Nu måste jag bara vädra.

Jag och min sambo har just fått vårt nya hus och vi fick köket med samt en del vitvaror. Tyvärr var det inte uppsatt då vi har klinkat (med golvgips) som byggde för mycket för förmontering.
Så vi har varit i en mängd utställningskök då vi tittat efter spis, fläkt mm.
Min huvudfråga är, använder folk sitt kök eller tittar man bara på det??
Många kökslösningar är bara enormt snygga men ännu mer enormt opraktiska.

Funderingar

1. Inbyggnardsugnar.
En del sätter sin ugn direkt under spishällen, precis som en vanlig ugn, vad är det för mening? Jag menar en vanlig spis är billigare! Snyggt är det såklart men det medför ju samma nackdelar som spishällen(se spishäll).
En del sätter sin inbyggnardsugn på annat ställe, gärna en massa meter från tex spishällen eller annan avlastningsyta, hur roligt är det att stå där med en för varm plåt mitt på köksgolvet när ungarna viner runt och jagar hunden?!?! Själv finner jag det praktiskt att lyfta upp plåten direkt från ugnen till ovan på min gammla spis eller till galler på diskbänken(spisen står ju oftast jämte diskbänken).
Sedan var det ju dethär med osen, dels när man har saker i ugnen och dels när man öppnar luckan, ovan ugnen finns ingen fläkt som tar osen eller fettet, så det borde bli fult i taket samt matos i hela huset...eller?

2. Spishällar.
Här finns ju en massa opraktiskheter som jag ser det. För det första, om man kokar vatten och det kokar över, var tar det hän? ut på bänkskivan! Om man nu inte har kanter på sin häll. Hur länge håller bänkskivan runt spisen om de får kokande vatten på sig nu o då? Dessutom kan man ganska ofta torka spisen/hällen med starka medel, har man ingen kant kommer dessa medel lite komma i kontakt med bänkskivorna...Hur bra är det i längden?!? Och sedan allt spill från grytorna, tänker främst på framkanten, där kladdar jag iallafall ofta....

3. Fläktar med 90% glas...Behöver jag säga mer?!?!? WWW.fonsterputs.se!

4. Fläktkåpor av typ "tratt", stora i stål som ska likna ett "kock-kök"(samtidigt som man har spishäll med ömtälig bänksiva).
Det fulaste och mest opraktiska jag sett är alla dessa "trattar" som sitter inklämt i mellan två skåp, hur mycket plats hat man då inte slängt bort? och hur geggigt blir det inte bakom fläkten o däromkring? Det är ju inte häller så lätt att komma åt där bakom...

Man kan såklart ha åsikter om rostfritt med men det har diskuterats så många gånger... Det är i allafall inete hälften så opraktiskt som ovan nämda.

Detta är ju bara mina åsikter och jag vet att det som har ovan nämda egenskaper i sitt kök argumenterar sig hesa över hur bra det är och hur dålig jag är på att laga mat.
Själv tränar jag mycket, styrketräning, ca 5 dagar/v och detta kräver mat, MYCKET mat och bra mat. Jag lagar storkok par dagar i veckan och fryser in, så det kanske bara är jag som är lite extrem i mitt kök...
 
Är väl en kombination. Vill att det skall vara praktiskt, men vill samtidigt att det skall se trevligt ut. På samma sätt som jag sätter upp tapeter för att väggarna skall se trevligare ut.
 
Konsulten skrev:
Är väl en kombination. Vill att det skall vara praktiskt, men vill samtidigt att det skall se trevligt ut. På samma sätt som jag sätter upp tapeter för att väggarna skall se trevligare ut.
Japp, jag tror det är som så att man vill ha det snyggt men inte "för" opaktiskt. Lagar man mindre mat och kanske inte så mycket är det kanske överkommligt med dessa opraktiskheter, eller är det så att statusen ett snyggt kök ger väger tyngre...Eller kanske vi lagar mindre mat nu?.....
 
Jag skulle tro att det som främst driver dagens renoveringar är status -- köket har fått en helt ny betydelse i husen idag -- samt den allmänna ökningen av bostadspriser som gör att folk tänker att de kommer få tillbaka en rejäl slant på dyra renoveringar.



 
Jo, det måste vara snyggt! För att man vistas mycket i köket och för att jag tycker det är kul med inredning i allmänhet. Men det får naturligtvis inte heller vara opraktiskt. Där måste man göra en avvägning och det är säkert olika för alla var man lägger tyngdpunkten. Men om man tar ett exempel med inbyggnadsugn i högskåp eller vanlig golvspis så skulle jag aldrig falla mig in att sätta in en golvspis i ett nytt kök, även om det är billigare och ugnen är större inuti än en inbyggnads och även om det osar (?) i taket när man öppnar luckan. Det tror jag i och för sig inte i mitt barndomshem har det suttit ugn i högskåp i 27 år nu: inget sunk i taket. Värt att tänka på i det sammanhanget är väl också att det trillar ner mycket smulor och päckel på sidorna och bakom en golvspis, värsta snusksamlarstället i hela köket. Så på det viset är ju en traditionell golvspis extremt opraktisk.

Diskbänken är viktigast tycker jag, där vill jag ha en hel i rostfri, inte någon i trä med underlimmade hoar även om trä ger ett varmare intryck. Här får det hygieniska och praktiska gå före.

Men som sagt, alla har olika saker de tycker är viktiga och man tänker olika kring vad som är praktiskt och inte. Som golvspis, opraktisk snusksamlare eller?
 
Klart att köket är en statussymbol. I likhet med bilen. Klart som fan att form går före funktion. Skiter fan i om köket ät totalt opraktiskt bara det är snyggt och imponerande för ens gäster. Lite av en tävling ska det vara. Vem har värst kök? Snyggast vinner...

Inte fan är det så det funkar. Jag skapar ett snyggt o praktiskt kök för mej o min familj. Ingen jävla statusjakt alls...

...men visst man får väl snegla åt Epoq's enklaste luckor och billiga laminatskivor då.

Bygg ett fult, men funktionellt kök så ska vi se hur hyllad du blir
 
Den infällda spishällen i bänkskivan är en av mina favoritsaker i vårt kök....ingen irriterande kant där päckel ramlar ner som carren sa. Både hällen och inbyggnadsugnen sitter precis där den gamla spisen stod, men nu passar det in i köket på ett bättre sätt, det ser mer enhetligt ut, och mindre praktiskt är det definitivt inte.

Eftersom vi satte in en induktionshäll är det nästan omöjligt att få saker att koka över också. ::)
 
Det första jag tänker på när jag kommer in i ett kök är hur det går att använda. Om det är en bra planering med avställningsytor, närhet mellan ho och spis, kan man vara fler i köket och laga mat tillsammans osv. Men det är kanske för att jag tycker att ett kök är något som man ska använda och inte bara titta på och beundra?!
 
Jag tror att du missar en sak. Utseende är inte samma sak som status. Många vill ha snygga kök, inte för att de ska få status, utan för att det är mycket trevligare att leva i en miljö som är snygg. Det är samma sak som driver oss att städa vårt hus och att inte skräpa ner utomhus. Vi trivs när det är snyggt omkring oss.

Att det ser trevligt ut är en viktig del av hur bra ett kök är, eftersom det får oss att trivas i köket. Kanske är det till och med så att man spenderar mer tid på matlagning om man har ett kök man trivs bra i?

Ett kök med alla funktioner på rätt plats kan nog ändå kännas rätt trist att arbeta i om det är fult som stryk.

PS.
Hur många utomstående ser ens kök? För folk som söker uppnå "status" är knappast köket en vettig investering, utan husets framsida, tomtens skick, och så vidare är då betydligt bättre investeringar för att ge en "status" i samhället. Inte för att alla som planterar blommor på framsidan gör det för att söka status - även här är nog drivkraften hos de flesta att skapa en miljö de trivs i.

 
Vi lägger mer pengar än någonsin på våra kök, men lagar allt mindre och mindre mat i dem. Välstånd kallas det.
 
jag håller med.. vi lagar mat ca 1h i veckan delat på 5dagar!! och vi lägger precis 80000på vårt kök.. gör det egentligen bara för att få fint å trevligt hemma, det gamla hade egentligen dugt funktionellt utmärkt åt oss..
 
dasjo skrev:
Vi lägger mer pengar än någonsin på våra kök, men lagar allt mindre och mindre mat i dem. Välstånd kallas det.
Fast det innebär ju inte att det måste vara samma personer som skaffar trevliga kök som är där mindre. Det kan ju fortfarande vara så att de som skaffar kök de trivs i är i köket mer än de skulle ha varit annars.
 
Ksund skrev:
Fast det innebär ju inte att det måste vara samma personer som skaffar trevliga kök som är där mindre. Det kan ju fortfarande vara så att de som skaffar kök de trivs i är i köket mer än de skulle ha varit annars.
Man kan ju hoppas. Men jag tror inte det. De som har möjlighet att lägga hundratusentals kronor på sina kök, tror jag också är de som lägger mer pengar på restaurangbesök än de som helt enkelt inte har pengarna till det.

Jag lagar inte så mycket mat (inte alls f n, då köket inte är klart), men jag tycker om att ha vackra genomtänkta saker omkring mig. Vartenda rum i vår villa är planerat och planerat en gång till och en gång till. Allt för den ultimata lösningen.
 
dasjo skrev:
Vi lägger mer pengar än någonsin på våra kök, men lagar allt mindre och mindre mat i dem. Välstånd kallas det.
Reklamen lutar åt att man ska umgås med vänner och familj i köket .... matlagning verkar vara en sekundär funktion ;).
Skulle jag planera att umgås i mitt kök så visst skulle jag vilja att det ser ett snäpp mer representabelt ut än det är. Nu har jag ett litet arbetskök i gammal stil som är så praktisk som det bara gick att få i ett 30-tals hus utan att riva väggar ... och där investerades inte mer än nödvändigt :). Huset i övrigt har stora vackra rum man kan umgås i i stället för mitt i köksröran när det lagas "dagens" eller något festligare middag. Har provat på en öppen lösning ett hus innan och föredrar faktiskt lösningen jag har nu. Det finns ingen köksbord i köket så allt från morgonkaffe till kvällsmacka serveras i matrummet bredvid ( ej vid tv ;)).  Jag tycker det är skönt att slippa sitta vid köksbordet som kökspersonal i MITT EGET HEM och reservera det fina matsalsmöblemanget enbart för fina gäster :).  
No ja, alla har vi olika ekonomiska möjligheter, behov och erfarenheter och väljer kök därefter. Huvudsaken är att man är medveten om vad man faktiskt väljer bort/ till när man gör sina val, tycker jag. Man ska helst veta i förväg vad det innebär i praktiken när man byter från en ful gammalmodig heltäckande till en modern rund underlimmat .... osv. Tycker inte att alla nya kökslösningar är bättre ... vissa är bättre men vissa är bara nya.
gaia
 
Våra synpunkter på det hela efter att ha funderat ett bra tag:
Det är praktiskt med inbyggnadsugn i arbetshöjd nära häll/avställningsyta, man vill absolut inte ha den under hällen för den blir mycket varmare framtill än en vanlig spis som har ventilation bak. Det finns ugnar med katalysator så os är inget problem.
Induktionshäll är bra på alla sätt, framförallt är den väldigt snabb och det är nästan omöjligt att koka över på den. Så det blir inget spill på bänkskivan, som hos oss är granit och faktiskt tål lite spill. Inga starka medel behövs, induktionshällen blir kanske 150C mot en vanlig som blir 400C.
Vi valde vanlig inbyggnadsfläkt, slippa kladdigt glas och få lite extra förvaring i skåpet ovanför.
Tränar också styrketräning och lagar mycket mat och det är ett nöje i vårt nya kök. Men alla vi har olika krav på funktion/design.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.