Kyl/frys har packat ihop hemma och kikar på nytt och funderar på om det är värt att lägga några tusen extra eller ej på någon av de tre dyrare?
Ser att det skiljer på funktioner som No frost, energiklass osv. men tänker mer på hållbarhet.
Jämförelse av tre olika Electrolux kyl/frys-kombinationer med varierande priser och energiklasser F, A och E.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jämförelse av två vita Electrolux kyl/frys-modeller med prisinformation och specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om Electrolux är mer hållbara än andra tillverkare av kyl/fryskombos låter jag vara osagt men NoFrost tycker jag är en bra funktion. Mycket bättre än t.ex wifi, lcd-skärm och andra finesser. Och så är låg ljudnivå viktigare än låg energiförbrukning.
 
  • Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
Okej, har aldrig haft No frost men är kanske värt att ha.
Ljudnivå hade jag inte tänkt på men är helt klart viktigt.
Valde Electrolux eftersom det varit bra tidigare, vår gamla är från -99
 
  • Ledsen
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Min väns kyl/frys från Elektrolux lade av efter 5,5år. Var inte lönsamt att reparera den.
Den de hade in var en Elektrolux från tidigt 80-tal fungerade fortfarande, lämnad på återvinning.
Någon lönsam affär blev det såklart inte ens i närheten.
 
Funderade ett tag på om vår gamla skulle gå att reparera (den svajar i temperaturen) men lådor är trasiga och dörren till frysen har rostat nertill.
Tänker att jag är nöjd om det nya håller 5-10 år men har läst om såna går sönder efter bara två år.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Funderade ett tag på om vår gamla skulle gå att reparera (den svajar i temperaturen) men lådor är trasiga och dörren till frysen har rostat nertill.
Tänker att jag är nöjd om det nya håller 5-10 år men har läst om såna går sönder efter bara två år.
Det finns å andra sidan inte så många fler bra alternativ än Electrolux om just 175cm höjd är en begränsning i ditt val av skåp. Så se till att du åtminstone får fem års garanti.

Har du plats för ett högre skåp, utan att bygga om och/eller tvingas ta bort eventuella överskåp, så finns det fler tillverkare att välja på
 
Det finns som du säger inte mycket att välja på i just den storleken och orkar varken bygga om och att jag gärna har kvar överskåpet.
Tror det får bli en tur till Elon Aspholmen strax för att kolla på ett lämpligt.
 
MultiMan
Lill72 Lill72 skrev:
Okej, har aldrig haft No frost men är kanske värt att ha.
Ljudnivå hade jag inte tänkt på men är helt klart viktigt.
Valde Electrolux eftersom det varit bra tidigare, vår gamla är från -99
Du kan inte jämföra något byggt 1999 med det de sätter samman idag, nästan alltid av mycket sämre kvalitet. På den tiden hade Electrolux tillverkningen i Sverige och det var hög kvalitet på prylarna som gällde, inte högsta aktiekurs.

Jag har själv ett Cylindaskåp från 1998 som fungerar ua fortfarande, tillverkade i Danmark av iaf då kvalitetsmärket Vestfrost. Efter det hann det hända mycket och Cylinda har bl a sålt turkiskbyggda Arcelikskåp där kondensorn rostade sönder efter några år.
 
  • Ledsen
  • Älska
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Tråkig utveckling men jag får väl vara glad om det håller i fem år då.
Det blev ett Electrolux för något annat i den storleken på lager i närområdet hittade vi inte.
Det nya svänger i temperatur i frysen, i morse var det bara minus 12 i det medan igår minus 22 🤔
Jag lade visserligen in lite färsk mat i det igår kväll och missade att man skulle trycka in den där knappen om infrysning men gjorde det för nån timme sedan så nu är det minus 17.
Edit: Såg att man ska mäta temperaturen långt bak i fysen så flyttade termometern då den hamnade längst fram när jag lade in matvarorna.
 
Redigerat:
BirgitS
Lill72 Lill72 skrev:
Edit: Såg att man ska mäta temperaturen långt bak i fysen så flyttade termometern då den hamnade längst fram när jag lade in matvarorna.
Jag har sett ett tips om att lägga termometern mellan frysta matvaror för att den inte ska påverkas av att man öppnar dörren och släpper in varm luft.
 
Ok, då flyttar jag den igen.
 
A
Lill72 Lill72 skrev:
Tråkig utveckling men jag får väl vara glad om det håller i fem år då.
Det blev ett Electrolux för något annat i den storleken på lager i närområdet hittade vi inte.
Det nya svänger i temperatur i frysen, i morse var det bara minus 12 i det medan igår minus 22 🤔
Jag lade visserligen in lite färsk mat i det igår kväll och missade att man skulle trycka in den där knappen om infrysning men gjorde det för nån timme sedan så nu är det minus 17.
Edit: Såg att man ska mäta temperaturen långt bak i fysen så flyttade termometern då den hamnade längst fram när jag lade in matvarorna.
byt temostat
 
Får lite ångest att vi köpt ett nytt när det gamla gått att laga men alla lådor var lagade med silvertejp och dörren rostig nedtill.
Ja, jag försöker övertala mig själv att vi gjort rätt val men kan lika gärna vara fel 😕

Vet inte om jag vill veta vad en ny termostat kostar och om den är svår att byta men frågar ändå? @electroluxaren
 
A
Lill72 Lill72 skrev:
Tråkig utveckling men jag får väl vara glad om det håller i fem år då.
Det blev ett Electrolux för något annat i den storleken på lager i närområdet hittade vi inte.
Det nya svänger i temperatur i frysen, i morse var det bara minus 12 i det medan igår minus 22 🤔
Jag lade visserligen in lite färsk mat i det igår kväll och missade att man skulle trycka in den där knappen om infrysning men gjorde det för nån timme sedan så nu är det minus 17.
Edit: Såg att man ska mäta temperaturen långt bak i fysen så flyttade termometern då den hamnade längst fram när jag lade in matvarorna.
Lill72 Lill72 skrev:
Får lite ångest att vi köpt ett nytt när det gamla gått att laga men alla lådor var lagade med silvertejp och dörren rostig nedtill.
Ja, jag försöker övertala mig själv att vi gjort rätt val men kan lika gärna vara fel 😕

Vet inte om jag vill veta vad en ny termostat kostar och om den är svår att byta men frågar ändå? @electroluxaren
se PM
 
Efter jag aktiverat FastFreeze så håller den rätt temperatur men det tog flera timmar med funktionen påslagen innan den var nere på minus tjugo.
Så nu tre dygn efter inköp verkar den stabil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.