Hej på er!
Här kommer mitt första inlägg på detta forum och det blir nog inte sista! :D
Iallafall ska jag köpa ett hus och köket måste bytas helt. Så här kommer några fågor:

Fråga 1: Jag ska köpa inbyggnads ung, häll, micro, diskmaskin och kyl/frys. Tänker själv att det är en bra ide att köpa alla vitvaror från samma tillverkare (enhetligt). Är det rätt tänkt?

Fråga 2: Om man gör så vilket märke ska man välja isåfall? Husqvarna, Simens, UPO, Electrolux, AEG, Miele, LG... ja listan kan göras lång. Jag förstår att dyrast kanske är bäst men jag köper gärna det som är mest prisvärt. Kom med synpunkter!

Fråga 3: Ska man köpa allt lokalt. (i Luleå) eller beställa på nätet?

Tacksam för alla tips i ämnet!

/IceBall

Två synpunkter bara:

Inbyggnads är dyrt. Du kan betala 600 euro för en Bosch inbyggnadsmikro eller 99 euro för en fristående LG...

Personligen köper jag alltid lokalt för servicens skull ifall prisskillnaden ej är för hög.

Om det är till ett helt nytt kök så köp för guds skull inbyggnads produkter .. 1000ggr snyggare, men visst .. det är dyrare, men betydligt snyggare.

Siemens o Bosch har bra kvalité och hyffsade priser. Siemens tycker jag har lite vassare design.

www.sigro.se har mkt bra priser på bosch o siemens.

vill gärna slå ett slag för vitvarumäklarna, om inte annat så för inspirationens skull

www.vitvarumaklarna.se

Vi var och tittade på vitvaror igår och angående Bosch så kan jag säga att inredningarna i deras kyl/frysar ser ut som dom är från 70-talet, helt enkelt skitfult. (Min personliga åsikt så klart...)

Då är ju Elektrolux-koncernens (Elektrolux, Husqvarna, AEG) prylar mycket snyggare både ut & invändigt.

LG:s 7kilos tvättmaskiner såg också verkligen fräcka ut. Hur dom funkar vet jag inte men den största hade 1400rpm centrifugering iaf.

Ang. enhetlighet så är det väl viktigast att kyl/frys har samma design, eftersom dom brukar stå bredvid varandra.

Om du går in på Råd & Röns hemsida så presenterar dom tester på en massa olika vitvaror.

Pressar du dom lokala handlarna så brukar dom kunna matcha de billigaste på nätet.

Tack för era tips och synpunkter ... gärna mer!

Förresten någon som har erfarenhet eller vet nått om Cylindas vitvaror... verkar snygga och ganska bra pris.
/IceBall

En säljare vi pratade med påstod att Cylinda har marknadens bästa tvättmaskiner.

En annan påstod att ALLT över 6000:- var bra skit, oavsett märke.

Köpte Candy tvättmaskiner till oss och mamma. Mycket nöjda. Har haft dem ett par år.

Kyl/frys och spis blev Electrolux, vanliga standard. Inget inbyggnads här inte, trots nytt kök. Blev snyggt ändå. Dessutom finns det ingen som gör vedspisar för inbyggnad ;)

Vi har precis köpt allt nytt till vårt kök -induktionshäll, inb.ugn, inb.micro, kyl/frys & diskmaskin.
Vi köpte allt från Bosch genom en lokal handlare. Dels för att deras service har varit jättebra (mer hjälp därifrån jfr från SIBA mfl) och dels för att det är bra att ha en sådan butik här (bra om den får vara kvar).

Bosch hade tydligen den största inb.ugnen vad jag förstod, och därför valde vi Bosch.
Sedan måste jag slå ett slag för induktionshäll, det är hur bra som helst! ;D

Hej Veronika!

Törs man fråga vad ni fick lös allt för?
/IceBall

Tack!
Den där länken var ju suverän! Ska kika närmare på den.
Har du handlat därifrån?
Paketet med Bosch/Siemens ser ju inte så illa ut :D

/Princess

IceBall skrev:
Hej Veronika!

Törs man fråga vad ni fick lös allt för?
/IceBall
Törs jag berätta vad vi fick betala... efter att ha kollat på hemluckan.se :-X
Nästan 40000 betalade vi för kyl/frys, induktionshäll, inb.diskmaskin, inb.ugn, inb.micro och fläkt.

Jättebra pris! :D
Var det 2 fristående kyl och frys eller var det en kombinerad?
Rostfritt?

/Princess

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.