Bowman
Helt otroligt, den har alltid startat på max andra draget typ, nu fick jag möjligtvis ett hostande efter Gud vet hur många drag.

Hur kan en maskin funka perfekt, och sen vara helt stendöd?
blir det till att lämna in? Jag vet inte vart man skall börja leta?

Denna modellen har jag, dvs Hondamotorn, och drivning.
http://www.klippo.com/se/produkter/mulching-mowers/excellent-sh/
typ tredje säsongen jag har den nu.
har bytt olja på den varje säsong.
haft den inlämnad en gång då jag råkat luta den och det kom olja nånstans eller vad dom nu sa.
men startade den, men gick dåligt bara.

Jag har nyligen haft av knivarna och slipat dom, men har kört en gång efter det.

Någon som har lust att hjälpa mig?
 
Får du gnista på stiftet?
Testat att starta den med startgas?
är stiftet blött av bensin efter du försökt starta den?
 
Så där har det blivit för mig en gång. Bytte soppa, kollade stift osv innan jag kom på att man ska hålla inne dödmansgreppet......
 
Har du kollat så viren till dödmansgreppet spänns som den ska?
 
Bowman
t-quick skrev:
Får du gnista på stiftet?
Testat att starta den med startgas?
är stiftet blött av bensin efter du försökt starta den?
Nej jag kollade inte stift.
kanske skulle ta och göra det.
kändes som det att konstigt att det skulle hända bara sådär?
 
Bowman
MathiasS skrev:
Så där har det blivit för mig en gång. Bytte soppa, kollade stift osv innan jag kom på att man ska hålla inne dödmansgreppet......

:)
jag höll inne det :)
 
Bowman
Matti_75 skrev:
Har du kollat så viren till dödmansgreppet spänns som den ska?
Nja jag tror det, den spänns i alla fall..
kanske skall kolla lite mer på den, men svårt att veta hur mycket det skall vara.
 
Redigerat:
Ta nu inte illa upp, men står bränslekranen i rätt läge? (har haft ett par kunder som bommat detta) :-)
 
Jag har en Klippo Comet som dör ibland vid körning, då var bussningen i handtaget på dödmansgreppet på den sida vajern sitter (höger) sliten så den hoppar ur hålet vilket medför att dödmansgreppet åker fram några mm och det räcker för att den ska dö.
 
Bowman skrev:
Nej jag kollade inte stift.
kanske skulle ta och göra det.
kändes som det att konstigt att det skulle hända bara sådär?
Det är ju så tändstift fungerar: Antingen funkar det eller inte.
Finns liksom inga mellanlägen.
Har du aldrig haft moppe? Då hade du vetat vad loppa på stiftet är för något.

Kontrollera så här:
1)
Skruva ur stiftet och titta. Sitter det något mellan mittelektroden och metallen runt om.
Det är en "loppa". Bara att peta bort så funkar det.
2)
Med stiftet urskruvat: Anslut tändkabeln, håll stiftets gänga mot motorns gods och dra i snöret.
Här behöver man en hjälpande hand, och skall helst vara i skuggan.
Syns några gnistor? Annars är något fel i stift, tändkabel eller tändspole.

Och sist men inte minst: Har du soppa i tanken :p
 
För att hålla stiftet mot gods kan man använda en startkabel som håller stiftet och är anslutet till gods, då klarar man att samtidigt dra själv.
 
Bowman
boltis skrev:
Ta nu inte illa upp, men står bränslekranen i rätt läge? (har haft ett par kunder som bommat detta) :-)
Haha, ingen fara!
Ja jag provade detta fram och tillbaka med faktiskt, men det verkar stått i rätt läge, den har alltid varit på.
 
Redigerat:
Bowman
Christian Eriksson skrev:
Jag har en Klippo Comet som dör ibland vid körning, då var bussningen i handtaget på dödmansgreppet på den sida vajern sitter (höger) sliten så den hoppar ur hålet vilket medför att dödmansgreppet åker fram några mm och det räcker för att den ska dö.
Ja ok, jag får dubbelkolla detta med då!
 
Bowman
KnockOnWood skrev:
Det är ju så tändstift fungerar: Antingen funkar det eller inte.
Finns liksom inga mellanlägen.
Har du aldrig haft moppe? Då hade du vetat vad loppa på stiftet är för något.

Kontrollera så här:
1)
Skruva ur stiftet och titta. Sitter det något mellan mittelektroden och metallen runt om.
Det är en "loppa". Bara att peta bort så funkar det.
2)
Med stiftet urskruvat: Anslut tändkabeln, håll stiftets gänga mot motorns gods och dra i snöret.
Här behöver man en hjälpande hand, och skall helst vara i skuggan.
Syns några gnistor? Annars är något fel i stift, tändkabel eller tändspole.

Och sist men inte minst: Har du soppa i tanken :p

Jodå, har allt haft moppe :)
Kom inte ihåg att det var så det var dock :) Det var ju inte igår man hade moppe :)
Skall kolla dessa grejerna i eftermidag när jag kommer hem.
Jodå det är fulltankat :)
Tack!
 
Bowman
Kurtivan skrev:
För att hålla stiftet mot gods kan man använda en startkabel som håller stiftet och är anslutet till gods, då klarar man att samtidigt dra själv.
Tack bra tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.