F
Vi har laminat överallt förutom i ett rum med gammal och ful ekparkett. Nu vill vi lägga samma laminat även där och funderar på tillvägagångssättet. Rummet i anslutning till parketten har laminat och är ca 5mm högre än parketten. Så idag sitter det en nivålist mellan rummen. Under allihopa är det gjuten platta. Så vi ser 2 alternativ:

1. Tar bort det gamla golvet och lägger laminatet ovanpå vanlig foam. Problemet här är dagens parkett är 15mm och laminaten är bara 7mm. Så laminat+foam blir kanske 9mm bara? Så nivån kommer bli värre än det var tidigare, dvs 14mm.

2. Låter det gamla golvet ligga kvar och lägger nytt ovanpå. Då kommer höjdskillnaden bli på andra hållet istället, ca 4mm. Lägger man papp istället för foam skulle man spara någon mm iaf. Någon nackdel med papp istället för foam? Risk att laminaten delar sig när parketten rör sig?

• Laminatgolv ligger ovanpå gammal ekparkett, visar jämförelse mellan de två golvtyperna och deras skilda texturer och färger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Magnus E K
Foam ger bättre stegljudsdämpning än papp.

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
BirgitS
I och med att foamen är 1-2 mm tjockare och porösare så tar det upp små ojämnheter bättre än vad lumppappen gör.

Båda lagren glider bra mot varandra även med lumppapp.

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
Hur gör man med skarven? Jag tänkte först en nivålist typ denna: https://www.byggmax.se/nivålist-p140506

Men kan bli svår att fästa.
Det svarta där är klinkers och sen betong.
Skarv mellan ett ljust trägolv och ett mörkt klinkergolv med synlig betong mellan, en konstruktion söks för att täcka skarven.
Skapa konto

Limma på en trälist kanske? Eller återanvända den gamla som var skruvad i golvet. Men jag tyckte inte den var så snygg.
Trägolv möts av klinkerplattor med en trälist som skarv, fäst med skruvar vid golvet.
Skapa konto

BirgitS
Det finns tunna övergångs- och nivålister i olika färger och mönster. Det finns åtminstone övergångslister (för samma höjd) som sitter med dubbelhäftande tejp, men hur det är med nivålister vet jag inte.

Om du vill ha en trälist så fundera på en som är bredare och mer ser ut som en tröskelplatta och täcker hela området mellan väggarna.

F
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns tunna övergångs- och nivålister i olika färger och mönster. Det finns åtminstone övergångslister (för samma höjd) som sitter med dubbelhäftande tejp, men hur det är med nivålister vet jag inte.

Om du vill ha en trälist så fundera på en som är bredare och mer ser ut som en tröskelplatta och täcker hela området mellan väggarna.
Får nog se hur det blir först. Känns tveksamt att klister håller på sikt. Och antagligen drar det sönder toppskiktet på laminaten om det är tillräckligt starkt.

BirgitS
Våra övergångslister, med dubbelhäftande tejp, som sattes in för 8 år sen sitter fortfarande på plats. Den ena är tejpad på parkett, men jag vet inte om den andra är tejpad på parkett eller på klinker. Det är ju sällan man går på den och ändå mer sällan att man stöter till den.

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
BirgitS BirgitS skrev:
Våra övergångslister, med dubbelhäftande tejp, som sattes in för 8 år sen sitter fortfarande på plats. Den ena är tejpad på parkett, men jag vet inte om den andra är tejpad på parkett eller på klinker. Det är ju sällan man går på den och ändå mer sällan att man stöter till den.
Har fått golvet lagt nu. Men höjdskillnaden är några mm över än rummet bredvid. Så jag lyfte försiktigt på det lägre golvet och petade in en extra remsa skum så nu är de nästan i våg. Dock är det nya golvet rätt flexibelt och rör sig mycket i själva dörrspringan. Ska testa med en självhäftande list imorrn men jag förblir tveksam till att det håller när det rör sig såhär mycket.

En eventuell tröskelbräda eller dylikt vill jag ju helst ha i dörrhålet och då får jag skruva den i 7mm laminatet, kanske är tillräckligt?

Redigerat:
BirgitS
Det är nog bäst att få båda golven stadiga och då tror jag att lumppapp (1 mm tjock, 1-3 lager) eller någon hård skiva (3 mm board) är bättre än foam som brukar sjunka ihop med tiden.

F
Hmm kanske Masonit då. Men det hjälper ju inte att få ner det nya golvet.

Redigerat:
BirgitS
Nej, om det nya golvet ska bli lägre måste du ju lägga om det och ändra underlaget så att det kommer ned till rätt nivå.

F
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, om det nya golvet ska bli lägre måste du ju lägga om det och ändra underlaget så att det kommer ned till rätt nivå.
Ja lägga om det är inte aktuellt nu.

Det märkliga är om jag lyfter på det gamla försiktigt så saknas det ca 5cm skum. Så det gamla lutar neråt åt det nya.
Vattenpass på träplanka visar nivåskillnad mellan gammal och ny del.
Skapa konto

Jag provade stoppa in en 5cm remsa men då blir det ojämnt längre ut och värre.
Vattenpass på ett trägolv visar nivåskillnad mellan två delar av golvet.
Skapa konto

Satte listen jag hade och lite skum under. Det blev ganska bra ändå. Dock sett att t ex bauhaus har nivålister för 3mm t ex så en sån hade nog funkat bättre. Eller en bredare trälist. Blev lite extra besvärligt att skruva då det ju är klinkers och betong under. Så jag kapade skruvarna så de gick igenom 7mm laminaten. Får se om det håller. Provade dubbelhäftande tejp men glappet är för stort för att det ska funka.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.