Vi är fortfarande i planeringsfasen av vår köksrenovering och har nu kommit fram till frågan vilken köksfläkt vi ska välja. Vi har valt rostfria vitvaror från Husqvarna för övrigt, men de har inga fläktar i sitt sortiment.
Någon som har tips på bra fläkt? :-?

Vi vet att vi vill ha en vägghängande kupa i rostfritt med inbyggd motor, så rak och enkel som möjligt i designen. Som den här från Electrolux:
EECH040P000072.jpg
Det står att den har kapacitet på 460m3/h och har en ljudnivå på 62 dB(A), är det bra eller dåligt? Känner att mina kunskaper om fläktar är obefintliga!
 
Någon? :-/
 
Har du kollat in Fjärråskupans sortiment? Vi har deras frihängda som heter Modul (95 cm bred). Detta maed kapacitet mm kan jag tyvärr inget om!!

http://www.fjaraskupan.se/
 
Mayia skrev:
Vi är fortfarande i planeringsfasen av vår köksrenovering och har nu kommit fram till frågan vilken köksfläkt vi ska välja. Vi har valt rostfria vitvaror från Husqvarna för övrigt, men de har inga fläktar i sitt sortiment.
Någon som har tips på bra fläkt?  :-?

Vi vet att vi vill ha en vägghängande kupa i rostfritt med inbyggd motor, så rak och enkel som möjligt i designen. Som den här från Electrolux:
[bild]
Det står att den har kapacitet på 460m3/h och har en ljudnivå på 62 dB(A), är det bra eller dåligt? Känner att mina kunskaper om fläktar är obefintliga!
Köksfläkten skall klara av att byta ut luften i köket 10-20 gånger i timmen. Mindre kök = 20 gånger i timmen. Så hur många kubik kök har du?

Vilken typ av matlagning är vanligt förekommande hos er? Mycket stekande med stekos? Då skall du satsa på nåt kraftigt i utsug kanske rentav att sätta utsugmotorn på vinden för att slippa höra oljudet från fläkten och sätta dit en kraftig motor (som dessutom kompenserar för utsugningsförlusten pga rörböjar och långa kanaler).

För att veta om 62dB är störande för just dina öron skulle jag rekommendera dig att provlyssna på en monterad köksfläkt i nån butik.

 
Hej,

Vi har också velat fram och tillbaka gällande köksfläkten. Det är inte lätt att välja och precis som ni ska vi ha alla vitvaror i Husqvarna rostfritt. :-)
Man vill ju BÅDE ha en kraftfull och en tyst fläkt. Och helst ska den ju vara snygg också. :-)

Jag har äntligen bestämt mig för en tystgående kraftfull modell:
http://www.thermex.se/sw4397.asp
Finns också i rakare variant om ni hellre vill ha det:
http://www.thermex.se/sw4417.asp

Lycka till!
 
Efter många funderingar köpte vi denna fläkt som vi är mycket nöjda med. En Gorenje-fläkt. Bra sug och tyst, i alla fall på minsta och näst minsta farten. Låter en del dock på det allra högsta hastigheten..men den behövs ganska sällan.
 
  • appl_2006758582471.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hellre en fläkt som brummar lite när man drar på och verkligen suger upp oset, än nån supertystgående som man får stå i gasmask och steka ;D
 
Tänk på att det finns få fläkt tillverkare, så oftast är det samma fläktar som säljs under olika märken. Ibland är bosch 1000:- billigare än Siemens o.s.v. fast det är exakt samma fläkt, så kolla runt lite ...

Glöm inte bort belysningen, den är A och O

Henrik
 
Hej hej!

Gillade oxå den E-lux fläkten som du "mayia" hade bild på. Men är som du osäker på det med ljud och kapacitet... så jag vill gärna oxå höra andras åsikter...

Hade egentligen bestämt mej för den Optica 660 som "Pia_B" länkade bild på. MEN har kommit på att jag nog inte alls vill ha en fläkt med glas utan hellre en rak i rostfritt som den E-lux modellen...

Men Optican verkar vara bättre? Eller?
Optica 650m3/t
E-lux 460m3/t

Optica 56 db
E-lux 62 db

Hur tolkar man siffrorna egentligen? Mycket som skiljer i verkligheten?

Vad heter E-lux fläkten? ca pris?

//Linn
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.