3 562 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Köksbänkskiva i ek som blivit behandlad med möbelolja?
Hallo!
Ska flytta in i en lgnht där de förra ägarna renoverade köket 2011. De valde en bänkskiva i ek och har tydligen behandlat den med möbelolja. Min fråga är: hur vattenresistent är det egentligen och om vi skulle vilja köra nåt lager hårdvaxolja (som jag hört ska vara bäst) är det bara att pensla på eller måste man göra något åt den gamla oljan först?
De har också installerat diskhon utan ngn diskbänksyta. Tror ni att hårdvaxolja räcker för att "seala" in kanten runt vasken? Tänker på potentiella läckor eller missfärgningar som kanske kan uppstå när vatten stänker runt..
Ska flytta in i en lgnht där de förra ägarna renoverade köket 2011. De valde en bänkskiva i ek och har tydligen behandlat den med möbelolja. Min fråga är: hur vattenresistent är det egentligen och om vi skulle vilja köra nåt lager hårdvaxolja (som jag hört ska vara bäst) är det bara att pensla på eller måste man göra något åt den gamla oljan först?
De har också installerat diskhon utan ngn diskbänksyta. Tror ni att hårdvaxolja räcker för att "seala" in kanten runt vasken? Tänker på potentiella läckor eller missfärgningar som kanske kan uppstå när vatten stänker runt..
Hejsan.
Både möbelolja och hårdvaxolja låter som något jag inte skulle vilja ha på bänkskivan.
På en köksbänkskiva lägger jag mat, vet inte hur giftfria dina två alternativ är.
Vår behandlas bara med linolja, kanske var tredje månad, tar 1minut/löpmeter.
/ Fredrik
Både möbelolja och hårdvaxolja låter som något jag inte skulle vilja ha på bänkskivan.
På en köksbänkskiva lägger jag mat, vet inte hur giftfria dina två alternativ är.
Vår behandlas bara med linolja, kanske var tredje månad, tar 1minut/löpmeter.
/ Fredrik
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Jo, linolja är ju nyttigt...NOT!Tornhill 2 skrev:
Om man nu oroar sig för giftigheten hos oljor i vätskefas kan man lugnt ignorera det när den oxiderat. Dosen är försvinnande liten. Är man fortfarande orolig kör man paraffinolja av livsmedelskvalitet (den vanliga).
Skulle vara mer orolig för en bänkskiva av ek. Livsmedel som kommer i kontakt med ek längre stunder är inte särskilt hälsosamt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden