Har haft problem rätt länge med en kökslucka som inte vill stanna i öppet läge. Det är extra jobbigt eftersom det är just luckan över diskmaskinen. Typiskt alltså… Har under senare år fått några bulor uppe på hjässan när jag plockat ur diskmaskinen. Inte hela världen i sig - men det där att hela tiden vara med och passa sig för den där luckan när vi plockar ur diskmaskinen… :-(

Gångjärnen består av en del som skruvas in i skåpsidan och en del som är skruvad in i luckan och så en enkel sprint som håller ihop det hela. Har provat att ändra lägen genom att justera skruvarna - utan att lyckas.

Någon av er som vet hur jag ska skruva?
Eller går det inte att ändra så att luckan förblir öppen med så enkla gångjärn?

De gångjärnen är inte justeringsbara. Om du mäter med ett vattenpass så ser du nog att skåpet "lutar" lite.

En quick-and-dirty lösning skulle kunna vara att kastbyta dörr med något annat skåp som är hängd i andra sidan så att dörren öppnas åt andra hållet. :) Nu vet jag inte om det överhuvudtaget skulle fungera att göra så hos dig, det beror ju på vad det finns för andra skåp och om det blir konstigt att öppna åt andra hållet. Det är ju som sagt en q-n-d lösning.

Ser inte riktigt hur du kan justera med skruvarna på ett sådant gångjärn. Om skuvarna inte är helt åtdragna sitter ju gångjärnet löst?

Man kan justera traditionella gångjärn genom att böja plåten. Enklast genom att tänka efter åt vilket håll det ska böjas, skruva loss det och böja i ett skruvstycke.

Kollade nyss din q-n-d lösning, men tyvärr ingår den trilskande dörren i ett skåp med dubbeldörrar ooch har därför bara 500 mm bredd. Alla andra skåp är 600 mm breda. Men du ska ha tack, nu har jag väl gjort mitt sista försök till justering... Men det borde väl finnas nya justerbara gångjärn att skaffa som passar att montera på just det där skåpet - innan någon av oss åkt på någon ny smäll i skallen... :-)

f91jsw skrev:
Ser inte riktigt hur du kan justera med skruvarna på ett sådant gångjärn. Om skuvarna inte är helt åtdragna sitter ju gångjärnet löst?

Man kan justera traditionella gångjärn genom att böja plåten. Enklast genom att tänka efter åt vilket håll det ska böjas, skruva loss det och böja i ett skruvstycke.
Det här är gångjärn som utgörs enbart av en skruv (i fason som en maskinbult som skruvas in i ett förborrat hål), med ett cylinderformat skruvhuvud på den skruv som skruvas in i skåpet. Motsvarnde skruv som skuvas in i skåpdörren har i stället för en cylinder - typ en bygel, som passar över och under cylindern. Och sedan en sprint som håller det hela på plats. Vet inte om jag lyckades förklara...

Alternativet är att försöka öka friktionen i gångjärnet på något sätt.

Byt till andra gångjärn som skruvas direkt i dörr och stomme. Borde finnas liknande dem som är till nya kök (de sätts oftast i ett förborrat stort hål) men det finns nog de som kan monteras utan förborrat hål. Dessa gångjärn "håller in" dörren så även om det lutar borde det vara stängt! Kolla hos Habo http://www2.habo.com/ och Theofils http://www.theofils.se/ även de vanliga byggvaruhusen har säkert.

FlitigaLisa skrev:
...Dessa gångjärn "håller in" dörren så även om det lutar borde det vara stängt! ...
Nu var det ju ett tvärtom-problem stickans hade. Dörren hålls inte öppen.

it-snubben skrev:
Nu var det ju ett tvärtom-problem stickans hade. Dörren hålls inte öppen.
Missupfattade det hela, trodde att den gick upp eftersom han slog huvudet i den... Fast den typen jag menar funkar ju på hans problem oxå. De stannar i öppet eller stängt.

FlitigaLisa skrev:
Byt till andra gångjärn som skruvas direkt i dörr och stomme. Borde finnas liknande dem som är till nya kök (de sätts oftast i ett förborrat stort hål) men det finns nog de som kan monteras utan förborrat hål. Dessa gångjärn "håller in" dörren så även om det lutar borde det vara stängt! Kolla hos Habo [länk] och Theofils [länk] även de vanliga byggvaruhusen har säkert.
Såg hos Habos sida att dom ska ha sitt sortiment på ortens järnaffär. Det ska väl vara typ självstängande gångjärn...

Ja, eller vad de nu kallas! När du ser dem i verkligheten och pratar med pesonalen i butiken löser det sig säkert.

Lycka till!

Tack Flitiga Lisa!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.