Har hittat en planlösning som jag gillar till viss del vet dock inte vad jag ska tycka eller tro om den, har ingen möjlighet att lägga upp den eftersom jag har den på papper men ska försöka beskriva så gott det går.
Huset är ett en och en halv plans hus, ca 110 kvm i bottenplan. Huset är ställt med gavelsidan mot gatan (kortsidan) och har både entré och tvättstugeentrédörr åt samma håll så att säga.. fast med några meter emellan såklart.
Tänk dig att du går in i entrén och till höger har du klädkammare, direkt efter det wc/dusch och sedan rakt fram stort sovrum. Till vänster går du in i vardagsrummet och längst bort i v-rummet har du trppan upp till ovanvåningen. Det är öppet upp i nock i del av vardagsrummet. Sidan om trappan går du in i matrummet som sean leder in i köksdelen och därefter tvättstuga.

Detta hus är arkitektritat efter en familjs önskemål, de säger sig mycket nöjda med planlösningen.
Min undran är bara..är det knasigt planerat att ha ett rumi detta fall vardagsrummet, som "genomgångsrum" för att komma till toaletten? Idagsläget har vi tvättstuga, gästrum/kontor och wc/dusch som närmsta "grannar" och sedan kök och längst ut vardagsrummet. Det fungerar bra på det stora hela, bara små önskningar om ändringar som hade kunnat göra det ännu bättre.
Jag vet inte riktigt vad jag tycker om det hela, (den på ritningen) till en början köpte jag planlösningen rätt av och tyckte det var urbra med TVÅ klädkammare, en stor med ingång från tvättstuga och sedan en mindre i anslutning till "finentrén".
Idag går vi oftast in genom groventrén eftersom vi har barn och hund, och det är då skönt att ha tvättstugan så nära wc/dusch för att inte tala om att det är fiifigt när man t ex varit och ridit och kastar av sig ridkläderna i tvättstugan och kan hoppa direkt in i duschen sedan...
Människan är ju flexibel och saker och ting löser ju sig oftast bra trots papper & svarta streck på ett papper...

Vad tror ni bara efter att ha läst min beskrivning så att säga?
Ska tvättstuga ha en egen ingång dvs som inte direkt angränsar till kök? Varje gång man kommer in måste man alltså passera köket (om man väljer grovingången dvs)
Och ska man tvätta så måste man passera köket...*hmm*

Dela gärna med er av personlig erfarenhet..så länge så ska jag se om jag kan fixa fram en skiss...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.