9 867 läst ·
49 svar
10k läst
49 svar
Köksblandare utan avstängning för diskmaskin
Sida 1 av 4
Har fått tag på en trevlig blandare till köket, tyvärr är den utan avstängning för diskmaskin.
Bänkskivan är sten, och vasken har inte heller någon vettig plats för extra avstängare. Under vasken? Går det att lösa till ett humant pris eller det är bara att glömma?
Bänkskivan är sten, och vasken har inte heller någon vettig plats för extra avstängare. Under vasken? Går det att lösa till ett humant pris eller det är bara att glömma?
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 996 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 996 inlägg
Det är riktigt, ska vara synlig avstängning, men jag har inte läst något förbud mot en elektrisk sådan. tryckknapp ovan bänk och magnetventil under bänken kanske kunde vara något...lobbin skrev:
/U
Vem har bestämt det? Är detta nytt? Enligt mitt försäkringsbolag är det ok att jag har avstängningen under bänken.ullberg skrev:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 996 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 996 inlägg
Som StefanN säger så är det en del av säker vatten :frean98 skrev:
Tidigare versioner sa bara lätt åtkomlig, men så här har det nog stått sedan åtminstone jan 2011. Sen gäller det ju inte retroaktivt på befintliga installationer, så är ditt kök gammalt nog kan det vara ok.SV§2.5.4 skrev:
EDIT: eller om det nu skulle finnas försäkringsbolag som inte följer säker vatten, men jag trodde nog att alla gjorde det.
/U
Redigerat:
Det förklarar saken. Köket är äldre än 2010.ullberg skrev:Som StefanN säger så är det en del av säker vatten :
Tidigare versioner sa bara lätt åtkomlig, men så här har det nog stått sedan åtminstone jan 2011. Sen gäller det ju inte retroaktivt på befintliga installationer, så är ditt kök gammalt nog kan det vara ok.
EDIT: eller om det nu skulle finnas försäkringsbolag som inte följer säker vatten, men jag trodde nog att alla gjorde det.
/U
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 996 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 996 inlägg
Det känns ju konstigt givet vad det står i säker vatten. Se till att spara konversationen så du har den om något skulle hända.lobbin skrev:
TH verkar ha lite märklig information, för bara några dagar sedan var det någon som visade bilder från en chatt där TH sa att det var ok att byta strömbrytare till dimmer. enligt elsäkerhetsverket är det inte tillåtet...
/U
Medlem
· västra götaland
· 1 003 inlägg
TH svarar väl bara på vad dom försäkrar, inte vad som är tillåtet.ullberg skrev:Det känns ju konstigt givet vad det står i säker vatten. Se till att spara konversationen så du har den om något skulle hända.
TH verkar ha lite märklig information, för bara några dagar sedan var det någon som visade bilder från en chatt där TH sa att det var ok att byta strömbrytare till dimmer. enligt elsäkerhetsverket är det inte tillåtet...
/U
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 996 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 996 inlägg
Nu pratar du bara om dimmerfrågan eller? och där ser jag din poäng, även om jag tycker de borde sagt att ESV inte godkänner det.blackadder skrev:
Men i fallet med diskmaskinsavstängningen blir det färdiga resultatet ju inte enligt branschreglerna, vilket jag tänker mig är en grund för nedsatt ersättning, och det känns ju som att de måste informera om. (eller så har de inte säker vatten som krav, men det skulle förvåna mig mycket)
/U