Vi är fortfarande i planeringsfasen av vår köksrenovering och har nu kommit fram till frågan vilken köksfläkt vi ska välja. Vi har valt rostfria vitvaror från Husqvarna för övrigt, men de har inga fläktar i sitt sortiment.
Någon som har tips på bra fläkt? :-?
Vi vet att vi vill ha en vägghängande kupa i rostfritt med inbyggd motor, så rak och enkel som möjligt i designen. Som den här från Electrolux:
Det står att den har kapacitet på 460m3/h och har en ljudnivå på 62 dB(A), är det bra eller dåligt? Känner att mina kunskaper om fläktar är obefintliga!
Någon som har tips på bra fläkt? :-?
Vi vet att vi vill ha en vägghängande kupa i rostfritt med inbyggd motor, så rak och enkel som möjligt i designen. Som den här från Electrolux:
Det står att den har kapacitet på 460m3/h och har en ljudnivå på 62 dB(A), är det bra eller dåligt? Känner att mina kunskaper om fläktar är obefintliga!
Medlem
· Södermanland
· 1 319 inlägg
Har du kollat in Fjärråskupans sortiment? Vi har deras frihängda som heter Modul (95 cm bred). Detta maed kapacitet mm kan jag tyvärr inget om!!
http://www.fjaraskupan.se/
http://www.fjaraskupan.se/
Köksfläkten skall klara av att byta ut luften i köket 10-20 gånger i timmen. Mindre kök = 20 gånger i timmen. Så hur många kubik kök har du?Mayia skrev:Vi är fortfarande i planeringsfasen av vår köksrenovering och har nu kommit fram till frågan vilken köksfläkt vi ska välja. Vi har valt rostfria vitvaror från Husqvarna för övrigt, men de har inga fläktar i sitt sortiment.
Någon som har tips på bra fläkt? :-?
Vi vet att vi vill ha en vägghängande kupa i rostfritt med inbyggd motor, så rak och enkel som möjligt i designen. Som den här från Electrolux:
[bild]
Det står att den har kapacitet på 460m3/h och har en ljudnivå på 62 dB(A), är det bra eller dåligt? Känner att mina kunskaper om fläktar är obefintliga!
Vilken typ av matlagning är vanligt förekommande hos er? Mycket stekande med stekos? Då skall du satsa på nåt kraftigt i utsug kanske rentav att sätta utsugmotorn på vinden för att slippa höra oljudet från fläkten och sätta dit en kraftig motor (som dessutom kompenserar för utsugningsförlusten pga rörböjar och långa kanaler).
För att veta om 62dB är störande för just dina öron skulle jag rekommendera dig att provlyssna på en monterad köksfläkt i nån butik.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hej,
Vi har också velat fram och tillbaka gällande köksfläkten. Det är inte lätt att välja och precis som ni ska vi ha alla vitvaror i Husqvarna rostfritt.
Man vill ju BÅDE ha en kraftfull och en tyst fläkt. Och helst ska den ju vara snygg också.
Jag har äntligen bestämt mig för en tystgående kraftfull modell:
http://www.thermex.se/sw4397.asp
Finns också i rakare variant om ni hellre vill ha det:
http://www.thermex.se/sw4417.asp
Lycka till!
Vi har också velat fram och tillbaka gällande köksfläkten. Det är inte lätt att välja och precis som ni ska vi ha alla vitvaror i Husqvarna rostfritt.
Man vill ju BÅDE ha en kraftfull och en tyst fläkt. Och helst ska den ju vara snygg också.
Jag har äntligen bestämt mig för en tystgående kraftfull modell:
http://www.thermex.se/sw4397.asp
Finns också i rakare variant om ni hellre vill ha det:
http://www.thermex.se/sw4417.asp
Lycka till!
Efter många funderingar köpte vi denna fläkt som vi är mycket nöjda med. En Gorenje-fläkt. Bra sug och tyst, i alla fall på minsta och näst minsta farten. Låter en del dock på det allra högsta hastigheten..men den behövs ganska sällan.
Tänk på att det finns få fläkt tillverkare, så oftast är det samma fläktar som säljs under olika märken. Ibland är bosch 1000:- billigare än Siemens o.s.v. fast det är exakt samma fläkt, så kolla runt lite ...
Glöm inte bort belysningen, den är A och O
Henrik
Glöm inte bort belysningen, den är A och O
Henrik
Hej hej!
Gillade oxå den E-lux fläkten som du "mayia" hade bild på. Men är som du osäker på det med ljud och kapacitet... så jag vill gärna oxå höra andras åsikter...
Hade egentligen bestämt mej för den Optica 660 som "Pia_B" länkade bild på. MEN har kommit på att jag nog inte alls vill ha en fläkt med glas utan hellre en rak i rostfritt som den E-lux modellen...
Men Optican verkar vara bättre? Eller?
Optica 650m3/t
E-lux 460m3/t
Optica 56 db
E-lux 62 db
Hur tolkar man siffrorna egentligen? Mycket som skiljer i verkligheten?
Vad heter E-lux fläkten? ca pris?
//Linn
Gillade oxå den E-lux fläkten som du "mayia" hade bild på. Men är som du osäker på det med ljud och kapacitet... så jag vill gärna oxå höra andras åsikter...
Hade egentligen bestämt mej för den Optica 660 som "Pia_B" länkade bild på. MEN har kommit på att jag nog inte alls vill ha en fläkt med glas utan hellre en rak i rostfritt som den E-lux modellen...
Men Optican verkar vara bättre? Eller?
Optica 650m3/t
E-lux 460m3/t
Optica 56 db
E-lux 62 db
Hur tolkar man siffrorna egentligen? Mycket som skiljer i verkligheten?
Vad heter E-lux fläkten? ca pris?
//Linn
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
