Nån som har valt högre takhöjd än 2,40 och fått till en snygg lösning för köksskåpen. Är det högre skåp än standard som är lösningen ? Misstänker att standardhöjd på skåpen inte är nån lyckad kombination med högt i tak...

Vet inte ännu om det blir så snyggt (jag tror det) men vi har 2.70 i takhöjd och skåp i totalhöjd (2.43 höga har jag för mig) och en krönlist ovanpå det. Inte alla kökstillverkare verkar ha totalhöjd men Ballingslöv har det i alla fall. Här är ett par bilder som visar hur det är tänkt att se ut:

kok1.jpg

kok2.jpg

Ser ut att bli snyggt. Hur är prisläget på såna skåp jämfört med standard ?

Vi har 2.60 i takhöjd och valde också Ballingslöv med fullhöjd, men vi har också valt herrgårds tillbehör, bland annat ett takanslutning som når taket.
Det blir jätte snyggt ;D ;D

Vi har ryggås i köket vilket gör att vi når nära fyra meter. Vi har valt skåp med continental-höjd (tror jag att det heter :)). Dessutom ska vi ha en köksö mitt i allt med en frihängande fläkt som blir lååång...Vi ifrågasatte om det verkligen gick att göra så och svaret blev att det självklart blir annorlunda men väldigt effektfullt. Därför behöll vi ryggåsen och ska helt enkelt bara måla på väggarna ovanför skåpen.

Det finns ju mycket rolig man kan göra med det utrymmet senare, som att hänga saker mm.

Tiger skrev:
Ser ut att bli snyggt. Hur är prisläget på såna skåp jämfört med standard ?
Högre. :)

• Gilla
Videnvik
  • Laddar…
Men det är värt ;D ;D ;D
Jag längtar efter mitt nya kök :D

Vi kommer att ha 2,78. Antingen hittar vi höga skåp eller oxå tar vi standard och bygger fast. I varhe fall vill vi inte ha en dammsamlande yta överst. Maxhöjd på IKEA-skåp är visst 92.. Annars kan man väl ta och trava dubbla 70 höga skåp ända upp till tak?

Vill du inte ha dammsamlare över skåpen skulle jag sätta 2st på varandra med en liten takanslutning. Det kan bli väldigt bra.

Samtidigt får du massor med plats ;D

Jo, så har vi funderat. På sidan 28 i Ikea Kök 2003 finns ett exempel med 3m takhöjd, man om vi har 2,78 och sätter två 70cm på varandra hamnar nedrekanten på 1,38 och det är ju ganska lagom.

Det ser lagom ut. Vi tittade i Ballingslövs katalog och där har dom 1,40.
Så två cm mer eller mindre kan inte göra så mycket.

Vilken luckor ska ni välja ?
Jag gillade väldigt mycket Ulriksdahl ek luchan

Vi funderar ännu. Lutar litet åt Nexus Björk...

Den är också jätte fin!
Det kanske ger ett ljusare intyck om man gillar den jätte slätta moderna stilen.

SWELI
Vi har ocså bestämt oss för Ballingslöv kök Meny med herrgårds tillbehör. Dock bara ett par stycken.
Hur högt har ni i tak? Ska er takanslutning gå ända upp i taket?
Vad har ni valt för tillbehör?
Vi ska få priser vilken dag som helst av hussäljaren på våra ev. tillval. Ska sedan jämföra dem med Balllingslöv direkt. Det ska bli intressant.
Vi bygger med Modulenthus och då ingår ett hyfsat Ballingslöv kök. Men ändå tyckaer man inte att det räcker.. ;D Man är bra konstig.
Men Herrgårdserien är ljuvlig!
/ Sabina

Sweli!
Ursäkta mina korkade frågor! Såg nu att det var precis det du skrivit i ditt inlägg ;)
Köper ni direkt av Ballingslöv eller genom någon annan?
Har ni fått några priser? Skulle var aintressant att jämföra, om du har lust?
/sabina

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.