Ja det finns ett "larm" kopplat till brunnen, röd lampa, som inte lyser. Det surrade nere i brunnen så jag antog att strömmen fanns, men jag ska för säkerhets skull kolla säkringarna. Om jag hittar vad som är vad vill säga, håller på och renoverar och elen har gjorts om delvis och proppschema saknas...

Om det surrar nere i brunnen borde nivån sjunka och pumpen stoppa med automatiken.
Surrar det om pumpen borde du inte behöva leta säkringar för om dom gått skulle ju inte pumpen surrat :)
När nivån är så låg att pumpen slår av måste du kunna se inloppsröret.
Kan ju vara så att det behövs en justering av tillslagsnivån också så pumpen startar innan nivån kommer upp till inloppsröret. Nivåvippan till högnivålarmet kan du ju passa på att prova funktionen på. Brukar hänga en "klump" i en kabel ner i brunnen som man kan fiska upp med en hake och kolla att lampan lyser (borde gå på en annan säkring än pumpen).

Hur ser det ut i avloppsbrunnen du pumpar avloppet till? Kommer det fram nått dit när pumpen går i pumpbrunnen?
Går pumpen hela tiden utan att den pumpar bort avloppsvattnet sitter det ju troligen nått i pumpen.

Kollat nu på morgonen och pumpen går konstant. Fungerar gör den också, skruvade bort slangen från pumpen och det sprutade friskt (eller ja, friskt och friskt, ni vet kanske vad jag menar). Men nivån sjunker inte, så antingen fullt i bädden eller stopp i slangen? Borde inte vara fullt då vi haft det mindre än 6 månader och är bara 2 personer. Får kanske slå signal till installatören i morgon...

Sent from my GT-I9300 using Byggahus

En möjlig orsak kan vara ett "främmande föremål" som fastnat i kröken på din toalett. Vi råkade ut för att doftblocket med tillhörande plasthölje lossnade från kanten på toalettstolen och fastnade i kröken.
Symptomen var exakt det du beskriver.
Lösningen var att lossa stolen sticka in handen och hämta ut det.

Lycka till.

Om pumpen i pumpgropen går konstant utan att nivån sjunker måste det komma in grund/smältvatten in i din pumpgrop vilket ju inte är bra för varken för din infiltrationsbädd eller trekammarbunn.
Det låter som en bra ide att slå en signal till din installatör för vattnet ska inte komma in i sådana mängder i en avloppsbrunn. Om du inte heller ser inloppsröret så får du ju mottryck i röret när du spolar (om du inte har en bra avluftning vid huset).

• Gilla
bonnier
  • Laddar…
Själva brunnen där pumpen finns är en glasfiberarmerad helgjuten historia, så där borde väl inget vatten komma in utifrån tycker jag. Får se vad installatören säger imorgon, om det inte är något denne kan fixa snabbt känns det som jag måste beställa hit en tömning pronto, och så får man ta reda varför det fyllts så fort efteråt.

Jag tänker spontat på samma variant som "himmapularen" nämner: något som är fast nånstans i kröken. En vattenslang kan då gå utmärkt att få igenom om man tar tur, medan annat fastnar och rinner trögt. Kanske läge att skruva av toan och kolla? Vi hade det problemet, det visade sig vara ett barn som försökt spola ner en nektarin som inte var god.

• Gilla
Himmapularen
  • Laddar…
Tätningsringen där inkommande rör går igenom kan lätt halka snett och orsaka ett inläckage om det är mycket vatten i marken runt brunnen. Tror inte det lönar sig för dig att tömma pumpbrunnen, det ska ju pumpen själv klara.
En annan möjlighet till att pumpen går hela tiden är att det sitter nått i pumphjulet som sänker pumpens kapacitet så den inte har tillräckligt med tryck för att lyfta upp avloppsvattnet till din 3kammarbrunn och därför heller aldrig lyckas sänka nivån.
Det beror ju helt på brunnens konstruktion hur svårt det är att lyfta ur pumpen för inspektion, på en del är det enkelt men på andra kan man till och med behöva skruva loss kopplingar mm.
Helt klart är i vilket fall att pumpen inte ska gå hela tiden i en pumpbrunn:confused:

Det kan ju ha följt med ett främmande objekt av metall som pumpen fått tag i, om det sen är en vanlig dänkpump (vilket det bör vara) så kan pumphjulet vara söndertuggat. Brukar synas lätt om man kan lyfta upp pumpen.

Men herrejösses, innan TS demonterar hela avloppsanläggningen, låt honom rensa kröken i toan som uppenbarligen har ett stopp:D

• Gilla
MTech och 1 till
  • Laddar…
Så du tycker det är helt normalt med att pumpen går hela tiden ?
OM det finns en avluftning på systemet vid huset (vilket inte framkommit om det finns) då kan jag hålla med dig om att det kan vara stopp i hans "krök" annars beter sig hans "stigande" i toan precis som när det (vid avsaknad av avluftning) inte kommer iväg ordentligt ner genom pipan vid spolning. Är nivån i brunnen över inloppsröret blir det ju då en luftkudde framför spolningen som inte ventileras ut i brunnen.

...vad jag menar är att man behöver inte ge sig på lobotomi utan att kanske ta en Treo först:)

• Gilla
larsson r och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar och förslag! Entrepenadfirman som installerade anläggningen var här under dagen och tömde brunnen och hade som teori att infiltrationsbädden hade frusit. Pumpen kunde inte pumpa över vattnet till bädden, nivån blev för hög och därav vårt problem. Som jag skrev tidigare så funkade det bra från ett av husen på tomten, men det ligger lite högre och avluftningen finns även i anslutning till det huset. "Problemhuset" är anslutet till samma avloppsledning men har längre till den gemensamma avluftningen.
Nu funkar det ok eftersom det är tömt men jag ska hålla koll om det släpper när det tinat mer eller om firman får göra återbesök.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus

Jag är ledsen att påpeka det men en infiltrationsbädd ska inte kunna frysa för den skall ligga på frostfritt djup.
Om man lagt den så högt att den kan frysa så är den felprojekterad.
Det kan även vara så att man har en hög grundvattennivå som gör att man inte blir av med vattnet och då är den tyvärr också fel projekterad.
Ditt beskrivna fel med svårigheter att spola ut är ganska typiska när brunnen är fylld pga tex som i ditt fall när man inte blir av med vattnet i brunnen.
Jag skulle inte väntat för att se om det blir bättre för det kommer det säkerligen att bli när antingen tjälen släpper eller grundvattennivån sjunker och då kommer entrepenören att slå sig för bröstet och tycka att allt är frid.
Ditt problem kommer med 100 %säkerhet tillbaka nästa vår och då är han inte lika villig att ta en reklamation för då heter det att infiltrationen har satt igen och det ligger inte inom reklamations möjligheterna.
Har entrepenören gjort en riktig grundundersökning innan man byggde infiltrationen??

• Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Sitter brunnen före eller efter din trekammarbrunn/reningsanläggning?
Om den sitter före reningen och bädden är frusen borde den ju pumpa upp avloppet till reningsanläggningen så att det svämmar över där?
Kollade dom att din pump var ok ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.