skall snygga till vår gamla knickepump 12, så jag söker delar, främst läderpackningen, men även en skiss/instruktioner för "kannan" som kolv/pump grunkan heter som sitter en bit ned i brunnen. Har sökt på nätet men inte funnit någon sprängskiss.
tackar för hjälp

Läderpackning kan du skära till en själv. Det gjorde vi. :)

tack, hittade en dansk sajt som talade om läder eller bildäck!! vad gäller packning.
Men vad jag närmast var ute efter var att se hur det verkar där inne i kannan. I botten finns en kåpa som går att lyfta en bit, undrar om det är en typ av backventil?

Det måste ju finnas en backventil längst ner.
Vill minnas att vi satte dit en ny modern sak.
Den syns ju ändå inte. ;)

bra tips tack, detaljerna är "något" anfrätta så jag skall byta till nya rör. Det går då bra att slå en gänga i slutändan på röret och gänga på en färdig backventil.
Just nu har jag plockat ut mojängen som packningen sitter mellan, och även en backventil där, men.. hur delar man "biten" packningen sitter mellan, har sprejat med rostlösning och knackat lite på den, förmodar att det är två bitar som gängas ihop, eller?

http://www.vvspro-lb.se/traditionella/gardspump/gardspump_start.htm

Jag visste det skulle finnas...tusen tack för länken. Dom verkar ha alla prylarna, och till rimliga pengar

Pumpen renoverad och målad, samt ett gäng holkar under
produktion

grdspumpen.jpg

tjusigt värre [smiley=tekst-toppie.gif]....................ska du inte sälja på marknad o tjäna en hacka ;)

Tack El_-micke, jag hör att Du har god smak ;D. Nej någon försäljning är inte planerad,
men holkarna har kommit till för jag tror mycket på pipparna, när det gäller trähus på skogstomter, efter att ha sett vad skadeinsekter kan ställa till med. Fåglarna får i uppgift att hålla rent från bl a skalbaggar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.