GTS 10 XC har väl gjort sitt jobb för mig(bytt allt på huset och stuga), finns insats till fräs med. Gäller att man har en uppsättning klingor så man kan anpassa utifrån vad man vill klyva eller bearbeta.
Köp(y)

• Gilla
Big builder och 3 till
  • Laddar…
A
L lodin92 skrev:
När jag kom in på solohyveln måste jag passa på fråga något jag länge funderat på. Stålen ska alltid monteras parvis för motverka obalans. Hyveln profilerar ju 230mm, men kan jag då i verkligheten bara hyvla golvlister som är 230mm-profilensbredd (så parstålen ryms utanför ämnen) Ex den andra sockellisterna på denna bild skulle bara bli ungefär hälften av 230mm?
Lite osäker på vad du menar, men när man pratar parvis om frässtål så avser man ju ett till på motsatta sidan axeln, inte i längsled.

Nu har jag inte så mycket praktisk erfarenhet av snickeri men gillar det teoretiska, dvs kolla massa videos och drömma om att få tid till projekt :cool: Men vill slå ett slag för Skil 1340 AA som finns på bauhaus för 3000:-. Av alla (bygg)bordssågar jag kollat är den tveklöst mest prestanda för pengarna. Har en själv och är mycket nöjd. Har inte hittat något som motiverar att betala runt 5000 extra för t.ex. bosch 10 xc eller dewalt 7492.

• Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
mowatom skrev:
Lite osäker på vad du menar, men när man pratar parvis om frässtål så avser man ju ett till på motsatta sidan axeln, inte i längsled.
Aha så dum jag känner mig, utgick från att man alltid satte på motsidan axel men även att du behövde i längsled.

Jag använde en sådan här Elu bygg/bordssåg när jag panelade och byggde ett helt hus för ett par år sedan.
Otroligt smidigt att med rimlig precision klyva bräder till allt möjligt. Panel, foder etc.
När 95% av jobbet var gjort lade motorn i den av och jag fick klyva lite med en ny blå bosch cirkelsåg med mothåll. En mardröm i jämförelse. Bordscirkelsåg på tre ben utomhus på asfalt. Verktyg med sågblad, använd för snickeri och träbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Införskaffade en Metabo bordssåg TS254 för ett par år sedan för liknande övningar som TS funderar på, dvs byggsnickeri. Till sådant fungerar den bra, och den tycks bli mer och mer använd ju mer jag inser vad den kan göra (bättre än andra alt som står mig till buds).
Precisionen är bra, det är mest en fråga om att lära sig hur man ska göra för olika saker och vilka små "tillbehör" och fix och tricks som behövs/går att ordna för att få till det man vill.
Ämnesstöd/rullstöd för det mesta egentligen då det inte är så mkt mtrl för hussnickrande som bara är ngn meter kort. Dock fungerar det mesta tillräckligt bra, så man kan improvisera och fulsnickra hjälpmedel. Har min stående i en box i stallet tillsvidare i brist på bättre ställen. Där har en uppställd skottkärra med en lagom tjock regelstump på fungerat som "rullstöd" för längre brädor och reglar som sågats.
Senast för ngn månad sedan falsade jag ett par fönsterfoder i sågen, precis som TS beskrev. Alternativet hade varit fräsen, men med en liten handöverfräs så är ju frässtålen så löjligt små att allt tar en fruktansvärt lång tid att fräsa. Med sågen gick det snabbt och lätt.
Vad gäller precisionen så lär man sig sin sågs svagheter, och också oftast hur man kan motverka dem. Så länge man inte är en petimeter som vill ha ett utseende och finish och tolerans på bitarna som om de vore industriellt serietillverkade så är resultatet "good enough".
Sedan är det en väsentlig fördel med portabla maskiner just när de används för byggändamål. Som ägare till en liten gård så kan jag konstatera att mkt tid går åt till att trava fram och tillbaka mellan/runt/igenom olika byggnader och/eller upp och ner för trappor/stegar/byggställningar. Att vid lämpligt byggväder kunna ta med sig hela verktygsparken till där man för tillfället gör en insats är guld värt.

• Gilla
PeterFalun och 1 till
  • Laddar…
Köp en Dewalt bordsåg. Jag gjorde en grundlig research innan mitt köp för några år sedan och Dewaltens anslag sitter fast både fram och bak så är stabil och enkel att ställa in exakt mm (vilket funkat kanon från start). Finns alltid något projekt där jag behövt den.

• Gilla
Bäckström92 och 1 till
  • Laddar…
B BäverBerra skrev:
Köp en Dewalt bordsåg. Jag gjorde en grundlig research innan mitt köp för några år sedan och Dewaltens anslag sitter fast både fram och bak så är stabil och enkel att ställa in exakt mm (vilket funkat kanon från start). Finns alltid något projekt där jag behövt den.
Skil 1340 AA har samma typ av anhåll och kostar mindre än hälften :)

• Gilla
K_H
  • Laddar…
T Trafikverket1 skrev:
Skil 1340 AA har samma typ av anhåll och kostar mindre än hälften :)
Det verkar vara något nästan religiöst över Skilsågare och det är ju skitbra att folk är nöjda. Jag har klämt på den då jag blev nyfiken av allt beröm. Visst är det väldigt mycket såg för pengarna och "samma typ av anhåll", men jag upplevde inte anhållet som lika stabilt som det jag hade på min DeWalt.

• Gilla
TriNitro och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Det verkar vara något nästan religiöst över Skilsågare och det är ju skitbra att folk är nöjda. Jag har klämt på den då jag blev nyfiken av allt beröm. Visst är det väldigt mycket såg för pengarna och "samma typ av anhåll", men jag upplevde inte anhållet som lika stabilt som det jag hade på min DeWalt.
Anhållet tyckte jag var exakt lika stabilt som min förra DW745. Men i övrigt är det ju mycket mer plast och smäckig känsla över skil. Ska man ha en såg för att slänga i och ur bilen och använda ofta hade jag inte valt skil.

Jag kan ha förskönat dewalten i minnet, så du kan ha rätt. Å andra sidan sålde jag den för att skaffa något ännu stadigare, så jag kan vara fel person att ha åsikter.

S
Du verkar ha lite plats och intresse för att göra mer än klyva lister så satsa på en justersåg.
Finns många begagnade manuella Altendorf F45 att köpa. Hittar du en som man kan vinkla klingan på kommer du inte behöva en annan såg så länge du inte ska jobba yrkesmässigt.

Altendorf F45 är väl bland det bästa som finns men den kräver mycket utrymme.
En liten justersåg till exempel Rapid eller Stenberg (minns inte modellbeteckning) eller Ejca L18 eller Wadkin-Bursgreen 10" eller 12" AGS skulle vara mer lämpad tror jag. Jag tar oftast till i överkant när jag köper verktyg men någon måtta skall det vara.

Oldboy Oldboy skrev:
Införskaffade en Metabo bordssåg TS254 för ett par år sedan för liknande övningar som TS funderar på, dvs byggsnickeri. Till sådant fungerar den bra, och den tycks bli mer och mer använd ju mer jag inser vad den kan göra (bättre än andra alt som står mig till buds).
Precisionen är bra, det är mest en fråga om att lära sig hur man ska göra för olika saker och vilka små "tillbehör" och fix och tricks som behövs/går att ordna för att få till det man vill.
Ämnesstöd/rullstöd för det mesta egentligen då det inte är så mkt mtrl för hussnickrande som bara är ngn meter kort. Dock fungerar det mesta tillräckligt bra, så man kan improvisera och fulsnickra hjälpmedel. Har min stående i en box i stallet tillsvidare i brist på bättre ställen. Där har en uppställd skottkärra med en lagom tjock regelstump på fungerat som "rullstöd" för längre brädor och reglar som sågats.
Senast för ngn månad sedan falsade jag ett par fönsterfoder i sågen, precis som TS beskrev. Alternativet hade varit fräsen, men med en liten handöverfräs så är ju frässtålen så löjligt små att allt tar en fruktansvärt lång tid att fräsa. Med sågen gick det snabbt och lätt.
Vad gäller precisionen så lär man sig sin sågs svagheter, och också oftast hur man kan motverka dem. Så länge man inte är en petimeter som vill ha ett utseende och finish och tolerans på bitarna som om de vore industriellt serietillverkade så är resultatet "good enough".
Sedan är det en väsentlig fördel med portabla maskiner just när de används för byggändamål. Som ägare till en liten gård så kan jag konstatera att mkt tid går åt till att trava fram och tillbaka mellan/runt/igenom olika byggnader och/eller upp och ner för trappor/stegar/byggställningar. Att vid lämpligt byggväder kunna ta med sig hela verktygsparken till där man för tillfället gör en insats är guld värt.
Ja jag fräste ju ut för de 24 ytterbågarna
och de tog ju sin stund så för innerbågarna hade de varit smidigt att slippa överhandsfräsen. Förutom regelvirke så byggs de mesta med kilsågat så ser inge jätte behov av att ha sågen på arbetsplatsen. Men efter den här tråden känns det som en justersåg skulle passa mig bättre, men de får vänta tills jag gjutit i ladugården och har en färdig uppställningsplats.

Aha, det gamla välkända "jag ska bara..."-tricket. :)

Nå, då tycks tråden ha varit framgångsrik i att hjälpa att definiera behovet. Det är steg ett i ett bra verktygsköp, eller för den delen i det mesta man gör så är det bra att definiera vilka behov man har. Sedan finns ju trådar om verktygsköp då många av oss tycker om verktyg för deras/vår egen skull, och då finns det ju inga felköp... :p

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.