Hej! Har en trekammarbrunn uppbyggd enligt bifogad skiss. Markerat inloppsrör sitter ju i vägen på ett sätt som gör att det lätt blir stopp. Likaså svårt för spolare och slamsugningen att göra sitt jobb. En kunnig på området sa att det nog inte borde vara några problem att knacka bort röret. Tänkte fråga runt först. Vilken funktion fyller egentligen röret? Vad är risken om jag knackar bort det? Kan brunnen och röret återställas på nåt sätt om jag brytit mot några regler och krav?
Det du markerat, om det är det gråmarkerade, är vad jag kallar utloppsrör. Det sitter där för att hindra ytslammet, som ibland flyter omkring, från att komma ut i infiltrationen och sätta igen den. Så jag förstår verkligen inte varför du vill ta bort t-röret för då får du problem med infiltrationen. Sen är det inte godkänt heller.
Om inte spolaren reder ut att tömma så kanske du skall leta efter en annan som tömmer för så här ser det ut i alla trekammarbrunnar.
Om inte spolaren reder ut att tömma så kanske du skall leta efter en annan som tömmer för så här ser det ut i alla trekammarbrunnar.
Om du får stopp i utloppsröret har du problem med din brunn, för det är vad du markerat.
Utloppsröret ska gå till en fördelningsbrunn och sedan ut i infiltrationen.
Det är inte så att du har stopp från trekammarbrunnen ut till fördelningsbrunnen eller vidare att du får dålig avrinning från din brunn.
Den kunniga personen, var det hur en avloppsanläggning fungerar eller hur man knackar bort ett rör, utifrån svaret bör det varit det senare
Utloppsröret ska gå till en fördelningsbrunn och sedan ut i infiltrationen.
Det är inte så att du har stopp från trekammarbrunnen ut till fördelningsbrunnen eller vidare att du får dålig avrinning från din brunn.
Den kunniga personen, var det hur en avloppsanläggning fungerar eller hur man knackar bort ett rör, utifrån svaret bör det varit det senare
Tack för era svar. Förstår naturligtvis att en trekammarbrunn är byggd på ett visst sätt och att det inte bör tas bort delar. Samtidigt kom tipset att knacka bort utloppsröret från auktoriserad personal med koll, därför jag ville fråga runt. Men jag vet mer nu. Tack.
Måste bara av ren nyfikenhet fråga vad du menar med "auktoriserad personal" och i första inlägget "en kunnig på området"Lottaaa skrev:
Det finns väl ingen auktorisering för brunn byggare, men ännu mer förvånad skulle jag bli om någon som arbetar professionellt och ännu värre om det är någon inspektör från tex kommunen som skulle råda dig att slå sönder t-röret till utloppet.
Använde en skiss från bildsökning "Trekammarbrunn".... Har inte tittat närmare på skissens in och ut utan det gäller alltså ett rör som liknar det på bifogad skiss, sitter närmast bostadshuset och är vid den delen som kommer IN i brunnen. Ber om ursäkt för missvisande skiss, men markerat rör sitter alltså vid inloppet. Fortfarande inte rekommenderat att ta bort det?
Om du är absolut bombsäker på att det är ditt INLOPPSRÖR som har ett t-rör så kan du ta bort det. Du ska INTE ta bort ev. t-rör från utloppssidan av brunnen. (Det får inte bli fel här, därför har jag betonat vissa saker extra.)
Precis som parkway skriver så är det möjligt att göra det på inloppet om du är säker på att det är inloppet.
Men det finns en viss risk att om du har inlopp och utlopp i nästan samma höjd och du av en eller annan anledning får vattennivån i brunnen i samma nivå med inloppet så kan den "kaka" av slamm på ytan sätta stopp i ditt inlopp. Det går att peta/knacka bort men detta måste du ha lite koll på innan du sätter igång med att knacka bort röret.
För t-röret bidrar till att kakan av slamm inte lägger sig precis i inloppet.
Men det finns en viss risk att om du har inlopp och utlopp i nästan samma höjd och du av en eller annan anledning får vattennivån i brunnen i samma nivå med inloppet så kan den "kaka" av slamm på ytan sätta stopp i ditt inlopp. Det går att peta/knacka bort men detta måste du ha lite koll på innan du sätter igång med att knacka bort röret.
För t-röret bidrar till att kakan av slamm inte lägger sig precis i inloppet.
Tack för era svar och väldigt säker på att markerat t-rör sitter vid inloppsröret. Dock har jag sämre koll på det där med samma höjd. Men det är just med den här "kakan" på själva t-röret vid inloppet som slamsugningens tips kom. Att ta bort röret. Ska ha dit nån slags spolning till hela avloppet och tar nästa steg efter det.
Klicka här för att svara