undrar vad man gör om köksblandaren inte har avstägning till diskmaskinen? Måste man skaffa en separat kran eller kan man lösa det på annat sätt?

Det är mycket olika bud om detta... Enligt lagen ska man ha en lätt åtkomlig avstängning, det är sedan en definitionsfråga om det är lätt att komma åt den även under diskbänken. Jag har satt min med klämringskoppling och en ballofix direkt på kallvattenledningen ca 40 cm innan övergången till blandaren. Fungerar perfekt, men om det är 100% rätt vågar jag inte stå för!

Det finns även separat kran för montering i bänkskivan

Även jag har satt den direkt på kallvattensidan innan köksblandaren. Jag anser helt klart att det är lättåtkomlig. Att öppna en skåpslucka anser jag vara ok.

Sailorman skrev:
Även jag har satt den direkt på kallvattensidan innan köksblandaren. Jag anser helt klart att det är lättåtkomlig. Att öppna en skåpslucka anser jag vara ok.
Det gör försäkringen med, i alla fall Folksam. Jag ringde och frågade om just detta och de sa att det fanns ingen lag om sånt, men det rekommenderas att sätta den lätt tillgängligt. Försäkringen kan ställa det som krav men det är som sagt ingen lag. Kolla med försäkringen.
Jag bor dessutom i lägenhet så jag ringde Riksbyggen och frågade. De svarade att en ballofix under skåpet var helt ok.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.