9 983 läst ·
49 svar
10k läst
49 svar
Köksblandare utan avstängning för diskmaskin
Fattar ni inte hur den (damixa magnetventil) fungerar ???
Den stängar automatiskt av vattnet 3 el 12 h efter aktivering. Strömbrytaren är ingen av/på knapp. Det är en "jag vill diska nu"-knapp som MÅSTE aktiveras innan diskning !!!
Var den monteras har ingenting med säkert vatten att göra. Om den finns så används den, oavsett var knappen monteras.
Tíll skillnad mot en vanlig ventil som manuellt måste stängas av efter varje disk. En sådan används knappast alls.
Den stängar automatiskt av vattnet 3 el 12 h efter aktivering. Strömbrytaren är ingen av/på knapp. Det är en "jag vill diska nu"-knapp som MÅSTE aktiveras innan diskning !!!
Var den monteras har ingenting med säkert vatten att göra. Om den finns så används den, oavsett var knappen monteras.
Tíll skillnad mot en vanlig ventil som manuellt måste stängas av efter varje disk. En sådan används knappast alls.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Nej, det hade jag tydligen inte, my bad. Då förstår jag hur du menar. sett ur perspektivet påslagsknapp har säkert inte SV åsikter om den.
En intressant fråga är dock om detta är en godkänd avstängning enligt FB eller om den behöver kompletteras med en "vanlig avstängning" (ovan bänk). Såvitt jag förstått är de elektriska avstängningar som exv. Siemens och Bosch haft i åratal (AquaStop är deras namn, en liten låda vid anslutningen) inte är tillräckliga, utan behöver kompletteras med synlig diskmaskinsavstängning. Eller jag har fattat det fel? Damixan är ju i princip samma sak som AquaStop, fast lite sämre då den går på tid istället för faktiskt behov. Om Säker Vatten tänkte att avstängningen (delvis) skulle skydda mot när man ser en läcka (och snabbt ska kunna stänga av) ja då är man ju tillbaka på ruta ett
Sitter Damixan ovan bänk är det säkert ok, för jag gissar att man också kan tvinga en avstängning, men sitter den dolt är det samma som att sätta en manuell kran dolt. Dock inser jag att det i praktiken är mycket bättre då den sett över tid lär vara mer avstäng än en "vanlig", men dock mindre avstängd än den dosan som jag ändå har direkt efter min avstängning (AquaStop).
Någon som rett ut detta med FB? (det är ju i princip samma sak som jag frågade i ett tidigare inlägg om elektrisk avstängning generellt)
/U
EDIT: från säker vattens hemsida:
En intressant fråga är dock om detta är en godkänd avstängning enligt FB eller om den behöver kompletteras med en "vanlig avstängning" (ovan bänk). Såvitt jag förstått är de elektriska avstängningar som exv. Siemens och Bosch haft i åratal (AquaStop är deras namn, en liten låda vid anslutningen) inte är tillräckliga, utan behöver kompletteras med synlig diskmaskinsavstängning. Eller jag har fattat det fel? Damixan är ju i princip samma sak som AquaStop, fast lite sämre då den går på tid istället för faktiskt behov. Om Säker Vatten tänkte att avstängningen (delvis) skulle skydda mot när man ser en läcka (och snabbt ska kunna stänga av) ja då är man ju tillbaka på ruta ett
Sitter Damixan ovan bänk är det säkert ok, för jag gissar att man också kan tvinga en avstängning, men sitter den dolt är det samma som att sätta en manuell kran dolt. Dock inser jag att det i praktiken är mycket bättre då den sett över tid lär vara mer avstäng än en "vanlig", men dock mindre avstängd än den dosan som jag ändå har direkt efter min avstängning (AquaStop).
Någon som rett ut detta med FB? (det är ju i princip samma sak som jag frågade i ett tidigare inlägg om elektrisk avstängning generellt)
/U
EDIT: från säker vattens hemsida:
Personligen ser jag som sagt Damixan som lite sämre (tid istället för behov) och krångligare (måste trycka på knapp), om man monterar den dolt då vill säga... Men det vore som sagt intressant att veta vad FB tycker.http://www.sakervatten.se/vanliga-fragor/installationsfragor skrev:Kan ett så kallat Aquastop ersätta kravet om avstängningsventiler för disk- och tvättmaskiner?
