kan du å andra sidan lika gärna använda MDF.

Luckorna kommer att hålla mer än fem minuter. Troligen längre än resten av köket. Utan ytbehandling kommer de att bli smutsiga. Tänker du använda grytgångjärn? Inga broblem där heller. Inserta-varianter kan spänna sönder billig spånskiva eller MDF. Men det kommer du inte ha besvär med.

Lycka till
hälsar Findus
 
Tack för alla svar!
Det jag var orolig för ang hållbarheten var om kanten (alltså snittytan) skulle kunna börja svälla om man diskar för våldsamt men björkplywood kanske är mer hållbart. Jag har inte eoner av tid så jag hoppades att jag kunde skippa kantlist...
Jag hade tänkt typ betsa o sen olja eller vaxa. Det jag är ute efter är en lite mer levande yta än målad mdf som är sjukt tråkigt.
@findus: ursäkta okunskapen men vad är grytgångjärn och inserta-varianter? :o
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Hur blir formstabiliteten för stora luckor?
 
Okej. Slipa kanterna med löjligt fint sandpapper. Typ 240. Då suger de lite mindre olja och ser polerade ut efter oljning. Olja kanten 2 ggr. Första strykningen kommer att försvinna in, men täpper till så att nästa strykning tar. Ytan kan klara sig med en strykning. Ialla fall om det är hårdvaxolja du tänker använda.

Grytgångjärn för skruvning. (rekommenderas för den som inte har borrmallar eler "eco-drill")
http://www.theofils.se/produkt/Gangjarn---BLUM-107grader-heltackande--22163.aspx?ac=19718
Insertagångjärn. Monteras utan skruv men har mer komplicerad borrbild.
http://www.theofils.se/produkt/Gangjarn---BLUM-107grader-heltackande--22163.aspx?ac=14311
Fästplatta som jag rekommenderar.
http://www.theofils.se/produkt/BLUM-Monteringsplatta-for-renovering--22187.aspx
Den har hakar som hjälper till att placera den rätt i djupled. Höjdled är bara att centrera nedre plattan där du borrat in gångjärnet i luckan. Den övre plattan klipper du fast på gångjärnet och skruvar dit när du hänger luckan.

mvh Findus
 
ricebridge skrev:
Hur blir formstabiliteten för stora luckor?
Sådär. Plyfa vill gärna kröka sig lite. Men den krökning den har behåller den om man inte tvingar den till något annat. På en normal lucka, typ 60cm gånger 80cm hög, i 18mm björkplyfa. Syns det inte i en skåprad om den inte är monterad i släpljus.

mvh Findus
 
När jag tittade på gångjärnen i länkarna ovan började jag känna att dét kanske inte var världens enklaste projekt trots allt... Antar att det är rätt petigt med att få borrhålen på exakt rätt ställe, annars sitter väl luckan snett sen...
Vi ska ha ikeas stommar med mest lådor i och för sig, det kanske är lättare än gångjärn?
Har kikat en del på färgat linoljevax också vilket verkar vara ett trevligt material. Är det motsvarande hårdvaxolja i hållbarhet?
 
Har du några inspirationsbilder på hur du vill att det ska bli? Det finns ju många företag som tillverkar luckor till Ikea-stommar om du inte gillar Ikeas egna luckor.
 
Använder du Blum gångjärn finns ganska stora justeringsmöjligheter, men att borra 35 mm i plywood kräver nog pelarborrmaskin.
Att ligga på köksgolvet och borra blir tungt.

Protte
 
prototypen skrev:
Använder du Blum gångjärn finns ganska stora justeringsmöjligheter, men att borra 35 mm i plywood kräver nog pelarborrmaskin.
Att ligga på köksgolvet och borra blir tungt.

Protte
Jag använde Cobolt beslagsfräs och handöverfräs när jag gjorde några garderobsdörrar för ett tag sedan, mest för att få hålet i rät vinkel. Det var förvisso MDF men jag tyckte det var smidigt. Säkert bättre med pelarborr men man tager vad man haver....

Fredrik
 
Jag skulle vilja tipsa om en grej jag upptäckt. På banggood.com finns 35 mm borr, som har ett justerbart djupstopp. Det gör att du inte kan borra för djupt, och det blir antagligen plant även om du borrar för hand med borrmaskin eller svängborr :)

Jag jämförde axeldiametern på banggood borren med cobolt, och det är 8mm på båda
Längden på cobolt är 57 mm, skaftet på den billiga är 53 mm, men totallängden är 82 mm. Så den är lite längre än cobolts. Kanske kan man korta av skaftet så den går att montera i en överhandsfräs, mest för att öka precisionen.
Har beställt en dylik och väntar på leverans.

http://www.banggood.com/35MM-Carbid...d-Positioning-Drill-Bit-Reamer-p-1001863.html
Product ID: 1001863
Material: Carbide
Diameter: 35mm
Shank Diameter: 8mm
Shank Length: 53mm
Full Length: 82mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.