Det var menat som ett skämt... Ska kolla nästa gång jag är i garaget om jag kan lista ut hur de sitter fast...

iSnobben skrev:
Det var menat som ett skämt... Ska kolla nästa gång jag är i garaget om jag kan lista ut hur de sitter fast...
Du får ta av hjulen. Navkapslarna sitter rätt hårt och går oftast sönder när man tar bort dem. De är (förhoppningsvis) lagervara hos alla som servar Klippo och kostar inte så mycket.

Här har du sprängskiss:
http://www.klippo.com/ddoc/KLOI/KLOI2012_AAaa/KLOI2012_AAaa__966774701.pdf

• Gilla
LilleNo
  • Laddar…
Hur slipar man sin gräsklipparkniv på bästa sätt? Har en crosscutkniv om det spelar någon roll...

Min svåger slipar sina med vinkelslip. Jag har inte provat själv. Än.

Jag har använt Dremeln med ett slipstift för metall. Fungerar tycker jag. Tack Nonkan för sprängskissen, nu ser jag vad som behöver monteras bort!

Jag kör också Dremel, med en liten plastvinkeltillsats som hjälp att hålla vinkel. Men den behövs egentligen inte. Följa knivarnas krökningar mot min lilla fjärt-smärgel gick inte alls, Dremeln är väldigt lätt i jämförelse. Nästa gång ska jag prova den lilla biltema-slipgrunkan man sätter på en borrmaskin, bara för att jag har en (kostade nån tjuga, impulsköp).

Hur ser själva slipstiften ni använder ut? Gärna en bild :)

Jag kör mina knivar till både Klippo och åkgräsklippare med bänkslipmaskin, men vinkelslp fungerar också bra. Viktigt är dock att slipa lika på båda skären, annars finns risk för obalans. Kör ni med vinkelharry, spänn fast kniven i skruvstäd och stå inte och nöt för länge då bränner man stålet lätt. Snabba tag på båda sidor funkar fint, kolla sen balansen på en mejselspets.

mekar-anders skrev:
Jag kör mina knivar till både Klippo och åkgräsklippare med bänkslipmaskin, men vinkelslp fungerar också bra. Viktigt är dock att slipa lika på båda skären, annars finns risk för obalans. Kör ni med vinkelharry, spänn fast kniven i skruvstäd och stå inte och nöt för länge då bränner man stålet lätt. Snabba tag på båda sidor funkar fint, kolla sen balansen på en mejselspets.
Tackar för tipset om balanseringen... Använder du vanlig slipskiva på vinkelslipen eller?

iSnobben skrev:
Tackar för tipset om balanseringen... Använder du vanlig slipskiva på vinkelslipen eller?
Varsågoda!:thumbup: Det går alldeles utmärkt med vanlig slipskiva

Att ni tycker mulchingen fungerar dåligt på excellent med honda motor, beror det inte på att den är svagare än b&s o ej då orkar slå sönder gräset?

Har planer på att införskaffa en excellent men blir ju tveksam när man läser era inlägg, vad skulle ni köpt idag istället?

Mina 2 cent:

1. Klipp gräset i tid så slipper man problem. Väntar man till gräset räcker upp över hjulen så blir resultatet kass.
2. Min känsla har varit att jämfört med en Stiga som hade en högre kåpa (uppskattningsvis) så mulchar en klippo lite längre. Jag tänker mig att detta beror på att gräset far ut snabbare på en klippo.

Alternativet till en Klippo Ex skulle vara en robot. Skulle aldrig överväga att köpa någon annan klippare och kommer antagligen inte behöva byta under min livstid heller.....

Har ni erfarenhet av stigas multiklipp också? Någon på forumet tyckte stugan var något bättre på att finfördela gräset, alltså att den slår sönder gräset i mindre bitar. Jaja...får la ta en funderare o sticka ut o kika på vad s finns

Jag bytte kniv på min klippo Comet från den tallriksvariant som satt på till en mulcherkniv. Klipper mycket bättre! Tallriksvarianten bara plattar till gräset om det är långt. Mulcherkniven tuggar sig igenom nästan hur långt gräs som helst.
Och, som någon skrev tidigare, man måste skrapa rent kåpan ibland från fastklibbat gräsklipp. Annars får man gräsklipp som ligger kvar i strängar.

Har du en gammal Comet? För det sitter väl mulcherknivar på alla nya klippare väl?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.