Aquastop ersätter inte avstängningen. I branschreglerna står det ”vattenanslutning till diskmaskin ska ha en lätt åtkomlig avstängningsventil ovan bänk” och ”vattenanslutning till tvättmaskin ska ha en lättåtkomlig avstängningsventil”. I BBR står det ”Allmänt råd – Anslutningar till disk- och tvättmaskiner m.m. bör förses med avstängningsventiler som är synliga och lätt åtkomliga”.
Redigerat:
"Personligen ser jag som sagt Damixan som lite sämre (tid istället för behov) och krångligare (måste trycka på knapp), om man monterar den dolt då vill säga... Men det vore som sagt intressant att veta vad FB tycker"
Jag ser det så här. Två säkerhetshöjande system i serie. Båda fungerar med automatik. Om risken att 1 system felar är 0.001 , så blir risken att båda felar samtidigt 1E-6. Detta är betydligt säkrare än en manuell ventil på en gammal maskin utan "aqua stop". "Aqua stop" finns väl på alla nyare maskiner ....
Om man har något av dessa el båda så har man ett säkerhetssystem som används (man har inget val), tillskillnad mot en manuell ventil "ovan bänk".
Jag ser det så här. Två säkerhetshöjande system i serie. Båda fungerar med automatik. Om risken att 1 system felar är 0.001 , så blir risken att båda felar samtidigt 1E-6. Detta är betydligt säkrare än en manuell ventil på en gammal maskin utan "aqua stop". "Aqua stop" finns väl på alla nyare maskiner ....
Om man har något av dessa el båda så har man ett säkerhetssystem som används (man har inget val), tillskillnad mot en manuell ventil "ovan bänk".
Redigerat:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Det viktiga är fortfarande huruvida FB (egentligen SV) godkänner installation tycker jag.largab skrev:Jag ser det så här. Två säkerhetshöjande system i serie. Båda fungerar med automatik. Om risken att 1 system felar är 0.001 , så blir risken att båda felar samtidigt 1E-6. Detta är betydligt säkrare än en manuell ventil på en gammal maskin utan "aqua stop". "Aqua stop" finns väl på alla nyare maskiner ....
Ja Aquastop finns nog på alla nyare maskiner, och som jag ser det är det allena egentligen tillräckligt (sannolikhetsmultiplikationen gäller dessutom bara vid oberoende, vilket inte är helt säkert här, de har samma spänningsmatning och kunde därigenom vara beroende av exv. ett blixtnedslag, men i stora drag är det säkert oberoende), ändå köpte jag en avstängning med avsikten att göra FB nöjda...
/U
EDIT: jag skickade en fråga till Säker Vatten, hoppas de svarar
Redigerat:
Båda stänger automatiskt vid spänningsbortfall (fjädrar).
Men jag håller med , det inbyggda i maskinen räcker tekniskt/praktiskt som säkerhet.
Det trista är att den manuella ventilen som är påtvingad ökar risken för fel/läckage då det tillförs onödiga slangar/kopplingar.
Men jag håller med , det inbyggda i maskinen räcker tekniskt/praktiskt som säkerhet.
Det trista är att den manuella ventilen som är påtvingad ökar risken för fel/läckage då det tillförs onödiga slangar/kopplingar.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Detta är faktiskt en risk som man inte ska underskatta, måste ju vara oerhört mycket mer sannolikt att få läcka i en koppling än på annat ställe i en vattenanläggning.largab skrev:
Fast det vågar man väl inte framföra till SV, då kommer väl snart regler på att det bara får finnas X antal kopplingar per funktion i en anläggning...
/U
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Jag fick faktiskt svar, och ett bra sådant dessutom. I korthet gäller följande för att uppfylla säker vatteninstallation:
* Elektrisk avstängning generellt (typ strömbrytare med magnetventil) är helt ok så länge §2.5 är uppfylld (dvs. lätt åtkomlig ovan bänk)
* Damixas lösning (att man slår på en viss tid snarare än av när det är klart) anses uppfylla detta.
* Det är dock _inte_ ok att sätta knappen till Damixas dolt, den ska, i enlighet med §2.5, sitta lättåtkomligt ovan bänk.
