2 746 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Köksfläkt med filter - erfarenheter
Hej, Vi ska bygga om vårt kök. Planen är att placera spishällen på en ny köksö och då föreslår köksleverantörerna att man installerar köksfläkten så den suger oset ned i hällen och sedan har man ett filter innan man släpper ut luften i köket igen. Vad har ni för erfarenheter av denna lösning? Mvh
Haft en sådan lösning i flera lägenheter. Det fungerar bra tycker jag. Men man får vara noga med rengöringen av filtret. I min fläkt (IKEA) kan man maskindiska hela kolfiltersvampen men den skulle bytas efter 2-3år.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
En nackdel varma sommardagar är att all värme sprids i köket istället för att transporteras utJockas021 skrev:
J Johan6479 skrev:
A AndersS skrev:Är det i hus, om så är fallet vad finns ovanför?
Det finns annat utsug i köket för frånluft av matos, även ugn, etc, avger det
Det är en 1 1/2 plans villa. I dagläget har vi en traditionell spisfläkt som suger ut matoset via en IM-kanal men tanken är att ta bort denna eftersom spisen ska flyttas till den nya köksön.
Renoverare
· västra götaland
· 809 inlägg
jag skulle undvika återcirkulerande.
min pappa har det i sitt nya hus" och det är svårt att få frisk luft i det huset, och att sköta om ett filter på rätt sätt... (nu är han 70+ och har en återcirkulerande från ikea ovanför spisen) räkna på det säger jag.. ytterligare utgifter resten av husets livstid (eller tills ni flyttar)
min pappa har det i sitt nya hus" och det är svårt att få frisk luft i det huset, och att sköta om ett filter på rätt sätt... (nu är han 70+ och har en återcirkulerande från ikea ovanför spisen) räkna på det säger jag.. ytterligare utgifter resten av husets livstid (eller tills ni flyttar)
Körde med kolfilter ett tag men det blir väldigt fuktig luft i rummet när man exempel kokar något. Så nästa är att få ut luften direkt.
Om ni tar bort den 'riktiga' köksfläkten så måste ni ordna med frånluftventilation från köket på något annat sätt.J Johan6479 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden