Hej!

Är inte så bevandrad i träbänkar men dessa skulle vara najs att få ordning på.

Som rubriken, finns det restaureringmöjlighet tro (jag tror inte)?
Alltså slipa ned, olja och sätta ny silikon.

Och om man går vägen att byta bänkarna. Problem?
Som jag ser så går bänk in under kakel, det skulle väl kanske vara problemet. Att få loss skivor utan att få med sig kakel kanske?

Som ni ser, oerfaren här, otrampad mark för mig.
Om någon har tid och lust så tar jag gärna emot lite råd och tips.

Mvh, 😀

• Kök med vit kakel, träbänkskiva, diskho, hyllor med glas och köksartiklar, växt, citron, vit kanna, flaska och kryddor på bänken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök med träbänk, diskho och kran framför vitt kakel, kryddor och köksredskap.
    Skapa konto
  • Sliten träbänkskiva vid diskho med mörk ytskada, omgiven av vitt kakel och silikonfog.
    Skapa konto
  • Sliten träbänk vid vit diskho med kaklad vägg i bakgrunden.
    Skapa konto
C
Närbild av en träyta med svullnad, eventuellt en lamellskiva. Ett område inringat i rött visar tydliga linjer i materialet.
Skapa konto

Detta antyder ju att det är någon sorts lamellskiva. Dvs. bara tunna stavar limmade på spånskiva eller liknande, vilket förklarar resningen.
Inget att hålla på med enligt min åsikt...

Blixtrande svar. Tack!
Troligt som du förmodar.

Om jag listar ut att de går att byta så blir det solida skivor. Men då återstår funderingen om man kan få loss de gamla och in den nya utan att behöva göra för mycket åverkan på det som sitter i anslutning, kaklet.

Har sökt runt lite men inte hittat något direkt som tar upp situationen.

Svarar mig själv. Ny sökning och har hittat lite länkar och beskrivningar.
Vet inte vad jag sökte på första gången, men denna gång hittade jag tydliga tillvägagångssätt.

Nog med att skära igenom den silikon som ligger mellan bänk och kakel. Vara rädd om kaklet 😀
Ta bort silikonrester och göra rent kakelkanten.
Göra hål för ho och spis i resp skiva.
Stoppa tillbaka skivor (siktar på en som är samma tjocklek eller marginellt tunnare).

Några proffstips som jag missar i min förenklade lista ovan?

C
iorx iorx skrev:
Men då återstår funderingen om man kan få loss de gamla och in den nya utan att behöva göra för mycket åverkan på det som sitter i anslutning, kaklet.
Allt hänger så klart på hur försiktig man är, men ser inte att det skulle vara något större problem. Det underlättar att man inte behöver bevara den gamla skivan i ett stycke. Sen får man förstås välja en ny skiva med rätt tjocklek.

De gamla skivorna ser vi ingen mening med att spara.

Massor med tack för snabba svar.

Blir nog denna lösning. Ska göra ett försök eller så tar jag hjälp av en händig snickare som jag fått tag på.
AMERÅN från IKEA
3D-modell av ett köksbord med L-form, inkludera en vit diskbänk och träyta, baserat på AMERÅN-serien från IKEA.
Skapa konto
Rostfri diskho från IKEA, modell AMERÅN, med avloppshål och kranhål, lämplig för köksinstallation.
Skapa konto

P
iorx iorx skrev:
Blir nog denna lösning. Ska göra ett försök eller så tar jag hjälp av en händig snickare som jag fått tag på.
AMERÅN från IKEA
[bild][bild]
Nu har jag ingen aning vad ikea prylarna kan kosta eller vad du känner för att betala för nya bänkar. Men lösningen på din bild ger dig tre skarvar i bänkarna som kommer vara utsatta för fukt.
Jag hade övervägt en måttillverkad rostfri diskbänk på kortsidan och bara haft trä på den långa delen. Finns flera bra svenska (Purus m.fl.) tillverkare för rimlig peng. Då får du bara en skarv och en tålig våtzon så det blir mindre underhåll av träskivan.
Alternativt båda skivorna i massivt trä med infälld vask igen, fast välj en vask där blandaren sitter på vasken istället för träskivan.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Tack för svar.

Vi försöker med lite "budget" på detta. Men det ska ju absolut ställas mot hur lösning hanterar framtiden. Det är dotterns första lägenhet så det är "hon" som betalar 😁.
Men dina förslag är bra, väl värt att kolla närmare på. Ska undersöka vad alternativen hamnar kostnadsmässigt.
Den lösning du nämner med rostfri bänk i kombo med trä är precis som vi har det i vårat kök. Det har fungerat väldigt bra, men rostfria bänken blev relativt dyr (detta var ca 20 år sedan).

• Gilla
Kakelugnen566
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.