16 569 läst ·
55 svar
17k läst
55 svar
Klippo, eller rättare sagt Husqvarna skrotar den röda färgen osv
Den har jag sedan 15 år och den bara går och går. Startar på första rycket var gång men klipper lite "elakt" om man är petig. När jag köpte den hos "experterna" sa man att det fanns A och B klass B&S motorer, där A var premium. Min skulle givetvis var A.Bocken Bruse skrev:
Jag har kört (rullat) med Klippo många årtionden och tycker att det är mycket bra klippare. Om det sedan är evighetsmaskiner som går i arv i generationer kan man naturligtvis ha åsikter om. Dessutom är det väl en viss skillnad mellan Excellent med B&S-motor och Excellent med Hondamotor.
Min lokala reparatör påstår dessutom att inte B&S-motorer av idag är tillverkade av B&S-delar utan att det snarare är några ihopplock av andra delar iom att deras huvudfabrik i Milwaukee, Wisconsin påstås ha slutat tillverka gräsklipparmotorer.
Har ett par Klippo varav den senaste är en Excellent H med Hondamotor.
Ska man ha en "riktig" Klippo med B&S-motor så får man nog leta på begagnatmarknaden.![]()
Något för min tjockfia till granne som hatar Klippoljudet (B&S). Stor tomt = inte eldrivet!R Rolle85 skrev:
Byt kniven till en "cross cut" som passar rakt av så klipper den snyggareRuttenrot skrev:
Trädgårdsfixare
· Småland
· 183 inlägg
Roligt att du är nöjd med din batteriklippare... eller heter det el-klippare? Det heter ju knappast batteribil utan elbil.R Rolle85 skrev:
Skulle batteriklipparen (elklipparen) vara lika stark som en bensinklippare (Klippo Excellent) och dessutom fixa att klippa lika högt gräs - klipper tom grannens blomsteräng på hösten när den är över knähöjd genom att köra klipparen på bakhjulen - så skulle även jag kunna överväga att köpa batteriklippare. Men detta förutsätter naturligtvis en livslängd på batteriet på helst uppåt 10 år.
Det börjar ju gå "troll" i detta med priser på batterier och batteribyten idag då det visar sig att det krävs "proffs" för att byta batteriet och att ett batteribyte kostar lika mycket som en ny produkt. Tänker mest på dessa hatade smartphones.
Trädgårdsfixare
· Småland
· 183 inlägg
Är den 15 år gammal så är det garanterat en premiumklippare!Ruttenrot skrev:
Jag är inget proffs på Klippo men jag skulle kunna tänka mig att det du syftar på A- resp B-klass av B&S-motorer är att bl a hade A-klassen förgasare av metall medans (nyare modeller av) B-klassen hade förgasare av plast. Vet att bl a Klippomodellerna Triumph och Champion hade förgasare av plast och det låter ju knappast så hållbart.
Enda nackdelen med Excellent är att man måste skjuta den och den "gräver ner sig" då den är tung. Knivkasetten som följde byter man snabbt ut mot en Cross-cut eller Alligator, men glöm inte byta brickan oxå.
Jag har inte ens rengjort originalstiftet i min och den bara knattrar på efter 15 år! Husqvarna lär köra Klippo i botten, då de vill att alla köper deras robotklippare.
Jag har inte ens rengjort originalstiftet i min och den bara knattrar på efter 15 år! Husqvarna lär köra Klippo i botten, då de vill att alla köper deras robotklippare.
Trädgårdsfixare
· Borgholm, Öland
· 142 inlägg
Vad menar du med att den "gräver ner sig"? Beror väl mest på markförhållande. Att klippa gräsmattor som består av decimetertjock mossa som exempel är väl knappast någon hit därför då går ju inte ens kniven fritt.Ruttenrot skrev:
Enda nackdelen med Excellent är att man måste skjuta den och den "gräver ner sig" då den är tung. Knivkasetten som följde byter man snabbt ut mot en Cross-cut eller Alligator, men glöm inte byta brickan oxå.
Vad beträffar kniv... satt det inte cross cut som original på alla Excellent oavsett om det var med Honda GCV-motor eller B&S-motor?