Tja och så som jag skrev ovan, och som står i SV's FAQ: Aquastop allena anses inte vara en godkänd avstängning.
* Elektrisk avstängning generellt (typ strömbrytare med magnetventil) är helt ok så länge §2.5 är uppfylld (dvs. lätt åtkomlig ovan bänk)
* Damixas lösning (att man slår på en viss tid snarare än av när det är klart) anses uppfylla detta.
* Det är dock _inte_ ok att sätta knappen till Damixas dolt, den ska, i enlighet med §2.5, sitta lättåtkomligt ovan bänk.
Tja och så som jag skrev ovan, och som står i SV's FAQ: Aquastop allena anses inte vara en godkänd avstängning.
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
jag hade inte heller klart för mig hur Damixa fungerade. Och nu kan jag hålla med, att efterssom det är en nödvändig påslagsknapp så borde man ju ur säkerhetssynpunkt få sätta den var man vill.
Dvs, vill jag gå över till trädgårdsboden för att trycka på knappen under golvet där, för att kunna få igång diskmaskinen så borde ingen lägga sig i det.
Dvs, vill jag gå över till trädgårdsboden för att trycka på knappen under golvet där, för att kunna få igång diskmaskinen så borde ingen lägga sig i det.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Men det gör då uppenbarligen Säker Vatten, min gissning är att det kommer sig av att det också ska vara lätt att stänga av om man får en "tydlig" läcka, typ att det börjar spruta vilt under maskinen (möjligen i kombination med att det är lättare att vara konsekvent, och att ta det säkra för det osäkra)hempularen skrev:jag hade inte heller klart för mig hur Damixa fungerade. Och nu kan jag hålla med, att efterssom det är en nödvändig påslagsknapp så borde man ju ur säkerhetssynpunkt få sätta den var man vill.
/U
Jag har en kollega som monterade en Aquastop eftersom han var orolig för att få en vattenskada. Aquastopen började sedan läcka i in-kopplingen.ullberg skrev:
Medlem
· västra götaland
· 1 017 inlägg
Tanken är väl att man ska stänga av vattnet varje gång man diskat färdigt, då är 5 sekunder väldigt mycket.largab skrev:
Den stora frågan är ju vad man ska räta sig efter? Vad händer om man vill byta försäkringsbolag efter 2 år och sedan får en vattenskada?
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Om man vill att försäkringen ska gälla så ska man följa säker vatten, då är man säkerblackadder skrev:
/U
Det jag kommenterade var "om det sprutar vatten". Då är det oväsentligt var ventilen sitter. 5 sek då spelar ingen roll jfr om man sitter o tittar på TV istället för att sitta och bevaka diskmaskinen för att stänga av ventilen ovan bänk då sista sköljningen är klar. Jag har inte den tiden, jag tror ingen annan har det heller. En automatisk ventil / "aqua stop" kommer alltid fungera bättre än manuellt använda.blackadder skrev:
En automatisk ventil fungerar ALLTID och kommer nog vara AVSTÄNGD procentuellt mycket mer än en manuell ventil. SV och FB ska skita i hur man aktiverar den automatiska ventilen . Den funkar lika bra på bänken, ute i förrådet eller varför inte enl "reglerna" monterad i taket (det är också ovan bänk). Om man som SV o FB ska skriva "regler" så ska dom inrikta sig på väsentligheter. INTE var man manövrerar sin automatiska ventil. Men jag tror inte FB är så enkelspåriga, de är nog trots allt förnuftiga.
Dessutom har SV helt fel när de kräver "ventil ovan bänk", de borde skrivit "manövrering av ventil på bänk eller kran".
Medlem
· västra götaland
· 1 017 inlägg
Näe, det är klart.largab skrev:Det jag kommenterade var "om det sprutar vatten". Då är det oväsentligt var ventilen sitter. 5 sek då spelar ingen roll jfr om man sitter o tittar på TV istället för att sitta och bevaka diskmaskinen för att stänga av ventilen ovan bänk då sista sköljningen är klar. Jag har inte den tiden, jag tror ingen annan har det heller.
Under förutsättning att man är hemma när det sprutar vatten.