Fairlane
Hej,

Vi har ett större arrangemang i samband med midsommar och behöver då koka korv i mängder (typ 500 korv under dagen). Vår korvkok är försvunnen så förra året körde vi med en eldriven kokplatta, men vi har egentligen inte el till detta. Vi har redan 4 elaggregat och att köpa ett till endast för detta håller inte ekonomiskt.

Vi funderar på en kokplatta som drivs av gasol istället. Den bör inte vara alltför dyr då vi bara använder den en gång om året. Den behöver inte vara väldigt lätt då vi kommer med bil, men en hel gasolgrill är för mycket. Den bör kunna stå på ett bord och vara tillräckligt stadig för att ställa en 10-liters-kastrull på utan att behöver vara orolig att det välter om någon kommer åt bordet. 10-liter kokande vatten vill vi inte ha.

Jag har tillgång till vanliga gasoltuber för gasolgrillen, så fungerar det med sånna så är det inge nackdel.

Jag tittade lite på: Den här från Jula. Det finns inte så mycket information så det är svårt att veta vad som behövs och om den räcker.
Jag kollade också på en som drivs av en speciell gastub. Tuben kostar bara 20 kronor och borde räcka, men det är ju så billigt så jag kan köpa flera tuber. Det är den här modellen: Länk
Den verkar dock vara liten då kastrullen inte får sticka utanför plattan om jag tolkar det rätt.

Finns det några andra vettiga alternativ som ni känner till?

Den stora i första länken borde funka bra, mina föräldrar värmer tjära på en sådan och det var bra drag i den.
Camping köket i andra länken har jag själv och det är nog alldeles för klent, men funkar väldigt bra på semester.

Edit: Angående effekt så står det i första länken 7kW, det är mer än nog.
Bara ni har en flaska med regulator.

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Jag har en vanlig gasolflaska till en gasolgrill, så köper jag den kokplattan och ett regulatorset så bör det fungera. Jag såg nu att kokplattan vägen 4,5 kg, så den bör nog vara rätt stadig och stor.

Stort tack.

• Gilla
Real7
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.