18 415 läst ·
14 svar
18k läst
14 svar
Knäppande ljud avlopp vid tömmning
När vi spolar i toa eller duschar i badrummet på 2:a våning hörs ett knäppande ljud i taket på toan på 1:a våning där avloppröret viker ned från att ha gått inuti taket till att gå vertikalt längs med väggen för att sedan gå ned i grunden o förena sig med röret från toa på 1:a vån. Lite luddigt kanske men svårt att beskriva.
Det knäpper intensivt precis när första bursten med vatten kommer typ som när man spolar. Låter jag dusch o handfat rinna så knäpper det intensivt ett par sekunder för att sedan bli mer sällan och till sist slutar det.
Tror inte vi har ett läckage men detta är ändå nått som gnager. Vet ju att det kan knäpp pga rörelser i rör (typ varmvatten rör som utvidgar sig etc)
Det jag undrar egentligen är om någon känner igen fenomenet?
Behöver jag vara rädd att det ändå är ett läck fast det verkar ologiskt? Menar att om knäppandet skulle vara ett droppljud så skulle fallhöjden behöva vara minst 1m för att det skall låta så starkt.
Det knäpper intensivt precis när första bursten med vatten kommer typ som när man spolar. Låter jag dusch o handfat rinna så knäpper det intensivt ett par sekunder för att sedan bli mer sällan och till sist slutar det.
Tror inte vi har ett läckage men detta är ändå nått som gnager. Vet ju att det kan knäpp pga rörelser i rör (typ varmvatten rör som utvidgar sig etc)
Det jag undrar egentligen är om någon känner igen fenomenet?
Behöver jag vara rädd att det ändå är ett läck fast det verkar ologiskt? Menar att om knäppandet skulle vara ett droppljud så skulle fallhöjden behöva vara minst 1m för att det skall låta så starkt.
Har ett synligt rör i källaren som knäpper och det verkar bero på att det ligger mot en bräda. Uppenbarligen rör det sig lite, särskilt när man spolar ut varmvatten. Stämmer väldigt bra med din beskrivning, knäpper intensivt när man börjar spola och sedan lugnar det ner sig. Inga läckage vad jag har sett.
Hej
Har läst inläggen om detta med knäppande rör. Jag kunde inte göra en bättre beskrivning själv än vad ketzer har gjort. Vi har exakt detta problem som ni beskriver. Frågan är om det är någon som åtgärdat ljudet och löst det? Hur har ni gått till väga.
Har läst inläggen om detta med knäppande rör. Jag kunde inte göra en bättre beskrivning själv än vad ketzer har gjort. Vi har exakt detta problem som ni beskriver. Frågan är om det är någon som åtgärdat ljudet och löst det? Hur har ni gått till väga.
hade samma knäppande i tvättställskomoden då avloppsröret från handfatet som går igenom 2 hyllplan låg emot kanten på hålet.
när man då spolar varmvatten expanderar och rör sig röret lite emot träet, det var bara å flytta lite åp röret så upphörde det, värre är det i väggar å tak å flytta på röret lite.
logiskt sett så borde det ju bli mindre knäppande om du spolar vatten med samma temperatur som röret har å då kunna utsluta läckage, om du nu kan mäta tempen på röret
när man då spolar varmvatten expanderar och rör sig röret lite emot träet, det var bara å flytta lite åp röret så upphörde det, värre är det i väggar å tak å flytta på röret lite.
logiskt sett så borde det ju bli mindre knäppande om du spolar vatten med samma temperatur som röret har å då kunna utsluta läckage, om du nu kan mäta tempen på röret
Redigerat av moderator:
Jag hade några gryma knackningar i min lägenhet som jag bodde i. När grannen ovanför börja använda varm vatten och rören började expandera. Va så högt att jag vaknade på morgnarna och trode att det var någon som slog på dörren...
Till sist fick jag nog och genom en inspektions lucka in till där stammen av avlopp och vatten går igenom sprayade jag CRC 5-56 på rören så att det rann neråt....och det försvan!!! d^_^b tydligen kunde rören röra sig mjukt när de expanderade då....
