Hej,
jag och min sambo har ett gammalt 80-talskök som verkligen behöver bytas ut.
Vi har provat att rita ett eget, även intresset har provats hos HTH, samt några fler tillverkare.
Eftersom vi bor på vinden är det få räta hörn i vårt nuvarande kök samt en nivåförändring på ett ställe.
Enligt HTH så har dom inte "dataprogram" som klara snedtak och där av inte kan få ihop en bra ritning (vi vill inte chansköpa något kök) Kvick hade en lösning som trots påpekande inte gick att genomföra.
Ska försöka publicera bilder lite senare så hoppas jag att det finns någon på detta forum som inte förslår att vi bygger ett exakt lika som vi har idag. HTH kom men 2 förslag, där det som va genomförbart är en kopia av dagens kök. Vem vill lägga 200´ på ett kök med snarlika placeringar av vitvaror och diskbänk?
Något måste hänt sedan 1985 kan vi tycka.
jag och min sambo har ett gammalt 80-talskök som verkligen behöver bytas ut.
Vi har provat att rita ett eget, även intresset har provats hos HTH, samt några fler tillverkare.
Eftersom vi bor på vinden är det få räta hörn i vårt nuvarande kök samt en nivåförändring på ett ställe.
Enligt HTH så har dom inte "dataprogram" som klara snedtak och där av inte kan få ihop en bra ritning (vi vill inte chansköpa något kök) Kvick hade en lösning som trots påpekande inte gick att genomföra.
Ska försöka publicera bilder lite senare så hoppas jag att det finns någon på detta forum som inte förslår att vi bygger ett exakt lika som vi har idag. HTH kom men 2 förslag, där det som va genomförbart är en kopia av dagens kök. Vem vill lägga 200´ på ett kök med snarlika placeringar av vitvaror och diskbänk?
Något måste hänt sedan 1985 kan vi tycka.
Moderator
· Stockholm
· 56 242 inlägg
Förstår inte riktigt problemet med snedtak för programmet. Det är väl bara att rita in det i ett rum utan snedtak, men se till att den oåtkomliga ytan inte beläggs med skåp. Sedan får man väl i värsta fall rita in snedtaket manuellt på utprintade ritningar.
det som har hänt sen 85 är teknisk utveckling av vitvaror. Köksskåp har fått lådor i stället för hyllor. Mera sten på köksbänkar. Vad mer vill ni få för 200000kr?Norrtull skrev:
Vad är det för fel med dagens planlösning?
gaia
Moderator
· Stockholm
· 56 242 inlägg
Iofs. Idag är det avsevärt vanligare att man har en häll, och separat ugn. Det kan ge fler möjliga lösningar.
Men grundpriciperna för hur man får till det mest praktiska köket är väl desamma idag som 1985. Det går ju att spara ganska stora pengar om man håller vatten o avlopp till någorlunda samma ställe som tidigare. Och att flytta köksfläkt kan vara näst intill omöjligt, beroende på takets konstruktion.
Men grundpriciperna för hur man får till det mest praktiska köket är väl desamma idag som 1985. Det går ju att spara ganska stora pengar om man håller vatten o avlopp till någorlunda samma ställe som tidigare. Och att flytta köksfläkt kan vara näst intill omöjligt, beroende på takets konstruktion.
Visst har vi såklart sett hur kök byggs 2014, men jag tänkte främst på smarta lösningar där samma utrymme kan användas bättre än dagens. Vi försöker hela tiden vara två som arbetar i köket, idag blockerar vi varann nästan jämt. Det är tex 60cm mellan spis och diskbänk, men en diskmaskin mellan dem. Sen är dagen skåp utan lådor såklart. Flytta vatten och lite el ser jag inte som något stort arbete, även fläkt bör vara möjligt att flytta en del. Bilder samt ritningar kommer ikväll.gaia skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Första bilden/förslag vi fått.
Detta är snarlikt hur det ser ut idag, med några små förflyttningar av vitvaror, samt köksön som inte finns idag, vi tror det kommer bli för smalt mellan köksön och övriga skåp.
Ska försöka hitta någon måttsatt ritning som vi har.
Redigerat:
Skåpen närmast fönstret är väldigt grunda idag (vi tror det går att öka djupet från dagens 21cm till 40cm). Där det låga kylen står har vi idag en kyl/frys med 180cm höjd. Eftersom vi går in i köket den vägen så känns väggen och öppenheten i köket inte bra med ett högskåp där. På senaste bilden/skissen är det en låg frys intill det lägre kylskåpet.
Jag, skulle nog fundera på att placera bordet närmre fönstret. Ta bort lådorna vid fönstret för att göra utrymmet större. Fylla utrymmet under snedtaket med lådor och flytta häll och disk till väggen. Ugnen kan då placersas till vänster under snedtaket. Titta på Ikeas lösning på URL:http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/departments/kitchen/roomset/20134_nkro12a/
Mått på rummet hade hjälpt till. Men spontant så kändes att den ursprungliga placeringen av bordet är lite fel.
Mått på rummet hade hjälpt till. Men spontant så kändes att den ursprungliga placeringen av bordet är lite fel.
Det som varit ett stående förslag har varit, vända på köket, montera det mot fönsterväggen. Dock är det vårt enda fönster vi ser gatan ifrån, så det är lite heligt att bygga det onåbart 
Men där har vi bra takhöjd och förhöjningen i golvet ger en naturlig "kökssockel" åt underskåp, men då blir det en äldre standard vi får bygga efter. Vad jag har sett är alla kökssocklar ca 75-90mm idag och inte våra 145mm.
Men där har vi bra takhöjd och förhöjningen i golvet ger en naturlig "kökssockel" åt underskåp, men då blir det en äldre standard vi får bygga efter. Vad jag har sett är alla kökssocklar ca 75-90mm idag och inte våra 145mm.