Hejsan,

Har en kran i köket i denna stil, och själva halsen av kranen sitter helt löst. Det är som att muttern har gängat ur på något konstigt sätt, går att skruva åt om man lutar kranen men lossnar lika snabbt endå. Hur löser man detta och hur har jag lyckats åstadkommit detta? (Se röda cirkeln)

• Kök med rostfri diskho, stående blandare med löst vattentut markerad med röd cirkel, handdukar och disk i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har råkat ut för samma sak, kranen hade blivit sliten i "gångjärnet". Ny pip fanns att köpa som reservdel. Var bara att skruva bort den gamla och sen skruva dit den nya.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
ådal ådal skrev:
Det finns även packningssatser att köpa. Kan det vara värt att kolla upp innan hela pipen inhandlas?

Här är 2 fall där fmm rekommenderade en ny packningssats.
[länk]
[länk]
ådal ådal skrev:
Det finns även packningssatser att köpa. Kan det vara värt att kolla upp innan hela pipen inhandlas?

Här är 2 fall där fmm rekommenderade en ny packningssats.
[länk]
[länk]
Tack för svar, är inte helt med på vart packningen ska sitta eller hur det kanske inte är rätt? Kanske ska skriva till Matsson. Själva gängan som syns på bilden snurrar bara.

Istället för att starta ny tråd, skulle vilja sätta denna på kranen så jag kan koppla in bänkdiskmaskinen (när kranen är fixad)
, hur vet om man det är rätt gänga? https://www.amazon.se/Omställningsv...1995269012&psc=1#immersive-view_1644923403413

• Kromad vattenkran med synlig lösgjord packning och slitna gängor i behov av reparation.
    Skapa konto
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
Jag är inte helt 100, men tyckte det lät lite dyrt med en helt ny pip så jag började leta runt lite ifall det kunde finnas bättre lösningar och hittade trådarna hos fmm. Har dock inte bytt en sådan själv, så kan inte avgöra vilka delar som i så fall ska bytas. Men kanske värt att forska lite i?

Såg nu att du skrev "Har en kran i köket i denna stil" i trådstarten. Är det exakt den på bilden du har? I så fall har kranen en vanlig m22 gänga som amazonkopplingen kommer passa på!

Explosionsvy av kökskran med markerad hylsa M22 och delsnummer, lämplig för amazonkoppling.
Skapa konto

ådal ådal skrev:
Jag är inte helt 100, men tyckte det lät lite dyrt med en helt ny pip så jag började leta runt lite ifall det kunde finnas bättre lösningar och hittade trådarna hos fmm. Har dock inte bytt en sådan själv, så kan inte avgöra vilka delar som i så fall ska bytas. Men kanske värt att forska lite i?

Såg nu att du skrev "Har en kran i köket i denna stil" i trådstarten. Är det exakt den på bilden du har? I så fall har kranen en vanlig m22 gänga som amazonkopplingen kommer passa på!

[bild]
Exakt den, tack! Och, jag är väldigt korkad haha så vad som hade hänt var att packningen på kranen hade flyttat sig till fel ställe :sleep: Efter jag tog bort packningen, rengjorde och satt dit den rätt så sitter den som berget nu efter en åtdragning med tången. Så problemet löst, antar att jag inte är gammal nog en för att klara dessa saker.

• Gilla
ådal
  • Laddar…

Bästa svaret

Det borde den inte gjort av sig själv, bra felsökt tycker jag! Det där löste du fint. Skönt att det ordnade sig utan en massa dyra extraköp (y)

• Gilla
jimjonsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.