5 409 läst ·
17 svar
5k läst
17 svar
Kökslayout - Kommentera gärna
De flesta vitvarutillverkare har egna överskåp som passar perfekt och har inbyggd ventil och justerbar höjd. Jag har en Husqvarna 2-meters kyl/frys (70/30), och sen deras överskåp ända upp till taket. Det är enkelt, billigt, och passar ihop med kyl/frysen, men man får självklart inte samma utseende som på övriga skåp.
Måste säga att det nya förslaget ser mycket bättre ut men jag skulle flytta högskåpet till andra sidan om kylen. Det är oftast kylen/frysen man öppnar och att då ha avställningsyta bredvid är jättepraktiskt.
Sen undrar jag oxå hur låst du är vid att ha vask och spis där det är..finns möjligheten att dra om el och rör eller vill du inte göra det jobbet. Oftast går ju dessa att dra i sockeln då är de både lätta att inspektera och du slipper dra upp hela golvet.
jag skulle isåfall fundera på att göra ett l-format kök med bänkyta under fönstret och bordet på ett annat ställe. Med de färger du valt skulle jag välja skeppsgolv i ek precis som nämnts ovan och oxå ha ett barbord i ek med snygga stolar till. Då får det plats 4 personer men tar inte så mycket plats. Jag ska göra en ritning så får du se om du kanske iallafall får lite nya idéer!
Sen undrar jag oxå hur låst du är vid att ha vask och spis där det är..finns möjligheten att dra om el och rör eller vill du inte göra det jobbet. Oftast går ju dessa att dra i sockeln då är de både lätta att inspektera och du slipper dra upp hela golvet.
jag skulle isåfall fundera på att göra ett l-format kök med bänkyta under fönstret och bordet på ett annat ställe. Med de färger du valt skulle jag välja skeppsgolv i ek precis som nämnts ovan och oxå ha ett barbord i ek med snygga stolar till. Då får det plats 4 personer men tar inte så mycket plats. Jag ska göra en ritning så får du se om du kanske iallafall får lite nya idéer!
Glöm vad jag skrev innan...eller fundera gärna på det men när jag tänkte mer på det och ritade blev det inget bra. Jag har tänkt om.
Om du istället gör ett rakt kök längs väggen där du ritat in spis och vask skulle den från fönsterväggen se ut på följande sätt.
passbit 10 cm
kyl/frys 90 cm (tror den är 90 enligt din ritning va?)
underskåp 40 cm 3 lådor
spis 60 cm
underskåp 40 cm 3 lådor
underskåp 40 cm 3 lådor
vaskskåp 60 cm
diskmaskin 60 cm
underskåp 40 cm 3 lådor
passbit 3 cm
summa 443 cm
ovanskåpen skulle se ut så här från fönsterväggen:
passbit 10cm
kyl/frys 90 cm
överskåp 40 cm
fläktkåpa 60 cm
överskåp 80 cm
överskåp 80 cm
överskåp 40 cm
överskåp 40 cm
passbit 3 cm
summa 443 cm
Då skulle du kunna ha ett bord mot den vägg du ritat in kylen och det på och jag skulle välja ett bord som kan göras större eller mindre efter behov. Du kan ha snygga pallar eller 2 riktiga stolar och två extra pallar eller ha ett barbord med stolar/pallar. Kanske något du kan fundera på iallafall. Om du undrar nåt bara fråga...
jag har gjort en ritning oxå men måtten stämmer inte 100%.
Jag har oxå gjort bänkskivan 70 djup för att den ska stämma till kylen/frysen.
Om du istället gör ett rakt kök längs väggen där du ritat in spis och vask skulle den från fönsterväggen se ut på följande sätt.
passbit 10 cm
kyl/frys 90 cm (tror den är 90 enligt din ritning va?)
underskåp 40 cm 3 lådor
spis 60 cm
underskåp 40 cm 3 lådor
underskåp 40 cm 3 lådor
vaskskåp 60 cm
diskmaskin 60 cm
underskåp 40 cm 3 lådor
passbit 3 cm
summa 443 cm
ovanskåpen skulle se ut så här från fönsterväggen:
passbit 10cm
kyl/frys 90 cm
överskåp 40 cm
fläktkåpa 60 cm
överskåp 80 cm
överskåp 80 cm
överskåp 40 cm
överskåp 40 cm
passbit 3 cm
summa 443 cm
Då skulle du kunna ha ett bord mot den vägg du ritat in kylen och det på och jag skulle välja ett bord som kan göras större eller mindre efter behov. Du kan ha snygga pallar eller 2 riktiga stolar och två extra pallar eller ha ett barbord med stolar/pallar. Kanske något du kan fundera på iallafall. Om du undrar nåt bara fråga...
jag har gjort en ritning oxå men måtten stämmer inte 100%.
Jag har oxå gjort bänkskivan 70 djup för att den ska stämma till kylen/frysen.
Klicka här för att svara
