Behov:
Ibland har jag behov av att klyva stora mängder virke rationellt då det krävs udda dimensioner. Om jag får möjlighet att skaffa en listhyvel längre fram så som jag planerar så blir det en hel del ämnen som skall klyvas för det ändamålet.
Logosol KS 150 med matningsbord http://www.logosol.se/store/logosol-klyvsag-ks150.html skulle vara en fullkomligt idealisk maskin för behovet men det handlar om alldeles för mycket pengar.

Maskin:
Då jag hittade den här klyvsågen stående invuxen i en videbuske med mossa på bordet såg jag ju att den skulle fylla behovet och köpte den för 20 euro. Sedan blötte jag loss alla fastrostade skruvar och putsade rosten av underredet och målade det. Smälte babbiten ur lagren och ordnade med en ny axel och köpte en begagnad 7,5kW elmotor och skaffade remskivor för tredubbel B-rem. Köpte ett begagnat industri-rullbord på skroten att bygga om till matningsbord.
Sedan stannade projektet av hälsoskäl.

Nu funderar jag på att ta itu med klyvsågen igen någon timme om dagen vid sidan av sjukgymnastiken...... och nu funderar jag på en massa olika frågor.
Går det att köpa ett vanligt matarverk för vertikalfräs och montera dit eller skall jag bygga ett matarverk av Logosol-typ? Hur bör ett bra anslag vara beskaffat så att maskinen arbetar effektivt? Skall det vara rullar i anslaget?
Vad tror ni om klingskyddet?

Tacksam för förslag och ideer. Jag hoppas någon på forumet har erfarenhet av halvindustriella klyvsågar.

• klyvsåg1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett "vanligt" matarverk kommer att fungera utmärkt.
Sätt det efter klingan, men du måste då handmata första biten fram till matarverket.

Protte

Jag skulle ha föreslagit att ha matarverket före klingan. Varför är det bättre att ha det efter?

Då blir det att springa runt maskin och dra ut virket, sedan tillbaka och lägga i nästa, även om nästa bit kan putta ut föregående.
Nä jag skulle sätta verket efter klingan.

Protte

Med tanke på arbetsflödet har prototypen rätt....... men på en kraftig såg måste man ju klyva med kort anslag om den inte skall slå tillbaka med enorm kraft när någon bit börjar dra sig.

Blir det inte svårt att hålla virket pressat mot anslaget om man har matarverket en meter bortom ändan på anslaget?

Kanske du behöver två matare? Eller nån sorts mackapär framför klingan som trycker ämnet mot anhållet så får mataren dra igenom det från andra sidan. På en bordssåg skulle jag kalla det för en feather board, men i detta fall något grövre, mera industriellt i skala. Kanske med rollers.

Eller ett verk med 4 eller 5 hjul där man tar bort ett just där klingan sticker upp.
Endera får man köra verket lite snett eller en fjädrande påtryckare mot anhållet.

Protte

prototypen skrev:
Eller ett verk med 4 eller 5 hjul där man tar bort ett just där klingan sticker upp.
Endera får man köra verket lite snett eller en fjädrande påtryckare mot anhållet.

Protte
Nej det går inte. Klingan skall vara 60 cm i diameter och går inte att reglera i höjdled så den sticker upp 20 cm högt. En sådan klinga som sticker upp genom en tunn bräda skulle inte rymmas i utrymmet efter ett borttaget matarverkshjul och föresten skulle jag inte våga gå i närheten av den utan att ha ett rejält klingskydd över den uppstickande delen.

Går det inte ställa höjden så är det svårt, men håll med att ett matarverk är ett rejält klingskydd.

Men då får du göra som LOGOSOL kör verket från sidan, risken är att det klämmer när klingan går genom.

Protte

Ja på en liten klinga skulle matarverket vara ett perfekt skydd. Det har du rätt i.

Jag tror nog jag satsar på att ha matarverket före klingan på traditionellt vis.

En annan sak jag funderar på är klingskyddet. Borde det vara styvt och inställbart i höjdled med vev? För att hindre en bräda att kastas upp.

Du har väl klyvkniv?

Ja självklart måste jag konstruera någon sorts klyvkniv.

Det krävs ett ganska kraftigt matarverk och dom som sitter på till klyvsågar både till band sågar eller klingsågar har sällan drivrullar av gummi utan räfflade i metall. Så jag är lite tveksam till att ett matarverk för fräsar skulle räcka om du vill klyva 15 cm ek med bra hastighet.
Jag har vid flertalet tillfällen sett kapsågar med matarverk på div auktioner för en mycket billigare peng än vad ett nytt matarverk kostar och då menar jag matarverk för fräsar. Men det kände du förmodligen redan till.

Du får väl konstruera ett eget?. Måste finnas någon som lagt ut något på you tube.

Ja det är just det här som bekymrar mig och som jag hoppades att någon på forumet skulle ha erfarenheter av...... för tyvärr är det ganska mycket arbete att bygga ett bra matarverk.

Nu har jag kommit igång med sågrenoveringen. Börjat svetsa ihop spånkåpan som kommer kring klingan och så har jag beställt babbit till nya lager.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.