Kolfilterfläkt

Jag har läst massor med inlägg om kolfilterfläktar men känner mig ändå inte klar över vad som är vad. Det handlar om imkanal, kolfilter, fläkt, motor , utsug och jag vet inte allt. Kan någon reda ut begreppen skulle jag vara tacksam.

Mina förutsättningar: Har ett litet kök i en liten bostadsrätt. Nuvarande köksfläkten går via 2,5 meter spirorör i köket i tre böjar , därefter via en garderob och vidare upp över vinden. Det finns en ventil i garderoben har jag nyss upptäckt, som inte går att stänga, så allt matos sätter sig i kläderna!!
Tänkte nu ta bort hela rörsystemet i köket eftersom det är jättefult, försöka täppa till ventilen i garderoben, eller i alla fall byta till en justerbar ventil. Sedan tänkte jag mig en kolfilterfläkt. Borde inte det vara en bra lösning? Min ekonomi tillåter dock bara den billiga varianten, typ IKEAs Luftig HW400, för en 1000-lapp. Jag tror den har allt som behövs. Jag lagar inte överdrivet mycket mat. Snälla, ge mig ett råd.:S

Röret är bara för din lägenhet? Fråga först brf så att du inte får problem med den.
Även om du inte kan stänga ventilen kanske du kan täta den?
Kolfilter funkar kanske men jag tror lägenhetens värde blir större om den har en "äkta" fläkt.

OK då ska jag fråga om röret. Jag misstänker att lägenheterna under mig också går på samma rör, för jag kan känna matos även när jag inte har använt fläkten. Ja, en "äkta" fläkt skulle säkert vara bättre, men ett annat problem är att jag inte har (och inte vill ha) några överskåp och spirorören från fläkten sitter ganska långt från ventilen, så det är inte så snyggt. Har även hört att varje böj tar bort 30% av effekten. Därför tänkte jag att en kolfilterfläkt skulle vara ett bra alternativ.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.