Nu är det dags att handla hem en köksfläkt till det stundande köksbygget.
Vi har idag
* F ventilation, med 125mm fresh intelivent i badrum med ständigt grundflöde.
* 125mm tilluft i yttervägg i båda sovrummen.
* Anslutningen från köket är 1,5 m spiro nästan rakt upp mot tak, 160mm
Har försökt få grepp om vad som gäller vid öppen planlösning. Och har förstått det som att man behöver.
- mycket flöde, hos oss 60kvm * 2,3m * 10 ( 6 - 12 ggr byte av luft i timmen ) = 1380 m3/ timme. Tycker det låter vansinnigt mycket jag men.
- Tillräckligt tillflöde av luft utifrån.
Vi vill helst ha en inbyggd fläktmotor i fläktkåpan pga accessen på vinden.
Har kikat på thermex vertical med flöde på 1000m3/h.
Ge mig synpunkter på vad som inte funkar och vad jag bör ha för fläkt för att detta skall funka.
Finns möjlighet att sätta in fler tillufts ventiler om så krävs.
Vi har idag
* F ventilation, med 125mm fresh intelivent i badrum med ständigt grundflöde.
* 125mm tilluft i yttervägg i båda sovrummen.
* Anslutningen från köket är 1,5 m spiro nästan rakt upp mot tak, 160mm
Har försökt få grepp om vad som gäller vid öppen planlösning. Och har förstått det som att man behöver.
- mycket flöde, hos oss 60kvm * 2,3m * 10 ( 6 - 12 ggr byte av luft i timmen ) = 1380 m3/ timme. Tycker det låter vansinnigt mycket jag men.
- Tillräckligt tillflöde av luft utifrån.
Vi vill helst ha en inbyggd fläktmotor i fläktkåpan pga accessen på vinden.
Har kikat på thermex vertical med flöde på 1000m3/h.
Ge mig synpunkter på vad som inte funkar och vad jag bör ha för fläkt för att detta skall funka.
Finns möjlighet att sätta in fler tillufts ventiler om så krävs.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
100 mm tilluft skall det vara.
Om jag tittar på fresh hemsida, så står det att ventilerna ger 7,5 l/s vid 10pa. 7,5 l/s är ju 7,5 * 3,6 = 27 m3/t.
Men vad betyder 10pa? vid 10pascals undertryck kanske? hur mycket är det?
Om jag tittar på fresh hemsida, så står det att ventilerna ger 7,5 l/s vid 10pa. 7,5 l/s är ju 7,5 * 3,6 = 27 m3/t.
Men vad betyder 10pa? vid 10pascals undertryck kanske? hur mycket är det?
Skulle tro att fläkten du valt säkert kommer funka, risken är att du får kallras i sovrummen om du kör fläkten för fullt. Då Fresh-fläkten körs hela tiden på grundflöde vet jag inte om den "orkar" hålla emot undertrycket som skapas när köksfläkten körs, i värsta fall så kommer det även sugas "tjuvluft" igenom den också. Då du har öppen planlösning så behöver du en fläkt med bra luftflöde.
Eftersom du har öppet ner till källaren så kan även tilluft komma därifrån, har du kollat om det sitter några ventiler i källaren, är det kallt i källaren så kan det hända att du drar upp kalluft ur källaren om ventilerna i sovrummet inte räcker till.
Bästa sätter är nog ändå att installera fläkten och prova och se. Skulle det visa sig att du behöver mer flöde kan man som du skriver alltid sätta in en ventil till på lämpligt ställe, eventuellt med mekaniskt kallrasskydd som öppnar när fläkten körs och stänger när fläkten är avstängd.
Eftersom du har öppet ner till källaren så kan även tilluft komma därifrån, har du kollat om det sitter några ventiler i källaren, är det kallt i källaren så kan det hända att du drar upp kalluft ur källaren om ventilerna i sovrummet inte räcker till.
Bästa sätter är nog ändå att installera fläkten och prova och se. Skulle det visa sig att du behöver mer flöde kan man som du skriver alltid sätta in en ventil till på lämpligt ställe, eventuellt med mekaniskt kallrasskydd som öppnar när fläkten körs och stänger när fläkten är avstängd.
Jo jag har ventiler i varje rum i källaren. Jag kör nog en fläkt på mellan 800 till 1000 och testar.
Finns ju som du skriver en möjlighet att sätta in en ventil i köket ifall det inte skulle räcka till.
Finns ju som du skriver en möjlighet att sätta in en ventil i köket ifall det inte skulle räcka till.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden