Ja, som rubriken lyder behöver vi hjälp med våran kökplanering. Nuvarande kök känns väldigt oplanerat/trång. Det som jag tycker gör kökplaneringen extra svår är alla dessa fönster/dörrar som vi helst inte vill flytta (likaså VA). Har testa och gjort en enklare skiss i Ikeas Home Planner och skulle gärna vilja ha respons på den

670200971507Pa8e9.jpg

fb0200972306Pdefa.jpg

MVH

Två åsikter:

1. Kylskåpet står och skymmer att ljuset från fönstret når bänken - annan placering!
2. Diskhon där du har den är hopplöst att jobba med - försök få cirka 1-3 skåp som avstånd till spisen (lite avstånd vill man ha -avställningsyta,)

Så, jag skulle
1. Flytta kylskåpet dit diskhon är.
2. Om det går, flytta spisen till hörnet på samma sida som kylskåpet (högra hörnet) och sätta diskhon nånstans till vänster om det. Typ där spisen är nu.
alternativt
Flytta spisen ett snäpp till höger, sätta diskhon strax vänster om där diskhon är idag. och så diskmaskin vänster om det - kanske ända in i hörnet.

Inser en sak förresten - jag antar att du ritat som du gjort för att spisen skall vara blickpunkt - men den effekten får du med spisen i vänstra hörnet, bänkskiva ända dit kylskåpet är idag.

Det skulle göra att det blir så här från vänster

Bänkskiva (utan överskåp!) - hörn med spis, bänkskiva diskho där spisen är - bänkskiva (med diskmaskinen under och så runt hörnet mot kylspet - ta ett halvrunt skåp som avslutning, där ställer du snygga flaskor, kockböcker etc och så matchar det bra mot kylskåpet, blir naturlig övergång.

jättebra ideer fast det ändrar ju förutsättningarna en hel del då både VA och kökfläktsventilation måste dras om. tycker framförallt att det är alla "hörn" som ställer till planeringen mest. ljusinsläpp tror jag löser sig då motsatt sida köket har 2 stora fönster

Tack för svaren!
MVH

Några smakråd på väggkakel om man nu väljer ek luckor, ska man ta någon stark brytande färg typ svart? .. kom med förslag

MVH

Om du ändå gör om köket så lägg några kronor på att dra om vattnet, diskhon ser hopplöst illa placerad ut:)

Håller med förgående talare rätt mycket. Placera kylskåpet där diskhon är idag och ha ett rundad skåp där innan så det blir en fin övergång. Sen tycker jag mer det är fritt val att placera diskmaskin och spis där man vill. Bara man se till att det blir effektivt, dvs diskmaskin rätt närma hon och så avställningsyta brevid spisen. Med tanke på dragningen av vatten så är det väl lättast att ha diskhon relativt nära det idag sitter så i början av den långa bänkytan blir mest praktiskt. Jag och den andre skribenten är nog rätt överrens om hur vi tycker det ska se ut.

Personligen tycker jag inte det är så attraktivt med ett hus där köket är renoverat och så har man lite knepiga planeringar, bättre att lägga några kronor extra så blir också värdet och attraktionsvärdet på huset bättre.

Vore intressant o veta hur det ser ut idag?

jo jag håller med er:), diskbänken står placerad på samma ställe i dagsläget som på skissen

minska npå hörnlösningar till zero eller minimum. Hörnskåp är dyra att köpa, obekväma att använda till något vettigt. Bäst när diskhö och spis finns i sama linje/skåpsrad med minimum 60 cm mellanrum. L-kök som börjar med kyl där vasken är nu .... deffinitivt ingen U-kök!
gaia

Ni kanske skulle kunna lösa det knepiga hörnet med att flytta ut diskbänken och bygga en vägg bakom. Hålrummet som uppstår passar bra till förvaring. T ex hyllplan eller ett städskåp.
VA flyttas bara marginellt. Om möjligt skulle jag ställa diskmaskin ytterst.

• Christer_123.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Testade att göra ungefär som Hejduk..tig sa , flyttade även Kyl/ Spis

Frågor är detta okej?

Kyl intill vägg?

är det funktionsmässigt okej att placera ugn i hörn ( 1 hörnlösning borta)

60cm mellan vask o ugn? (80?!)

show.aspx[/URL][/IMG]

Tack för svar

MVH

ea6200972212P9e5e.jpg

ytterligare ett förslag

Tycker förslaget med "ugnen" i hörnet var helt klart snyggast. Men var det inte du som hade en lite krånglig vägg där vattnet kom upp? Ser rakt och fint ut på bilderna nu ju:)

Skippa den där fem-lådsmodulen, ta tre lådor istället, de är sjukt praktiska. Sedan vet jag ju att du har det lite svårt med vattnet, men nu känns det som man saknar yta igemte hon, du kommer att stänka vatten på golvet en hel del skulle jag tro...

Locos skrev:
Tycker förslaget med "ugnen" i hörnet var helt klart snyggast. Men var det inte du som hade en lite krånglig vägg där vattnet kom upp? Ser rakt och fint ut på bilderna nu ju:)

Jo det stämmer, bygger helt enkel "bort" den delen 90*30, se Hejduk.tig inlägg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.