Hej!
Någon med erfarenhet av köksblandare med inbyggd sensor? Fick syn på ett par i katalogen när jag skulle välja blandare.....Tycker det verkar väldigt smart, men vet inte om det är värt pengarna, de kostar närmare 6000:-!

/Monica!

Vår rörmokare avrådde från blandare med sensor. Han sa att folk blir galna på att vattnet går igång så fort man kommer under sensorn, funkar bra på offentliga toaletter men mindre bra i kök.

Hej o tack!
Jag tänkte nästan att det kunde vara så!!! Då blir min sambo glad, det blir något billigare i alla fall ;)

/Monica!

Väcker liv i denna närmast myndiga tråd då jag har precis samma frågeställning. Är det någon som har erfarenhet av köksblandare med sensor och är det värt det?
Jag funderar på en FMM Siljan duo med sensor i köket. Tycker det verkar smart med beröringsfri start, men det blir ju mer än dubbelt så dyrt som en vanlig blandare och det känns ovärt att lägga de pengarna ifall det ändå bara är en grej jag kommer störa mig på.

BirgitS
Ingen erfarenhet av köksblandare med sensor utan bara tvättställsblandare, men jag kan tänka mig att det kan vara lite jobbigt när man skalar potatis och händerna ibland råkar vara inom sensorfältet och ibland utanför så att vattnet kommer och går på ett oberäkneligt sätt.

Just i kök har jag ingen erfarenhet men kan tänka mig att måste justera tempen hela tiden och då drar man ändå i en spak?! Dricka vatten= kallt, diska= varmt, tvätta händerna= lite mindre varmt.

Har fmm sensor på jobbet i dusch utrymmen och på toaletter, funkar inte bra, startar inte när man vill, startar pga reflexer (varselkläder) duschdraperi mm, räcker att någon går förbi, några gånger har ett tvättställ stått i 8 tim och spolat varmvatten, var kallt att duscha då.

Sen har du detta med batteri eller transformator, ingen ström inget vatten?!

Nu har jag gnällt färdigt, du får se ifall någon har erfarenhet i kök som kanske är bättre.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ingen erfarenhet av köksblandare med sensor utan bara tvättställsblandare, men jag kan tänka mig att det kan vara lite jobbigt när man skalar potatis och händerna ibland råkar vara inom sensorfältet och ibland utanför så att vattnet kommer och går på ett oberäkneligt sätt.
Jo, det är lite sånt jag oroar mig för det är därför jag söker nån recension eller liknande från nån som provat. Vi planerat 2x40cm ho och då sitter ju blandaren precis ovan mellanväggen och det är kanske inte precis där man mest har händerna men kan väl ändå bli störigt ifall man inte upplever att sensorn funkar som man vill.

BirgitS
Låter ju jättejobbigt om man ska hålla en hand framför sensorn och använda den andra handen för att skölja t.ex. en paprika en bit ifrån.

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
O ollo skrev:
Just i kök har jag ingen erfarenhet men kan tänka mig att måste justera tempen hela tiden och då drar man ändå i en spak?! Dricka vatten= kallt, diska= varmt, tvätta händerna= lite mindre varmt.

Har fmm sensor på jobbet i dusch utrymmen och på toaletter, funkar inte bra, startar inte när man vill, startar pga reflexer (varselkläder) duschdraperi mm, räcker att någon går förbi, några gånger har ett tvättställ stått i 8 tim och spolat varmvatten, var kallt att duscha då.

Sen har du detta med batteri eller transformator, ingen ström inget vatten?!

Nu har jag gnällt färdigt, du får se ifall någon har erfarenhet i kök som kanske är bättre.
Köksblandaren jag har tittat på har en helt vanlig spak utöver sensorn. Så vill man ta vatten till nåt specifikt (drick, disk) så kan man styra med handtaget precis som vanligt men är man kladdig om händerna och bara vill skölja av sig snabbt så kan man få vatten i några sekunder med sensorn. Är dock inte helt säker på hur man styr temperatur på sensorvattnet.
Därmed är spänningslöshet inte heller ett problem.

Vet du hur gamla blandarna ni har på din arbetsplats är? Tänker att se kanske blivit bättre.

Tror de installerades 2019.

Första videon är när jag har en varseljacka på mig, jag är inte så nära heller.

Nästa är det jag tycker är jobbigast, försöka raka mig och spola ren en rakhyvel.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
O ollo skrev:
Tror de installerades 2019.

Första videon är när jag har en varseljacka på mig, jag är inte så nära heller.
[video]

Nästa är det jag tycker är jobbigast, försöka raka mig och spola ren en rakhyvel.
[video]
Ja det ser ju inte jättekul ut. Problemet att man blir utan vatten slipper man ju dock eftersom söder också finns ett vanlig spak.

Finns det verkligen ingen här som har en köksblandare med sensor?

Gammelnörden
Vi har en Damixa och tycker det är väldans smidigt med att kunna tvätta av händerna utan att kladda ner spaken. Eller bara lite snabbt handdiska t ex en kniv.
Man måste vara ca 5 cm med handloven framför sensorn för sätta igång den så vi har aldrig haft problem med att den bara startar när man inte vill. Det är väl mest när man torkar av själva blandaren eller precis framför mellan hoarna. Men det går att tillfälligt stänga av funktionen och då lyser en liten röd lampa i sensordelen.
Vi har ställt in den på ljummet för handtvätt och det är lätt att ändra om man vill med det vänstra vredet. Det är också bara sensorn som är batteriberoende, den vanliga delen av blandaren till höger är som vilken annan blandare som helst.
Personligen är jag jättenöjd och det är kanske lite onödigt lyxigt men också ganska skönt att slippa ett irritationsmoment när man som jag tvättar händerna ofta under matlagning och inte gillar att blandaren blir kladdig. I synnerhet vid beredning av kyckling...

Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Vi har en Damixa och tycker det är väldans smidigt med att kunna tvätta av händerna utan att kladda ner spaken. Eller bara lite snabbt handdiska t ex en kniv.
Man måste vara ca 5 cm med handloven framför sensorn för sätta igång den så vi har aldrig haft problem med att den bara startar när man inte vill. Det är väl mest när man torkar av själva blandaren eller precis framför mellan hoarna. Men det går att tillfälligt stänga av funktionen och då lyser en liten röd lampa i sensordelen.
Vi har ställt in den på ljummet för handtvätt och det är lätt att ändra om man vill med det vänstra vredet. Det är också bara sensorn som är batteriberoende, den vanliga delen av blandaren till höger är som vilken annan blandare som helst.
Personligen är jag jättenöjd och det är kanske lite onödigt lyxigt men också ganska skönt att slippa ett irritationsmoment när man som jag tvättar händerna ofta under matlagning och inte gillar att blandaren blir kladdig. I synnerhet vid beredning av kyckling...
Tack!
Låter ju som att det fungerar optimalt för er. Hur ofta måste batteriet bytas?

Gammelnörden
Det vet jag inte men det är enligt manualen ett "CR-P2 6V Lithium" batteri. Vi har använt vår blandare i mer än ett år och inte behövt byta batteri än. När det behöver bytas blinkar den lilla röda lampan i sensorn på blandaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.