Hej.

Jag monterade dubbla helglasade altandörrar förra sommaren i mitt hus från 1906. Självklart så sätter sig huset varje år sommar och vinter så att även den nya entredörrn måste justeras.
Altandörrarna gick smidigt utan knak och knäppningar innan vintern men nu smäller det och knakar samt att den känns tyngre att stänga och öppna.
Kan det vara karmskruvarna som måste justeras eller är det gångjärnen som är boven? Då jag själv känner mig novis på detta så undrar jag om det är snickare jag ska anlita för att ställa in dörrarna så de inte spräcker glasen av spänningarna.

Mvh//Ola

Dom dörrarna är riktigt tunga och nog kanske 3 gångjärn på dom. Det är då viktigt att dom mallar i linje. Kan var så att efter vintern så har något rört sig i infästningen och inte vill gå tillbaka på grund av tyngden. Kan vara knepigt att få till det, om an inte riktigt vet hur man gör med karmskruvar. Har du ett långpass eller en riktigt rak bräda. Lägg den mod gångjärnen och se om något av dom inte mallar. Öppna sen för fullt och gör lika och se om du kan se något. En riktig snickare klarar, helst av inredningstyp.
Knaket blir om gångjärnen inte mallar, dom går lite snett. Kanske behövs ytterligare karmskruv för att hålla på plats.

• Gilla
OlaLindström
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.