Hej
Jag undrar om det är någon som är duktig på fläktar. Jag ska köpa en ny fläkt med kolfilter. Vilken desibel ska den ha om jag vill att den ska vara så tyst som möjligt? Är kolfilter ett bra alternativ? Jag har idag utsugnings fläkt men den fungerar ej så jätte bra.Mat oset är fortfarande kvar i lägenheten. Jag bor på bottenvåning till ett 6 våningshus. Köket är 4x3 kvm stort.
Tacksam för svar.
Jag undrar om det är någon som är duktig på fläktar. Jag ska köpa en ny fläkt med kolfilter. Vilken desibel ska den ha om jag vill att den ska vara så tyst som möjligt? Är kolfilter ett bra alternativ? Jag har idag utsugnings fläkt men den fungerar ej så jätte bra.Mat oset är fortfarande kvar i lägenheten. Jag bor på bottenvåning till ett 6 våningshus. Köket är 4x3 kvm stort.
Tacksam för svar.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tänk på att kolla vid vilket läge leverantören har angett sitt dB-tal. När vi kollade upplevde jag att vissa leverantörer angav det vid max och andra vid "normalt" läge.
Om du väljer en lite överdimensionerad fläkt kan du ju antagligen köra den på lägre än max och då blir den ju antagligen tystare än en klenare fläkt som du ofta måste köra på max.
Om du väljer en lite överdimensionerad fläkt kan du ju antagligen köra den på lägre än max och då blir den ju antagligen tystare än en klenare fläkt som du ofta måste köra på max.
Jag vill kunna köra den på max och att den ska vara ganska tyst samtidigt.
En sådan platt variant. Med ca 600-800 m3/h. Har hittat en snygg från Bosch men den är inte med kolfilter tyvärr....Någon annan som vet, någon liknande....
En sådan platt variant. Med ca 600-800 m3/h. Har hittat en snygg från Bosch men den är inte med kolfilter tyvärr....Någon annan som vet, någon liknande....
Medlem
· västragötaland
· 39 inlägg
Det är först vid 9 dB som det är en fördubbling av ljudnivån.
Hej!!! Jag säljer fläktar och jag kan meddela att nästan alla kan du sätta i ett kolfilter. Du köper kolfiltert separat. Kolfilter brukar ofta vara ett tvång när man bor i flerfamiljshus för att man inte skall leda ut oset i någon annans lägenhet eller bostad. Ofta finns orginal kolfilter och de brukar kosta mellan 199 och 500 kronor. Kolfiltert skall du byta enligt bruks en gång i halvåret, men allt beror ju på hur mkt mat du lagar. För det mesta brukar man göra det efter ett år.
Snitt på utsug brukar ligga på 580-620 m3. Db som någon var inne på varierar vad de mäter på och max sug bör du titta på. Det stämmer även att 3db är en fördubbling av ljudet. Ligg gärna under 60 el. 60db. Tänk även på att köper du ett känt märke på fläkten så är det grymt mkt lättare att få service och få tag i kolfiltert.
Lycka till...:-D
Snitt på utsug brukar ligga på 580-620 m3. Db som någon var inne på varierar vad de mäter på och max sug bör du titta på. Det stämmer även att 3db är en fördubbling av ljudet. Ligg gärna under 60 el. 60db. Tänk även på att köper du ett känt märke på fläkten så är det grymt mkt lättare att få service och få tag i kolfiltert.
Lycka till...:-D
Medlem
· västragötaland
· 39 inlägg
Hej
3 dB är en fördubbling av ljudtrycket men det är först vid en ökning med ca 9 db som det blir en fördubbling för det mänskliga örat.
3 dB är en fördubbling av ljudtrycket men det är först vid en ökning med ca 9 db som det blir en fördubbling för det mänskliga örat.
Okej tack för svar. Vi kommer att ta bort vår fläkt som är kopplad till utsug från lägenheten och placera den nya fläkten på en annan vägg. Därför undrar jag om det finns någon fläkt med kolfilter som har ca 700-800 m3 i utsug? Gärna mindre än 55 decibel i ljudeffekt oxå. Den ska vara diskret och platt, gärna. Nån som vet eller vet en hemsida man kan gå in o titta på?
Vårt kök är 25 kvm. Öppen planlösning kommer det att bli, utan dörr till hall o vardagsrum...
Vårt kök är 25 kvm. Öppen planlösning kommer det att bli, utan dörr till hall o vardagsrum...
Medlem
· västragötaland
· 39 inlägg
Hej
Jag har köpt fläkten Fokus från fjäråskupan, (www.fjaraskupan.se) som vi är mycket nöjda med. Alla deras fläktar kan fås med Kolfilter.
Skillnaden mellan 58 och 55 dB är marginell.
Jag skickar med en bild på fläkten.
Jag har köpt fläkten Fokus från fjäråskupan, (www.fjaraskupan.se) som vi är mycket nöjda med. Alla deras fläktar kan fås med Kolfilter.
Skillnaden mellan 58 och 55 dB är marginell.
Jag skickar med en bild på fläkten.
Medlem
· västragötaland
· 39 inlägg
Vi köpte en standard ca 53 dB vid 500 m3 max ligger på 700 m3
Den är hyfsat tyst på max, kompisens franke bullrar mer.
Vet ej exakt pris då vi köpte en hel del annat också, men vi köpte den på Elkedjan, efter lite dilande fram och tillbaka.
Den är hyfsat tyst på max, kompisens franke bullrar mer.
Vet ej exakt pris då vi köpte en hel del annat också, men vi köpte den på Elkedjan, efter lite dilande fram och tillbaka.