Administrator
· Skåne
· 8 668 inlägg
Jag har funderat på samma sak, så jag följer den här tråden! Har funderat på att sätta knoppar på överskåpen och ha handtag på underskåpen, men helst skulle jag vilja ha knoppar överallt. Frågan är om man får tillräcklig kraft att öppna med bara en knopp.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Vi har planerat att ha knoppar överallt, dock blir det bara högskåp och bänkskåp, inga överskåp.
Glöm bara inte den ”överflödiga” knoppen för symmetrins skuld, om man kör två fronter på diskmaskinen
Glöm bara inte den ”överflödiga” knoppen för symmetrins skuld, om man kör två fronter på diskmaskinen
Vi har knoppar på landet och handtag i stan och jag har aldrig reflekterat över att det ena skulle fungera bättre än det andra. Mest en smaksak skulle jag säga.
Dock har jag ingen erfarenhet av knoppar på "trögöppnade" saker som kyl/frys/disk.
Dock har jag ingen erfarenhet av knoppar på "trögöppnade" saker som kyl/frys/disk.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
På 70-talet var det ju populärt med knoppar och det var väl ingen av dem som bytt som tyckte det var svårt att öppna luckor och lådor. Dock fanns det inga integrerade vitvaror som idag. Gäller bara att det är knoppar som man får bra grepp om även om handen är blöt.
Vi ställde oss samma fråga för några månader sedan och valde knoppar överallt förutom till diskmaskinen. Kyl och frys är inte inbyggda så där behövde vi inte tänka.
Nu har vi bott med det här köket i två månader och är supernöjda med knoppar och vi reflekterar sällan över att diskmaskinen har handtag istället. Man blir väl lite hemmablind.
Nu har vi bott med det här köket i två månader och är supernöjda med knoppar och vi reflekterar sällan över att diskmaskinen har handtag istället. Man blir väl lite hemmablind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fint!
Fast lutar nog åt knoppar överallt ändå. Tänker mig en icke behandlad mässing som får patina över tiden
Fast lutar nog åt knoppar överallt ändå. Tänker mig en icke behandlad mässing som får patina över tiden
Vi funderade länge, men eftersom diskmaskinen gör sig allra bäst med handtag, blev det också handtag på alla lådor under bänkytan. Däremot knoppar på alla skåp.
Jag tror det är en sådan sak man antingen hakar upp sig väldigt på eller en sådan sak man funderar skitlänge på, men när grejorna väl sitter i köket och man använt det ett tag så bryr man sig inte.
Hursomhelst är det guld värt att ha handtag till diskmaskinen. Det är mer än vanligt att jag när jag står och slabbar med saker i köket behöver slänga in något i maskinen och då kan ta ett (någorlunda) rent lillfinger eller så och ändå få upp luckan så jag kan få in grejorna jag har i händerna. Med knopp är en sådan manöver inte möjligt. Så för mig personligen är det rätt val.
Men går man på det rent estetiska så är det knoppar överallt som gäller. Blir inte lika smidigt att arbeta i köket då bara.
Jag tror det är en sådan sak man antingen hakar upp sig väldigt på eller en sådan sak man funderar skitlänge på, men när grejorna väl sitter i köket och man använt det ett tag så bryr man sig inte.
Hursomhelst är det guld värt att ha handtag till diskmaskinen. Det är mer än vanligt att jag när jag står och slabbar med saker i köket behöver slänga in något i maskinen och då kan ta ett (någorlunda) rent lillfinger eller så och ändå få upp luckan så jag kan få in grejorna jag har i händerna. Med knopp är en sådan manöver inte möjligt. Så för mig personligen är det rätt val.
Men går man på det rent estetiska så är det knoppar överallt som gäller. Blir inte lika smidigt att arbeta i köket då bara.
Precis! Och det exakt därför jag öppnade frågan här då jag tycker det ser så mycket snyggare ut med knoppar överallt, men det är då den praktiska delen av hjärnan vaknar och undrar om detta verkligen funkar i längden. Estetiskt vs praktiskt
Just nu lutar det starkt åt knoppar överallt...
Just nu lutar det starkt åt knoppar överallt...
Vi får väl ge TS lite inspiration i form av bilder. Hemma hos mig är det blandat med skålhandtag och knoppar.
På motsatt sida har vi en köksbänk med sex stycken 80 breda och 40 höga lådor och det skulle nog inte fungera att dra dom med små knoppar.
Jag har inget emot att blanda knoppar och handtag. Det är i mitt tycke mer praktiskt. I ett designerkök fungerar det säkert inte rent estetiskt men i ett "vanligt" kök går det utmärkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På motsatt sida har vi en köksbänk med sex stycken 80 breda och 40 höga lådor och det skulle nog inte fungera att dra dom med små knoppar.
Jag har inget emot att blanda knoppar och handtag. Det är i mitt tycke mer praktiskt. I ett designerkök fungerar det säkert inte rent estetiskt men i ett "vanligt" kök går det utmärkt.
Redigerat:
Innan ni tar det slutgiltiga beslutet, tänk efter varje gång du öppnar något i köket om det hade varit ok med en knopp i det läget. Det går att sitta och försöka tänka och teoretisera i absurdum, men bäst är att åtminstone pröva tanken i verkligheten.A Annastinabygger skrev:
Även vi har knoppar blandat med handtag. Tycker nästan det är snyggare än enbart det ena eller andra, men det är ju en smaksak förstås. Måste dock säga att efter att ha renoverat 2 kök på senare år så tycker iaf jag att funktion är det viktigaste, sen ser ett nytt kök oftast bra ut oavsett detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder