Byggahus.se

Köpa dragfjäder

1. F
    Medlem Nivå 2
    Nån som kan tipsa om var jag spm privatperson kan få tag i en bra dragfjäder? De som finns i bygghandeln är ju oftast rent skräp?

2. M
    Medlem Nivå 9
    Jag köpte min från elbutik.se, men alla nätbutiker lär ju kunna ta fram den du vill ha. Har du inte möjlighet att via något företag handla på ahlsell eller liknande grossist? Ett annat alternativ kan vara att prata med en elektriker och be hen ta hem en åt dig.
    Jag köpte en som iof har varit väldigt bra men den kostade över 1000pix om jag inte missminner mig:x

3. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Jag har en Malmbergs dragfjäder som faktiskt är riktigt schysst. Den har löstagbar dragögla och sökarfjäder, och har fungerat betydligt bättre än de övriga nylondragfjädrar jag haft. Jag köpte min för 25:- på ÖoBs utförsäljning. De finns på elbutik.se och är lite dyrare än deras noname-dragfjädrar.

4. F
    Medlem Nivå 2
    Tack! Kollade igen på elbutik.se och ser att de verkar ha flera att välja mellan. PM Flex har t ex en och det namnet kanske borgar för bra kvalitet och en fjäder som är lättjobbad.

5. A
    Medlem Nivå 7
    Efter ha svurit över billiga fjädrar köpte jag en Kati Blitz Compact, mycket pengar men värt det. Dock är priset i Sverige för högt, Amazon.de är mer humant.

6. E
    Medlem · Nivå 23
    Kati Blitz fungerar utmärkt men inte vid "normal tråddragning då den blir lite knölig att hantera samt inte tål lika omild behandling som en nylonfjäder. Så till "vardags" en nylonfjäder den tål att kastas, klivas på och all möjlig misshandel. Kommer man inte igenom med viken nylonfjäder som helst har man misslyckats/fuskat i sin rör/slang läggning.
    Köper man en Kati Blitz brukar det följa med en flaska lim samt skarvstycken och ändstycken, kan det kanske vara för att dom brukar brytas av ibland?

7. F
    Medlem Nivå 8
    Den enda rätta fjädern om man ska dra tråd.

http://www.pipelife.se/se/product_database.php?pid=789

Har dragit 4x70 med denna... erhmm hehe. Bara 3 pers som drog ;)

Den passar i 15 och 16 rör så den är kanon. Tar sig förbi rörstopp efter rörstopp. Gäller att ha lite känsla så att man inte trycker isär dåligt lagda rör bara. Kan start rekommendera denna. Dock kanske den är dyr för Svensson men jag har både 15 och 30m versionen. underbart!

8. M
    Medlem Nivå 9
    Det är ju den jag har! 😎

9. F
    Medlem Nivå 8
    Jag har testat många andra liknande fjädrar och denna är jag grym nöjd med iaf!

Dock kan Pipelife ta sig där bak då deras slangar är rent skräp. PM är det enda vettiga att köra på isf. Men jag har nog pajat ett tjugotal avrullare från PM och de är skit. Enda fördelen som finns är att kabelringen går att spara vid senare tillfälle om den inte nyttjas helt. Pipelife avrullare är dock ljusår bättre då den inte fastnar eller trillar eller går sönder i svetsarna. Nackdelen är att hållaren måste sitta kvar på rullen tills man använt den helt och hållet. Men har man några uppsättningar med hållare så är det inget bekymmer.

10. PeterStrandberg
    Medlem Nivå 8
    Utan att bli verktygsonani kan jag instämma på ovanstående. Har en 10 och en 20 av samma typ, dock från elektroskandia men använt dem sporadiskt i yrket nu över ett år och de funkar klanderfritt

11. monostump
    Medlem Nivå 5
    Dragfjäder är jättebra vid kortare sträckor men blir givetvis knöligare ju längre sträckningen är...
    Också stor betydelse om det är klassiska VP-rör eller flexslang...

Ett riktigt stalltips som jag anammar mycket numera. (Krävs dock mestadels två pers om man inte är lite kreativ)

Köp vanligt murarsnöre på byggmax. Knyt fast en liten boll av bomull eller papper en bit in på ändan. Låt 5-10 cm vara löst i ändan eller knyt dit ytterligare en mindre "boll"
    . Fram med dammsugaren och sug i andra ändan. Det flyger igenom. :)
    Sen kan man knyta fast dragfjädern eller kablarna direkt i tråden och dra tillbaks. Färdigt! *tummen upp*

29.90:- för 125 meter hos billighetsbygghandel.... :)

Redigerat 12 mar 2015 23:21
    • Laddar…
  12. S
    Medlem · Nivå 10
    Jag kör exakt likadant som Monostump, Av någon anledning så hade en elektriker dragit 75 meter 16slang i folkets hus här i byn. Genom 2 våningsplan och ett par rum bort. Fram med murarsnöre, toapapper som vi knöt fast en boll längst fram o sen dammsög, när snöret väl fick upp farten så fick vi nog in 60 meter på typ 5 sekunder.

13. monostump
    Medlem Nivå 5
    Snacka om lyckat blowjob ;)

14. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Dammsugartricket är jättebra, jag fick igenom en draglina genom ett nedgrävt 35 meters 50mm markrör på det sättet. Var rätt skönt att slippa gräva upp det.

15. PeterStrandberg
    Medlem Nivå 8
    Hos kund, mellan garaget och till poolcentralen vid villan har jag dammsugit. Använde biltema murarsnöre och en tuss av plastpåse.

Lindade upp snöret igen genom att fästa en trästump på skruvdragaren som trumma