BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 157 inlägg
Det ser inte ut som en köksfläkt utan som en spiskåpa utan egen fläktmotor. I stället är det ett spjäll som kan öppnas mer eller mindre och/eller kommunicerar med den centrala fläkten för att påverka hur stort luftflödet blir, s.k. Alliancefläkt. Franke säljer olika typer av spiskåpor och en bra köksbutik borde kunna hjälpa dig att välja rätt om du kan tala om för dem vad det är för tillverkare och modell på spiskåpan du har. Ofta finns det en etikett i utrymmet för belysningen.
Är det en vanlig elsladd från ett vägguttag som går in i kåpan eller finns det en kabel som går vidare upp till den centrala fläkten?
Är det en vanlig elsladd från ett vägguttag som går in i kåpan eller finns det en kabel som går vidare upp till den centrala fläkten?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Har FTX och köksfläkt med egen luftkanal samt kallrasskydd.
Nu kommer väl vän av ordningen mena att jag inte återvinner den varmluften som nu går förlorad, när jag kör fläkten.
Men verkligheten är så att köksfläkten endast går vid viss matlagning, kanske någon timme i veckan och ej heller vid tobaksrökning.
Så svinnet är litet, ej mätbart.
Nu kommer väl vän av ordningen mena att jag inte återvinner den varmluften som nu går förlorad, när jag kör fläkten.
Men verkligheten är så att köksfläkten endast går vid viss matlagning, kanske någon timme i veckan och ej heller vid tobaksrökning.
Så svinnet är litet, ej mätbart.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden