Undviker att använda stämjärn eftersom jag inte kan använda dom på ett bra sätt, försöker lösa uppgifterna med diverse andra verktyg, där överhandsfräsen ofta kommer till bruk, men det är klumpigt och oprecis när det blir frågan om små urtag osv, så nu måste jag lära mig använda stämjärn som en riktig möbelsnickare.
Jag har en träklubba (se bild) och en uppsättning vanliga stålhammare av olika storlekar/ vikter samt en rad med nylon/ plastklubbor med eller utan "antistuds" men inget av verktygen känns optimalt för att "knacka" på ett stämjärn. En stålhammare ger bra driv men känns barbariskt att driva på ett stämjärn med, speciellt nu när jag köpt på mig nya fina stämjärn. Ofta försöker jag klara mig med bara handkraft, men är det mycket/ djupt som ska avverkas blir det för ömt i händerna.

Så... några tips på bra "slagdon"/ klubba?

• träklubba.jpg
Redigerat:
Undrar någon varför sådana träklubbor är cylinderformade så är det för att man kan hålla blickan på där man skär och slippa fundera på hur klubban ligger i handen/träffar järnet.

Mest vid bildhuggeri etc som man använder dylika.

/Kent

Japanska hammarna har jag också kollat på, de verkar intressanta.
Träklubban har jag också sett i olika sammanhang och nu fick jag förklarat varför de ser ut som de gör, men de känns så överdimensionerade och ser tunga ut?

Tyngden gör att stämjärnet avverkar material. Med en tung klubba får du bättre precision jämfört med en lättare där du måste slå hårdare för att få ut samma energimängd.

Gruvberget skrev:
Japanska hammarna har jag också kollat på, de verkar intressanta.
Träklubban har jag också sett i olika sammanhang och nu fick jag förklarat varför de ser ut som de gör, men de känns så överdimensionerade och ser tunga ut?
Träklubban är lättare än en hammare. Tanken är att stämjärnet ska vara så vasst att det behövs väldigt lite kraft för att avverka. Egentligen är det fel att säga att man "slår" på stämjärnet; "knackar" är ett bättre ord.

För övrigt använder jag hammare eller klubba bara på stämjärn som är 13mm eller smalare. Bredare järn anänds för fintrimning mha handkraft.
/B

Här får 16oz Hultafors snickarhammare duga dom gånger detta är aktuellt, oftast blir det lätt knackande och för att få känslan så håller jag även en bit in på skaftet.
Försöker dock alltid först med handkraft.

Träklubba blir det här, ibland stor gummiklubba för plåtslageri, det fungerar också bra. Har inte riktigt lärt mig komma överens med runda klubbor än dock.
Stämjärn som har genomgående stål i skaftet tål förstås otroligt mycket mer.

Eftersom mitt stämjärn är vässat med vinkelslip med kapskiva så brukar det vara handsläggan som åker fram.....

Har en Veritas cabinetmaker's mallet http://www.fine-tools.com/ham1.htm som är en "hybrid" av en träklubba och hammare. Lite tyngre än Bengts japanska hammare, och lite vänligare mot skaftet på stämjärnet (inbillar jag mig). Bra driv är det också. Den funkar bra för mig (för lite grövre arbeten). Använder även liten träklubba när jag vill ha lite mindre kraft. För finlir har jag ibland en Veritas brassmallet (http://www.fine-tools.com/ham1.htm), när handkraft inte riktigt räcker till eller när man behöver ta i så att man får svårt att kontrollera eggen exakt.

Fast ärligt talat klarar man det mesta det med en bra träklubba eller bara händerna. Ska man använda en 16oz hammare bör man nog ha slagtåliga plast skaft på stämjärnen.

/woodchuck

Rekylfri gummiklubba regerar, till allt som man kan behöva en klubba till. Från stämjärn till plåtslageri till att knacka igen locket på bångstyriga datorer.

Brasshead mallet såg riktigt bra ut! Det börjar likna något. Fine-tools verkar intressant överhuvudtaget! Ny sajt att shoppa från :-)

Redigerat:
skalman1 skrev:
Eftersom mitt stämjärn är vässat med vinkelslip med kapskiva så brukar det vara handsläggan som åker fram.....
Sån här livsglädje gillar jag i kontrast till japanska vattenstenar med 8000-korn... d^_^b

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.