4 662 läst ·
15 svar
5k läst
15 svar
Köksfläkt, var hitta nog bred. Eller: Hur hade ni gjort?
Håller på att bygga färdigt ikeaköket i mitt hus, så springer jag på ett litet bekymmer.
Nämligen köksfläkten.
Från kyl/frys ut till högerkant på skorstensmur har jag 200 cm, anslutningsrör mot imkanal är off center 5 cm åt vänster (men det kan man ta som flexmån).
Huven måste vara minst 175 cm bred för att täcka både vedspis och gashäll tillsammans, gärna 180 cm bred. Gör inget heller om den blir 200 cm bred.
Då blir frågan därefter: var får man tag på en (väggmonterad) bred spisfläkt i rostfritt med fläktmotor till vettigt pris? Smeg har en modell som heter kd150xe, men den är bara 150 cm bred, eller räcker det?
Bifogar även ett par bilder på vad jag har tänkt mig. De vertikala modellerna är inget som direkt intresserar.
Muren kommer att kläs med 10x20 fasat vitt kakel
Nämligen köksfläkten.
Från kyl/frys ut till högerkant på skorstensmur har jag 200 cm, anslutningsrör mot imkanal är off center 5 cm åt vänster (men det kan man ta som flexmån).
Huven måste vara minst 175 cm bred för att täcka både vedspis och gashäll tillsammans, gärna 180 cm bred. Gör inget heller om den blir 200 cm bred.
Då blir frågan därefter: var får man tag på en (väggmonterad) bred spisfläkt i rostfritt med fläktmotor till vettigt pris? Smeg har en modell som heter kd150xe, men den är bara 150 cm bred, eller räcker det?
Bifogar även ett par bilder på vad jag har tänkt mig. De vertikala modellerna är inget som direkt intresserar.
Muren kommer att kläs med 10x20 fasat vitt kakel
https://www.tovenco.se/shop/produkt/cottage-vagg-3-sidig/
Typ något sådant? Kan säkert få den i rostfritt också om man frågar, men sen är ju frågan vad du tycker är vettigt pris
Man betalar oftast för design istället för funktion på köksfläktar
Typ något sådant? Kan säkert få den i rostfritt också om man frågar, men sen är ju frågan vad du tycker är vettigt pris
Man betalar oftast för design istället för funktion på köksfläktar
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Har för mig att det inte är tilåtet med vanlig köksfläkt över vedspis, är nog inte svårare än så.
Har sålt ett par cottage där dom enbart monterar en 60 insats ovanför hällen och sen en skiljevägg till en del där det saknas filter så det kan mycket väl stämma att det är otillåtet. Vill dock minnas att man tidigare haft 100cm som riktmärke även om det är fläkttillverkaren som avgör vad just deras fläkt är godkänd för.