Enda problemet jag har med mina Klippo är att om gräset är det minsta fuktigt så orsakar mulchertekniken att det fuktiga gräset packas under motorkåpan och man titt som tätt får stanna motorn och rengöra motorkåpan på undersidan där det samlas mängder med packat fuktigt gräsklipp. Klart irriterande men man får väl vara glad och nöjd över att klipparen i vart fall funkar till 100% mekaniskt. Har faktiskt aldrig haft min Excellent H GCV 140 någonsin inlämnad för reparation trots att jag inte meckar över huvud taget. Nöjer mig med egen service i form av byte av motorolja, filter, stift och slipning av knivar. Sveriges bästa klippare skulle jag nog vilja påstå. 😀
Men som sagts redan i tråden... jävligt trist att Husqvarna skulle köpa upp varumärket KLIPPO och dessutom byta färg på klipparna. Nu kallas dom Husqvarna Klippo vad nu det ska tjäna till? Vet inte hur mycket det är av det rent tekniska som fortfarande är en "äkta" Klippo?
Redigerat:
Så sant, så sant. Med sämre markförhållande typ mossa och mjukt underlag (mera jord än sand) är den för tung. B&S bara går och går. Vill den inte starta, så ställ den i solen 15 min bara!Öland4ever skrev:
Vad menar du med att den "gräver ner sig"? Beror väl mest på markförhållande. Att klippa gräsmattor som består av decimetertjock mossa som exempel är väl knappast någon hit därför då går ju inte ens kniven fritt.
Vad beträffar kniv... satt det inte cross cut som original på alla Excellent oavsett om det var med Honda GCV-motor eller B&S-motor?
Enda problemet jag har med mina Klippo är att om gräset är det minsta fuktigt så orsakar mulchertekniken att det fuktiga gräset packas under motorkåpan och man titt som tätt får stanna motorn och rengöra motorkåpan på undersidan där det samlas mängder med packat fuktigt gräsklipp. Klart irriterande men man får väl vara glad och nöjd över att klipparen i vart fall funkar till 100% mekaniskt. Har faktiskt aldrig haft min Excellent H GCV 140 någonsin inlämnad för reparation trots att jag inte meckar över huvud taget. Nöjer mig med egen service i form av byte av motorolja, filter, stift och slipning av knivar. Sveriges bästa klippare skulle jag nog vilja påstå. 😀
Men som sagts redan i tråden... jävligt trist att Husqvarna skulle köpa upp varumärket KLIPPO och dessutom byta färg på klipparna. Nu kallas dom Husqvarna Klippo vad nu det ska tjäna till? Vet inte hur mycket det är av det rent tekniska som fortfarande är en "äkta" Klippo?
Originalknivarna passade inte på min sk. gräsmatta. Byttes till Alligator kniv. Klippo/Röd. Husqvarna/Grön, och inte längre Svensk!
Trädgårdsfixare
· Borgholm, Öland
· 142 inlägg
Jo, en 48 cm Klippo väger ju runt 30 kg och en 53 cm ytterligare några kg. Dessutom tillhör jag dom som rent konsekvent har valt bort "drivning" eftersom jag alltid har misstänkt att alla extrafinesser har större sannolikhet att börja strula en vacker dag.Ruttenrot skrev:
Så sant, så sant. Med sämre markförhållande typ mossa och mjukt underlag (mera jord än sand) är den för tung. B&S bara går och går. Vill den inte starta, så ställ den i solen 15 min bara!
Originalknivarna passade inte på min sk. gräsmatta. Byttes till Alligator kniv. Klippo/Röd. Husqvarna/Grön, och inte längre Svensk!
Den gamla B&S-motorn som Klippo har haft sedan 60 år tillbaka är väl mer än klassisk. Min första gräsklippare var faktiskt en begagnad Klippo kommunklippare som jag köpte av en kommunanställd i mitten/slutet av 1970-talet. Den höll ända fram till ca 2005 då jag av misstag körde på en sten och krökte vevstaken (eller var det vevaxeln) och lät den gå till återvinningen. Det viktigaste är nog att man förvarar klipparna inomhus i värme vintertid samt sköter olje- och filterbyte frekvent.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Val av kniv till Klippo Excellent/Comet - vanlig eller cross.cut?
Trädgårdsmaskiner -
Uppfattning om Klippo Excellent H (med Hondamotor)? Hit eller shit?
Trädgårdsmaskiner -
Val av Klippo motorklippare - Champion, Excellent 2016 eller Excellent H?
Trädgårdsmaskiner -
Köpa Klippo nu eller vänta på kampanj?
Trädgårdsmaskiner -
Klippo Triump, Pro 17H eller............?
Trädgårdsmaskiner