Kan tillägga att de som gjort stambytet döpte jag till "Humle och Dumle" hade tummarna mitt i händerna diverse läckage m.m så jag tror inte att det var rätt installerat :@
Till sist fick jag nog och genom en inspektions lucka in till där stammen av avlopp och vatten går igenom sprayade jag CRC 5-56 på rören så att det rann neråt....och det försvan!!! d^_^b tydligen kunde rören röra sig mjukt när de expanderade då....
Kan tillägga att de som gjort stambytet döpte jag till "Humle och Dumle" hade tummarna mitt i händerna diverse läckage m.m så jag tror inte att det var rätt installerat :@
Tack för förslag på lösningar när det gäller knäppande ljud. Håller på att bli galen på detta ljud när man spolat varmt vatten. Det verkar stämma med det ni skriver att pvc rör utvidgar sig mycket, problemet är i stort sett borta under sommaren när det är varmt ute. Avloppsröret (stammen) ligger i ytterväggen upp till andra våningen så det blir ju temperaturskillnader. Får ta fram motorsågen och göra en inspektionslucka
. Den sitter nämligen på första våningen vid golvet. 2.40 i takhöjd så det behöver vara ett långt sprutmunstycke för att smörja med något.
Medlem
· västra götaland
· 401 inlägg
Fick ni någon lösning på detta?
Återupplivar gärna denna tråd igen.
Vi har flyttat in i en bostadsrätt där stammen går i vårt skafferi inbyggt i en låda. Vid vissa tillfällen (troligtvis i samband med grannen som spolar vatten) så börjar det knäppa ljudligt. Ungefär som att någon knackar i trägolvet med ett verktyg. Till en början med väldigt korta intervall och sen mer sällan till att slutligen dö ut efter några minuter. Huset är från 1940 och fyra våningar högt och vi bor på första våningen. Oklart vem som spolar och om det är varmt eller kallt vatten då vi inte har direktkontakt med grannarna ovanför.
Vi har varit i kontakt med föreningen och det är ett fortsatt mysterium. Någon som fått ordning på detta?
Vi har flyttat in i en bostadsrätt där stammen går i vårt skafferi inbyggt i en låda. Vid vissa tillfällen (troligtvis i samband med grannen som spolar vatten) så börjar det knäppa ljudligt. Ungefär som att någon knackar i trägolvet med ett verktyg. Till en början med väldigt korta intervall och sen mer sällan till att slutligen dö ut efter några minuter. Huset är från 1940 och fyra våningar högt och vi bor på första våningen. Oklart vem som spolar och om det är varmt eller kallt vatten då vi inte har direktkontakt med grannarna ovanför.
Vi har varit i kontakt med föreningen och det är ett fortsatt mysterium. Någon som fått ordning på detta?
Medlem
· västra götaland
· 401 inlägg
Hej!W wima91 skrev:Återupplivar gärna denna tråd igen.
Vi har flyttat in i en bostadsrätt där stammen går i vårt skafferi inbyggt i en låda. Vid vissa tillfällen (troligtvis i samband med grannen som spolar vatten) så börjar det knäppa ljudligt. Ungefär som att någon knackar i trägolvet med ett verktyg. Till en början med väldigt korta intervall och sen mer sällan till att slutligen dö ut efter några minuter. Huset är från 1940 och fyra våningar högt och vi bor på första våningen. Oklart vem som spolar och om det är varmt eller kallt vatten då vi inte har direktkontakt med grannarna ovanför.
Vi har varit i kontakt med föreningen och det är ett fortsatt mysterium. Någon som fått ordning på detta?
Det är alltså röret som expanderar av temperaturskillnader. Det man kan göra är att frilägga det så gott det går, jag renoverade mitt badrum och då la vi isolering runt röret som sen byggdes in och kaklades. Dock skulle jag gjort ett större hål i taket, för där går röret fortsatt emot och där knäpper det ibland.
Så ge röret utrymme att expandera fritt så slipper du knäppandet
Klicka här för att svara