Hej!

Hur skulle ni ha gjort med fläktröret här? Jag skulle vilja göra som manualen tydligt säger att man inte ska göra. Vad är det som gör att det funkar dåligt?

Ska jag istället ha ett mjukt rör som kanske blir lite ihoptryckt vid skåpskanten? Det är 16cm från skåpskanten till taket, stos bygger 5cm så blir bara 11 cm kvar så ett 12cm rör blir ju lite tillplattat. Kanske skulle kunna modifiera stos så det inte bygger lika mycket.

Ska jag såga sönder båda skåpen så jag kan dra så rakt som möjligt?

Eller skulle ni köra på 90graders böj fast manualen säger att det inte är rekommenderat? Jag har kollat och det skulle få plats iaf med lite modifiering av stos.

• Skåp med synliga elektriska ledningar i taket och en fläktenhet under; diskuteras möjlig dragning av fläktrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktion för installation av fläktrör med exempel på korrekt och felaktig rördragning, inklusive användning av 90-gradersböjar och markeringar för flödesriktning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Jag skulle nog försöka se om det går att lösa det genom att ta bort lite på båda skåpen.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag skulle nog försöka se om det går att lösa det genom att ta bort lite på båda skåpen.
Nu har du väl troligtvis redan löst problemet men om inte så varför inte montera två 45 gr böjar så högt upp som går? Är det en eternitkanal som sitter i taket?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.